Číslo 10 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvcem.
Ferrucciem Furlanettem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 


Dny radosti a dny smrti

Když jsem z letadla uviděla světla města Mexika, měla jsem strach. Přistaneme – a co dál? O Mexiku se mluví jako o největší světové metropoli, v městě a jeho předměstích má žít na dvacet milionů obyvatel. Věděla jsem sice, jak se z letiště dostat do centra, ale bála jsem se neznáma – co uvidím, jak se vyznám. Hlavně co uvidím.

Symbol moderní doby

Oltář k poctě mrtvých. Tak schraňovali Aztékové lebky mužů, žen i dětí obětovaných bohůmStanice metra Zócalo – hlavní náměstí. Zdobná katedrála, výstavné paláce z 18. století. Vypadalo to jako ve velkém španělském městě – okázale, důstojně, pochmurně.

V jedenáct večer byly ulice dlážděné velkými kameny prázdné, jen tu a tam čisticí vůz.

Zima! Několik bezdomovců se krčilo pod špinavými přikrývkami. Město Mexico leží 2240 metrů nad mořem.

Pohled na lidi mě překvapil – vesměs malé postavy, snědí, bytelní, řekla bych kompaktní. Vypadali čile a vesele. Pěkné obchody a čisté ulice zaplavené sluncem.

Poblíž náměstí Santo Domingo jsme našli malou jídelnu a posnídali jako Mexičané – nudlovou polévku, rýži a kukuřičné placky. Z této staré lidové čtvrti se město zdálo vlídné a přístupné.

Ale letecký pohled ukázal, jak je město Mexiko obrovské. Obyvatelé metropole Nového Španělska zde bojovali o nezávislost a později také o demokracii. Na místě někdejšího jezera Texcoca se vzpínají zářivé mrakodrapy a do široka roztékají chudinské čtvrti. Ciudad de México – symbol moderní doby! Jeho prestižní stavby, muzea a univerzity, trhy a dopravní zácpy – z celé země sem přicházejí lidé plni nadějí na nový bohatý život.

Podrážky z ryzího zlata

Když roku 1519 lodi Hernána Cortéze přistály v Mexickém zálivu, mělo Mexické údolí asi milion a půl obyvatel, z toho dvě stě až tři sta tisíc žilo v ostrovním městě. V té době to představovalo velmi husté zalidnění.

Aztékům vládl v Tenochtitlánu císař Montezuma, který řešil vážné dilema. Na jedné straně se obával vpádu cizinců, ale zároveň očekával předpovězený příchod významného boha Quetzacoatla. Toto božstvo v dávných dobách opustilo Mexico na voru spleteném z hadích těl, ale slíbilo, že se vrátí – jeho plavidla měla připlout z východu. K této události mělo dojít shodou okolností právě v roce, kdy k mexickým břehům dorazil Cortéz.

Mexiko – metropole Střední AmerikyZprávy o španělských lodích a početná hrozivá znamení císaře zmátly. Chystal se kapitulovat, bál se, váhal. Pokoušel se Cortéze zdržet, nepustit ho do Tenochtitlánu – marně. Dobyvatel, hnán mocnou touhou po kořisti i po nových objevech, se vydal do vnitrozemí a nehledě na překážky postupoval. Na své cestě bojoval i vraždil. S národy, podrobenými Aztéky, uzavíral spojenectví.

Cesta byla nebezpečná, svízelná, vedla horami. Z jejich vrcholu pak Španělé spatřili Tenochtitlán. Při pohledu na dokonalé, krásné a velké město užasli. Cortézův společník Bernal Díaz vzpomíná na „množství příbytků a jiných sídel na vodě a paláců postavených na pevné zemi“.

Největší města tehdejší západní Evropy, Londýn, Řím, Benátky, neměla víc než sto tisíc obyvatel – Tenochtitlán měl nejméně dvakrát tolik.

Ve středu města, na hlavním náměstí, které Aztékové považovali za střed světa, stál chrám – 46 metrů vysoká pyramida – a císařův palác. Montezuma šel Španělům vstříc. Diáz o tom píše:

„Císaře nesli pod baječným zdobeným baldachýnem, pokrytým zelenavým peřím, ozdobeným složitými vzory ze zlata a stříbra i zvláštní výšivkou, na které porůznu visely perly a nazelenalé měděné kameny. Montezuma byl podle svého zvyku ušlechtile oděn, na nohou měl sandály, jež měly podrážky z ryzího zlata a jejichž svršky byly zdobeny drahými kameny.“

...a srdce jí vrhl do tváře

Císař Cortéze přivítal a ubytoval ho v paláci, který dříve patřil jeho otci. Španělé obdivovali nástěnné malby, basreliéfy, barevné látky a zlaté závěsy, cedrové sloupy s vytesanými květinami, ptáky a rybami. Procházeli se v kvetoucích zahradách, žasli, když viděli císařovu soukromou zoologickou zahradu...

Cortéz byl uchvácen i vzhledem kněží. Píše o tom ve svých dopisech panovníkovi Karlovi V.: „Od okamžiku, kdy se stanou služebníky bohů a jejich vykonavateli, nerozčesávají ani nezkracují své dlouhé černé vlasy.“

Černé vlasy slepené krví obětí. Jejich hlavy ukládali Aztékové na zvláštní police před vstupem do chrámu. Španělé hlavy – některé vybělené sluncem, jiné krvavé - spočítali. Bylo jich víc než 136 tisíc.

Podle aztéckého náboženství potřebovali jejich bohové krev k tomu, aby zajistili základní chod věcí: například aby slunce vycházelo a hřálo, aby déšť svlažil pole, aby si zajistili přízeň boha války...

Lidé v Mexiku věří, že jeden den v roce se mrtví vracejí na zem. V ten den chtějí pohostit nebožtíky co nejlépeOběti stoupali po schodech vedoucích na vrchol pyramidy. Tam na ně čekali kněží Obličeje měli začerněné sazemi, kolem hlavy omotané kožené pásy, vlasy zakrvácené, tělo pokryté rituálními jizvami. Kronikář Diaz obřad popisoval takto: „Jeden chytil oběť za ruku, druhý za nohu, jiný za druhou ruku a další za druhou nohu. Srazili nešťastníka zády na kamenný stolec, kde ho lapil pátý kněz, který mu položil přes hrdlo jařmo ve tvaru hada. Nejvyšší kněz pak otevřel oběti obsidiánovým nožem hruď a s neobyčejnou zručností a rychlostí z ní holou rukou vyrval srdce. Ještě tepající je vyzdvihl ke slunci a horké výpary vstoupaly vzhůru. Potom se kněz obrátil k modle a srdce jí vrhl do tváře. Poté nechali obět skutálet ze strmých schodů pyramidy.“

Na aztéckých troskách

Zócalo, hlavní náměstí města Mexico, se nalézá v těsném sousedství někdejších aztéckých paláců, chrámů a pyramid. Na jejich troskách se Cortéz rozhodl vybudovat nové sídelní město Nového Španělska. Od Aztéků nepřevzal téměř nic, snad jen dovednost, jak budovat na močálu, a stavební materiál ze zbořených chrámů.

Mezitím zdecimovaly původní obyvatele Mexického údolí neštovice a jiné neznámé nemoci, přinesené z Evropy, hladomor a další pohromy. Z půldruhého milionu klesl jejich počet na sto tisíc. Španělé se snažili vyhladit aztécké náboženství – a spolu s ním i indiánskou indentitu – až do základů. Obyvatelé Mexika se měli stát katolíky.

Elegantní metropole Nového Španělska s rovnými širokými ulicemi, paláci a budovami podle španělského vkusu byla postavena z rudého vulkanického kamene, stejného, jaký Aztékové používali ke stavbě svých chrámů. Vznikly nemocnice, kostely, paláce, univerzity. Mnoho z těchto staveb dnes stojí trochu našikmo. Město Mexico prožilo zemětřesení, ale důvodů může být více. Když Španělé zničili aztécké kanály – zaváželi je kamennou drtí –, zbavili město jeho drenážního systému. Důsledkem byly opakované záplavy vodami jezera Texcoca. Ty ničily domy a přinášely nemoce. Stalo se nutností jezero vysušit. Přitom však Španělé postupně zničili většinu „chinampas“, jakýchsi plovoucích zahrad. Vznikaly spojením větví stromů, proutí a úrodné půdy. Na nich se pěstovala kukuřice, tykve, fazole a chilli. A také květiny, které indiáni milovali.

Kaktusový burčák pulque

Byla jsem zvědavá na mexické jídlo – zejména to vařené ve velkých kameninových hrncích: kuřata, vepřové, skopové i ryby v husté omáčce. Pije se pivo, ovocné šťávy nebo tepache – fermentovaná šťáva z ananasu, někde i pulque.

Pulque je indiánský nápoj – jakýsi kaktusový burčák z agáve: kvašená, trochu mazlavá šťáva bílé barvy. Když vládli v Mexiku Aztékové, bylo pulque užíváno jen elitou a během rituálů. Jeho výroba se přísně kontrolovala a opilost se stejně přísně trestala.

Poté co přišli do Mexika Španělé, dostalo se pulque do ulic. Pro Cortézovy vojáky bylo patrně jednou z mála dosažitelných radostí.

Během koloniální éry se prý v hlavním městě Nového Španělska vypila spousta pulque. Z kaktusového burčáku se stal lidový nápoj, jehož roční spotřeba se odhadovala na 187 galonů na osobu. Jen v centru města bylo prý v 17. století kolem dvou set pulquerií. Pak ale přistěhovalci z Německa přinesli pivo a lidem už také zachutnaly silnější nápoje z agáve – destiláty mezkal a tequila.

Mermomocí jsem chtěla pulque ochutnat. Nakonec jsme s přítelem jedno nedělní odpoledne vpadli do špinavé, zakouřené a zaplněné putyky. Co na to místní? Vítali nás s nadšením! Dva cizinci, už ne nejmladší a dokonce v páru! Pulque bylo trochu rosolovité, lepkavé, vazké. Bílé přírodní je lepší než barevné, to je ochucené limonádou. Mexičané si s námi připíjeli, zvali nás do svých domovů, nechtěli nás pustit. Většinou zde byli starší lidé, muži a ženy z ulice. Žádná honorace ani krása. Ale pulque je rozjařilo, házeli mince do hrací skřínky a tancovali.

Hledání identity

Roku 1821 se Mexiko po dlouhých bojích konečně stalo nezávislým státem. V té době měla jeho metropole už 160 tisíc obyvatel. Diktátor Porfirio Díaz – vládl od roku 1877 až do roku 1911 – přivedl do země i hlavního města zahraniční investory. Metropoli okrášlily paláce a divadla v pařížském stylu. Postavilo se sto padesát kilometrů tramvajové dráhy, jezero Texcoco bylo již téměř odvodněno, město se mohlo rozrůstat a brzy mělo půl milionu obyvatel. Historické centrum však zůstávalo takové, jaké je v 16. století postavili Španělé – až do roku 1978!

Tehdy učinili dělníci při rozmisťování elektrických kabelů nález. Objevili kamenný kruh o poloměru tří metrů s pozoruhodným reliéfem: hlava, paže, nohy a torzo nahé ženy. Znalci aztécké kultury poznali bohyni měsíce, okrášlenou rolničkami – proradnou sestru boha války, který ji rozsekal na kusy. Měla to být ďábelská žena, která hovořila se stonožkami a pavouky.

Následovaly další objevy. Dělníci narazili na základy starého aztéckého chrámu. Padlo rozhodnutí: některé koloniální stavby budou strženy a chrám bude vykopán.

Podle legendy stál přesně na místě, kde Aztékové poprvé uviděli svého orla (Mexiko ho má ve znaku), který sedí na kaktusu a v zobáku drží hada. Zde se měl nalézat střed všehomíra.

I takto hledá Mexiko svou novou identitu.

Na hlavním náměstí tančí každý den indiáni. Muži jsou ozdobeni čelenkami z barevných per, mají nahou hruď, na nohou chřestítka. Někteří jsou krásní. Černé vlasy spletené do copů, čistá, matná, i když bledá pleť. Představuji si, že takhle mohli vypadat obyvatelé Tenochtitlánu.

Pavla Jazairiová, rozhlasová publicistka a spisovatelka

Článek vznikl na základě reportážního pásma Pavly Jazairiové Město Mexico: Cesta prostorem a časem, které uvedla Víkendová příloha stanice Vltava v sobotu 9. února.

Foto Jiří Hůla


  Rozhovor s Ferrucciem Furlanettem                       Jak to vidí Petr Koudelka                        Dny radosti a dny smrti