Číslo 14 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Jaroslavou Adamovou.



 

 

 

 

 

 



 


David Kraus a Jana Krausová ve filmu Hezké chvilky bez zárukyLidi na lidi jsou jako saně...

Režisérku Věru Chytilovou není třeba představovat. Více než kdysi ceněnými podobenstvími (Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme) diváky zaujala útočnými komediemi, v nichž se obracela k neduhům privátním i společenským. Tituly jako Hra o jablko, Panelstory nebo Kopytem sem, kopytem tam náleží mezi stále podnětné výpovědi o tom, jací jsme a jak se k sobě chováme. Zjišťuje v nich, že si počínáme tak, jak naznačuje nadpis článku vypůjčený od Voskovce a Wericha.

Ve své nejnovější položce nazvané Hezké chvilky bez záruky (v neděli 6. dubna ve 20 hodin uvede ČT 1) Chytilová sice neotevírá zásadně nová témata, ani neohromuje dosud nevídanými vypravěčskými postupy, avšak v kontextu současné tvorby beze sporu aspiruje na jednu z předních příček. Shrnuje tu své vypravěčské postupy a témata, třebaže jednotlivé příspěvky, zvláště ty anekdotické, občas vyhlížejí, jako kdyby vypadly z někdejších bakalářských cyklů. Důležitá je osobitost. Nalezneme tu groteskně nadsazenou lidskou malost i vír ztřeštěných vztahů, ocitneme se uprostřed těkavého, jakoby rozkmitaného obrazu. Dýchne na nás až bizarní hravost inscenačního ztvárnění. Rozmluvy zaujmou svým lakonickým pointováním.

Sjednocujícím prvkem se tu stává postava psycholožky Hany (Jana Janěková), kterou poznenáhlu pohlcuje vyčerpanost a bezradnost podobně jako její klienty. Z prvotní skrumáže nepřehledné klientely se postupně vyvazuje Eva (Jana Krausová), stárnoucí kurátorka topící se v nedorozumění s dospívajícím synem a milostných problémech s jejím vrstevníkem. A samozřejmě nepřehlédneme ani Bolka Polívku, jenž tu představuje svého milionářského dvojníka, jehož nejvíce fascinují nedostupné ženy – a Hana jej fascinuje do té doby, dokud odmítá jeho dvoření.

Do popředí vystupují dva rysy: jednak epizodický charakter, naznačující zamýšlenou, ale neuskutečněnou seriálovou podobu, jednak téměř osvětové pojednání modelových případů (například domácí násilí), kdy selhává jakákoli nadsázka a výsledek se hroutí do názorné popisnosti. Hrdinky filmu téměř bez výhrad trpí mužským egoismem, v kresbě mužských figur si Chytilová pohrává s notnou dávkou sarkasmu a karikatury, v drtivé většině případů se jedná o primitivní násilníky či přímo vyšinutce, jen s různě silnou civilizační slupkou.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Rozhovor s Jaroslavou Adamovou                       Jak to vidí Jaromír Štětina                        František Vláčil v galerii