Číslo 13 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jáchymem Topolem.



 

 

 

 

 

 

 

 




 


Vladimír Karfík, publicista

Ach, ty průzkumy...

Ani bych si toho snad nevšiml, kdyby to agentura Faktum Invenio veřejně neoznámila: její ředitel Jan Herzmann zpochybnil relevanci objednávaných průzkumů veřejného mínění, a proto je agentura přestala zveřejňovat.

Brzy nato jsem se dočetl něco, co mě uprostřed vášní, jež vyvolaly změny v Radiožurnálu, na první pohled muselo trknout, totiž že „drtivá většina posluchačů Radiožurnálu přijala lednové změny kladně. Konstatuje to průzkum, který pro Český rozhlas zpracovala agentura Stem/mark.“

Odjinud ovšem vím, že posluchačů, kteří jsou se změnami ve vysílání Radiožurnálu naopak nespokojeni a vlastnoručně to peticí stvrdili, je asi na sedm tisíc.

Proto mě zajímalo, jak vypadá taková drtivá většina respondentů, jež na zadání rozhlasu oslovila profesionální agentura. Tedy: „Průzkumu se po telefonu zúčastnilo přes čtyři sta respondentů, kteří Radiožurnál poslouchají aspoň čtyřikrát týdně.“ Zdá se mi, že číslo čtyři sta dotázaných není zrovna omračující, a čtu dál: „Změnu ve vysílání zaznamenala podle průzkumu zhruba polovina dotázaných. Skoro dvě třetiny z nich ji hodnotily jako spíše velkou. A dvaapadesáti procentům z nich tato změna vyhovuje nebo velmi vyhovuje“.

Jestli se mi hned zpočátku číslo čtyři sta zdálo malé, pak drobením se zmenšuje a na přesvědčivosti ztrácí. Posuďme: změnu zaznamenala jenom polovina dotazovaných, tedy celých dvě stě. Z toho třetina, tedy zhruba sedmdesát, si nevšimla, že k něčemu vůbec došlo, a polovině z nich (zda polovině z poloviny, anebo ze třetiny není zrovna jasné) tato změna vyhovuje nebo velmi vyhovuje, což v lepším případě čítá stovku hlasů, v horším případě jenom sedmdesát hlasů.

Číslo věru omračující, že? Má takový průzkum vůbec nějakou výpovědní hodnotu, když se neostýchá operovat pouhými desítkami názorů, nadto velmi obecných, z nichž se nedovídáme vůbec nic o povaze změn obsahových?

Necítím se povolán paušálně známkovat práci rozhlasových profesionálů, většiny si vážím. Vrtá mi však hlavou docela primitivní otázka: Když už se má něco měnit, třeba opravdu k lepšímu, proč rušit to, co má originální hodnotu? Jenom proto, aby to nepřipomínalo to, co nové koncepci předcházelo? Aby se dostalo na někoho jiného? V nejhorším případě proto, že to staré, osvědčené a úspěšné mohlo by znamenat konkurenční nevýhodu pro nové?

Malým příkladem za mnohé je těch několik málo minut ranních poznámek Ivana Hoffmana, pro něž jsem se někdy i dříve probouzel. Že by snad stály v cestě rozmanitosti politických postojů? Vždyť půvab těch kratičkých textů je v tom, jak tkví v každodennosti, nikoli v politice! Český rozhlas Hoffmana ztratil, snad ne nadlouho: jeho poznámky se však neztratily, zatím denně visí na internetu, doprovázeny autorovým hlasem.


  Rozhovor s Jáchymem Topolem                        Jak to vidí Ivan Klíma                         Svou božskou hudbu neslyšel