Číslo 17 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s loutkoherečkou.
Helenou Štáchovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Helena Štáchová, loutkoherečka

Jak si vysvětlujete, že stále máte tolik diváků? Protagonisté divadla se nemění, a přesto nevycházejí z módy…

Omyl, vůbec nejsou stejní, nejsou to žádné konzervy. A jejich trvalá obliba podle mne plyne právě z toho, že se proměňují – nenápadně, postupně, časem. Jsou jiní s každým novým autorem i interpretem. Naše figurky prodělaly velký vývoj, mají jiný slovník a herecký projev, jiná témata a zápletky příběhů. Hurvínek s Máničkou si na začátku přece onikali! A na jejich scénky by se dnešní děti už sotva dívaly.

Je stále zájem i o představení pro dospělé?

Helena Štáchová s uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka Martinem Kláskem a loutkami, které zná v Česku opravdu každýMiloš Kirschner měl nejslavnější éru „dospělých“ představení v dobách, kdy se říkalo, že u nás se hraje o „zlatou mříž“. Bylo natřískáno, lidé k nám chodili na politické vtipy, které neměly v tehdejší divadelní nabídce obdoby. U nás totiž tiše panovala svoboda. Dnes bychom s vtipkováním nevystačili, musíme vybírat jiná témata. Pokud naše divadlo pořád zajímá i dospělé diváky, pak je to myslím i proto, že pro ně mají loutky kouzlo návratu do dětství a špetku sentimentu. Navíc Hurvínek se Spejblem si mohou na jevišti dovolit víc než živý herec, mohou být otevřenější, leccos se od nich snese. Dospělí jdou s dětmi s chutí i na dětské hry, rádi si připomenou, jak kdysi sami chodili na Hurvínka. Prostě – funguje generační předávání štafetového kolíku. A je tu ještě jedna věc: loutkové divadlo jako takové podle mne stále přetrvává jako určitá exkluzivita, divák se tu setkává s poctivou rukodělnou prací, za každým představením je cítit um a bravura člověka. Nejen herecká, ale i vodičská.

Dnešní děti jsou zvyklé na dynamickou, akční podívanou. Jak na to reagujete?

V jistém smyslu jim musíme vyjít vstříc. Počítáme s tím, že vnímání dnešních dětí je takzvaně klipové, jsou zvyklé na rychlou akci, časté změny. Pokud něco trvá déle, už přepínají. Respektujeme, že jsou z obrazovky a počítačových her nastaveny na jinou rychlost, už jim nemůžeme hrát epické příběhy z minulých let, nudilo by je to. Jsme tedy také akční – měníme světla, střídáme inscenační prostředí, překvapujeme rychlými změnami situace. Ale všechno má své hranice, které nehodlám překročit. V našem divadle bude humor vždycky laskavý, nikdy tu nenajdete brutalitu, nikdy nepoteče krev. Před časem jsme zaznamenali zajímavý úkaz – když po revoluci začaly přicházet do kin akční animované filmy, děti i rodiče začali opouštět kulturní akce domácí provenience, šli za novými zážitky. Ale brzy se vrátili. Jejich „hvězdou“ je opět Krteček, Pat a Mat i Hurvínek. Ty postavičky považují za své, jsou jim srozumitelné, podobají se jim.

Jaké by podle vás mělo být současné divadlo pro děti?

Možná to bude znít trochu mentorsky, ale myslím, že by mělo mít poslání, rozvíjet představivost, city, smysl pro poezii, učit správnému vyjadřování a komunikaci. Mělo by zkrátka kultivovat a dávat dětem to, co jim nedává dnešní svět, počítače ani filmy. Nesmí být ovšem didaktické, to by děti nebraly.

Máte za sebou těžká léta: divadlo se muselo stěhovat, zemřel váš manžel Miloš Kirschner, prožila jste soud o autorská práva i těžkou nemoc. Co bylo nejtěžší?

A to jste ještě nevyjmenovala všechno... V dané chvíli vám vždy připadá nejhorší to, co právě prožíváte. Když jsem přišla o dítě – byť bylo úplně maličké a nestačila jsem se s ním sblížit –, připadalo mi to strašné, bála jsem se, že už nikdy žádné mít nebudu. Při autonehodě jsem přišla o tvář, což je pro ženskou příšerná situace. Ztratila jsem nejen životního, ale i pracovního partnera a na má bedra spadl veškerý provoz divadla. A když jsem těžce onemocněla, to už šlo o život.

Agáta Pilátová, publicistka

Snímky Jarka Šnajberková a Supraphon

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 15. dubna.


  Jak to vidí Ivan Klíma                         Přitažlivost Světa knihy                        Nebeští jezdci v Českém rozhlase