Číslo 18 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s operním pěvcem.
Richardem Novákem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Richard Novák, opěrní pěvec

Každý člověk dostane nějaký dar, ony biblické hřivny, o které má pečovat a z nichž později skládá účty. Vaši „hřivnu“ známe, je to váš hlas. Kdo vás ke zpěvu „popostrčil“? Mohl jste se přece stát literárně činným pedagogem jako váš bratr, nebo zvolit třeba lékařskou dráhu, jak to udělal váš syn…

Prvotní u mě nebyl hlas, spíš vztah k hudbě jako takové. Podle svědectví rodičů a starších sourozenců jsem od malička zpíval dost kurážně, ale v pěti letech jsem tak moc toužil po housličkách, až mi je přinesl Ježíšek. Jak by ne? Tatínek, venkovský učitel, hrál na housle, a všude se tenkrát zpívalo: doma, v kostele i na poli – tak silná potřeba to tehdy byla. Lásku k hudbě jsem dostal do kolébky.

Narodil jste se asi do té pravé rodiny.

To určitě. Rodiče byli jednodušší, nebyli bohatí a měli se rádi. Nedovedu si představit nic ideálnějšího. Víte, rod Nováků z Rozseče u Nové Říše nebyl ledajaký, jeho kronika sahá až k roku 1589. Můj dědeček Jan měl jako správný hospodář sedm synů a tři dcery a všichni měli mezi sebou krásný sourozenecký vztah, který je provázel v celém dalším životě. Dědeček starostoval a zasloužil se o to, že v Rozseči byl postaven kostel. Letos v září to bude sto let, co byl svatostánek vysvěcen, a tak si to chceme připomenout sjezdem rodu. Před padesáti lety se o něco takového pokusil můj otec s mladším bratrem Ludvíkem, který zůstal na gruntu. Tehdy přijelo na sjezd osmdesát Nováků. Letos by se tu mohlo setkat kolem sto padesáti lidí.

Musel jste volit mezi zpěvem a houslemi? Jak došlo k tomu, že jste se nakonec stal sólovým zpěvákem?

Moc jsem si přál hrát na housle tak, abych hru mohl profesionálně vystudovat a později třeba působit v orchestru, ale v okolí se nenašel učitel, který by mi dal solidní technické základy. Na konzervatoř to nestačilo. Toužil jsem také po studiích teologie – jenže po roce nás rozehnali, a když jsem se chtěl zachránit před vojenskou šikanou v Pomocných technických praporech, zbýval mi hlas. Ten jsem naštěstí měl a tak jsem začal na brněnské konzervatoři studovat zpěv. Bohužel, za dva roky byl můj učitel Jiří Wooth donucen konzervatoř opustit. Jeho metodu výuky označila ministerská komise za špatnou a zakázala ji. Já nic měnit nechtěl a můj profesor harmonie mi navrhnul, abych přešel na kompozici, kterou zrovna otevírali. Hodilo se mi to, protože soukromě jsem mohl pokračoval ve zpívání tak, jak jsem chtěl já a můj vyhozený učitel.

Ta vaše tvrdohlavost a „špatná metoda“ byly v roce 2001 odměněny cenou Thálie... Ale já vás přerušila v okamžiku, kdy jste ve vzpomínkách asi zrovna mířil do ostravské opery.

To byla zase náhoda. Můj učitel, který v Ostravě působil a za kterým jsem občas jezdil na hodiny, se jednou zmínil, že v operním souboru potřebují naléhavě basistu. A jestli prý to nechci zkusit. Tak jsem to zkusil a od té doby vlastně profesionálně zpívám, tedy od roku 1954.

Shrňme to: Zpívat jste začal, protože jste neuměl dost dobře dobře na housle, kompozice vás zachránila, když hlasovou metodu vašeho učitele zakázali, a na prkna opery jste se dostal bez vlastního přičinění… Představte si, že byste se narodil o několik desítek let později a rozhlížel se právě po angažmá. Mají to dnes mladí zpěváci lehčí nebo těžší?

Obojí je pravda. Dneska mohou mladí zpěváci svobodně cestovat, využívat cizí agentury a uplatňovat se po celém světě, ale daří se to jen několika špičkovým zpěvákům. Řekl bych, že my to měli jednodušší. Kamenná divadla byla za mého mládí stabilní, každé mělo svůj ansámbl, začínající zpěvák se někde uchytil a odbyl si tu svá učednická léta. Dneska si každá opera v republice zve na hlavní role hosty. Stává se, že dobří zpěváci „obstarají“ tři až čtyři divadla a na zpěváky – začátečníky se už nedostane. Opera prodělává velký přerod, staré neplatí a nové ještě také ne. Divadla by musela mít čtyřnásobný rozpočet, aby uživila stabilní soubory a ještě k tomu hostující umělce.

Květa Procházková, publicistka

Snímky Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 22. dubna.


  Jak to vidí Petr Koudelka                                        Další jaro dismančat                                       Jazz jedna báseň