Číslo 10 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvcem.
Ferrucciem Furlanettem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 




 


Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Mějte se dobře

Už několik týdnů mi vrtá hlavou jedna otázka, kterou si snad ale dnes pokládá každý: Máme se dobře, nebo ne? A je mi divné, že to nevím. Náš nejvyšší politik mi sice už odpověděl a řekl jasně: „Máš se dobře!“ Ale je to opravdu tak? Cožpak to kdy bylo, aby vládce nějaké země říkal lidem „máte se nejlíp, jak jste se kdy měli“, a aby mu to lidé věřili? Je to možné? Je! Tedy pokud se první části týče – právě že vždycky tomu tak bylo, skoro pořád tomu tak je, že vládcové přesvědčují obyvatele svých království o tom, jak skvěle se jim za jejich panování daří. Teď už jde jenom o to, jestli tomu máme věřit.

Kdybych to chtěl odbýt lehkým fejetonovým perem, převyprávěl bych rovnou tu anekdotu z minulého režimu: „Budou v komunismu peníze?“ A odpověď: „Na to existují dva názory. Trockisté tvrdí, že nebudou, oportunisté, že budou. Ale my marxisté leninovci říkáme jasně: Pravda je někde uprostřed. Někteří lidé budou mít peníze a někteří nebudou.“ A přeformulovaná anekdota by končila: „Někteří lidé se budou mít dobře a někteří nebudou.“

Jenže – mohu se s tím takhle smířit? Těžko. Ta věc je příliš vážná. Proč se někteří lidé mají dobře a někteří ne? Proč nelze společnost řídit tak, aby nevznikaly tak obrovské disproporce? Je to tím, že to nikdo neumí? Že na to neexistují recepty? Ne, v tom to samozřejmě není. Je to proto, že – jak se módně říká – není vůle ke spravedlivému uspořádání poměrů. „Uber ze své misky a dej ostatním,“ radil nedávno jeden ekonom a jako příměr použil zoo, kde musí ošetřovatel brzdit alfa samce, aby se nepřežrali až k prasknutí, a přidělovat beta a gama samcům spravedlivěji žrádlo. Dovolím si jeho příměr vypůjčit.

V lidských poměrech se tomuto ošetřovateli říkalo sociální stát. Naši alfa samci ho už téměř dokonale demontovali a ze své misky nedají sami od sebe nikomu nic. Proč bych měl dávat ze svého? ptají se rozhořčeně a „svým“ myslí to, co patřilo ještě nedávno celé společnosti: energii, kapitál, půdu a dokonce i vodu. Brzy bude jistě zprivatizován i vzduch, až se budou platit pod pláštíkem ekologických pravidel další daně a pokuty.

„Není vůle“ znamená „není morálka“. Tuto společnost neřídí morální principy odvozené od prověřených hodnot, jak by se předpokládalo v určitém stádiu civilizace, ale peníze. A ty jsou nemilosrdné, protože ten, kdo je má, jich nebude mít nikdy dost. Milionové platy manažerů jsou toho důkazem. V britském parlamentu se už ozvali poslanci proti nenasytnosti kapitánů průmyslu a bank. Nechtějí totiž čekat, až jejich alfa samci prasknou.

Na druhé straně společenského žebříčku jsou ubožáci, kterým se dříve po francouzsku říkalo bídníci. Je až s podivem, jak bezcitně se dnes s nimi nakládá. Nejsou chudobince, nejsou špitály pro chudé, útulky pro ztroskotance, obecní pastoušky, klášterní a jiné azyly, které i ve středověku byly běžnou záležitostí. Naopak, alfa samci likvidují i poslední možnosti útočiště nebo pomoci novými nepřátelskými opatřeními ve zdravotnictví a v sociálních službách. Jde jim o každý groš. Chudých nebo skoro chudých je dost na to, aby se z tak početné skupiny dalo po haléřích nebo po korunách něco vyždímat.

Peníze, ne morálka! stojí v záhlaví programů veřejných institucí i politických stran. Proto je korupce jedním z nejrozšířenějších nástrojů byznysu, politiky i veřejné správy. Dokonce i kultury, péče o zdraví, výchovy dětí a justice. Desítky příkladů dávají obraz každodenního života této země. Neuvěřitelná loajalita médií k penězům a k jejich moci otrávila ovzduší téměř k nedýchatelnosti. Morálku a slušnost mají vynutit zákony. Nové zákony v desítkách oblastí od kriminality mládeže až po silniční dopravu, jejich slabost a bezmocnost, ukazují marnost takového počínání. V království peněz se žádný zákon neprosadí. A ta nejjednodušší cesta – výchova k mravnosti a poctivosti je v království zábavy, úspěchu, kariéry zatarasena. Mít se dobře! – to učí rodiče své děti na každém kroku. A nemají snad pravdu? Vždyť mít se dobře je nejdůležitější. Říkal to i pan prezident.

Už na začátku naší nové epochy bylo třeba rozhodnout, kdo se bude mít dobře a kdo ne. Zatímco dříve v dějinách si musel svou výhodnou pozici každý vybojovat (tím, že zavraždil co nejvíc nepřátel, uloupil co nejvíce jejich majetku a díky tomu se stal třeba šlechticem), po listopadové revoluci se rozdávalo podle jiných pravidel. Jaká byla, o tom se budou jednou přít historici.

Jedno je jisté: nastal stav, o kterém by se dalo říci, že je to „příliš náhodná nerovnost“. Jen tradice ušlechtilých lupičů se uplatnily – při restitucích. Ostatní už byl jenom zápas ve volném stylu, neboť příznačně byl jeho kolbištěm „volný“ trh. Tento souboj dravců, zastaralý ekonomický princip, je nám stále nejbližší. Jeho globální podoba tady zdomácněla.

Příliš náhodná nerovnost, která u nás panuje a stále se prohlubuje (jak si alfa samci brání tvrdě svoji misku), je důvodem, proč vám nemohu říci na závěr tohoto fejetonu s dobrým svědomím: „Mějte se dobře!“ Ti, co se už dobře mají, ti to nepotřebují, a ti ostatní by mi mohli za ta dobře míněná slova namlátit.


  Rozhovor s Ferrucciem Furlanettem                       Jak to vidí Petr Koudelka                        Dny radosti a dny smrti