Číslo 12 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s výtvarnicí.
Adrienou Šimotovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 


Na texaských pláních jde o život

Ve vražednické tragikomedii Tahle země není pro starý, nedávno oceněné Oscary, navazují bratři Coenové na své ironické mordýřské historky. Opět vtahují do dění několik postav, jejichž dráhy se nemusejí vždy protínat. Období kolem roku 1980 je evokováno zejména modely aut. Napínavé dění, které se odehrává na texaských pláních, se soustřeďuje na tři postavy: znaveného a službou u policie již otráveného šerifa Bella (Tommy Lee Jones), náhodného nálezce mafiánských peněz Llewelyna (Josh Brolin) a nájemného vraha Chigurha (Javier Bardem).

Javier Bardem ztělesňuje v oscarovém filmu bratří Coenů nájemného vraha ChigurhaPřevažující potemnělé ladění vtiskuje vyprávění vyhaslý šerif ztozožňující se s tím, že „tahle země už není pro starý“ a že nárůst zločinnosti i její krutost přesahuje všechna očekávání (v závěru ovšem probleskne dávná vzpomínka jeho někdejšího kolegy, která prozradí, že násilí bylo v americké společnosti přítomno vždy). Šerifovým protihráčem se stává obskurně vyhlížející vrah. Bezcitným úsměvem ve tváři pokryté stínem a prostomyslným rozmlouváním v lecčems připomíná dávné zloduchy. Není to ale žádný maniak, naopak – počíná si klidně a nevzrušivě. Ztišeným, vemlouvavým hlasem pronáší groteskně vyznívající průpovídky. Své oběti občas nutí, aby si vsadily, která strana vyhozené mince padne. Používá zbraň s plynovou náloží určenou k zabíjení zvířat.

Mezi těmito dvěma muži se ocitá Llewelyn. Jeden ho chce zachránit, druhý zabít.   Llewelyn přebývá v karavanu, je to takřka životní ztroskotanec, ale nikoli jelimánek. Získal zkušenosti ve vietnamské válce a přinejmenším dokáže zacházet ze zbraněmi. Když se zmocní kufříku plného peněz – našel ho u obchodníků s drogami, kteří se vzájemně pobili –, ještě netuší, že tím vystaví smrtelnému ohrožení sebe i svou ženu (Kely Macdonaldová). S Llewelynem se bohužel pojí i motivicky sporné okamžiky. Aby jej tvůrci vehnali do vrahovy blízkosti, znovu ho vyštvou na místo masakru, aniž by to zapadalo do logiky jeho uvažování.

Coenové natočili kriminální historku bez obvyklého mravního ponaučení a jednotlivé dějové linie nechali otevřené. Do dění vcházejí nepředvídatelné náhody, které zaviní, že žádný ze zúčastněných neuskuteční své úmysly. Tvůrci zachovávají brutální reálnost pohledu (scéna s ošetřováním ran), ale některé chladnokrevné zločiny vyjadřují jen nepřímo: například tragický osud Llewelynovy ženy naznačí jedině vrahův obezřetný pohled na boty, zda je nemá, když vychází na ulici, znečištěné.

Coenové sestavili důmyslnou vražednickou šarádu, při níž uplatňují svůj smysl pro lakonickou zkratku i paradoxní postřeh. Spoléhají na účinnost maximální stručnosti: týká se to jak rozmluv (nejen šerifa a jeho ne vždy důvtipného pomocníka), tak činů. Samozřejmost, s jakou dochází ke zločinům, může být ve své hrůznosti až groteskně nepatřičná. Vyprávění se odvíjí střízlivě, navenek tlumeně, opírá se o krátké, suché průpovídky, které svým kontextem dosahují navenek zdánlivě nepatřičné komediální odezvy. Úrovně svých nejzdařilejších filmů – například Farga – však autoři posledním snímkem přece jen nedosahují.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Adrienou Šimotovou                        Romantik v protisměru                         Tahle země není pro starý