Číslo 10 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvcem.
Ferrucciem Furlanettem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 




 


Ferruccio Furlanetto, pěvec

Na Itala jste se rozhodl pro pěveckou dráhu poměrně pozdě, ne? Vždyť o vaší zemi je známo, že si pečlivě hledí pěveckých talentů a skoro každý tam zpívá.

Pravda, pro profesionální zpěv jsem se rozhodl až ve dvaadvaceti letech, ale pro bas to zas tak pozdě není – spíš pro tenoristu, sopranistku nebo jiný lyrický obor. V raném mládí jsem prostě na pěveckou dráhu nemyslel, zajímaly mne úplně jiné věci. Nejprve jsem studoval na gymnáziu – přesněji na humanisticky zaměřeném lyceu, potom na univerzitě, kde jsem si vybral studijní obor lesnictví. Pak přišel určitý okamžik zlomu, doba, kdy jsem se musel rozhodnout, jestli budu pokračovat ve studiu přírodních věd, nebo změním dráhu a začnu se věnovat zpěvu. A já se rozhodl pro to druhé. Přece jen jsem od dětství vyrůstal s hudbou, odjakživa jsem si rád a hodně zpíval. I když nejdřív to bylo zpívání hlavně pro vlastní potěšení a pro radost příbuzných.

Zachoval jste si vztah k přírodě?

Samozřejmě, příroda pro mne stále zůstala velkým potěšením. Mám ji moc rád, cítím jako určité privilegium, že jí trochu rozumím. I když v současné době je to pro mne spíš už jen koníček, nemohu se přírodě věnovat do hloubky.

Jako aktivní golfista si přírody také užijete, že?

Jistě, to byl také jeden z hlavních důvodů, proč jsem si tento sport vybral. Díky golfu člověk může být v krásném, leckdy i zcela mimořádném přírodním amfiteátru, těšit se z velkolepé přírodní scenérie – z hor, pobřeží jezer a řek, někdy dokonce i z pouště. Kromě půvabů, které přináší samotná hra, vždycky zbývá chvilka času pro prostředí, v němž se nacházím. Užívám si to.

V poslední době jste sklidil velký úspěch s Borisem Godunovem. Jaký máte vztah k této roli?

Borise Godunova mám jako postavu moc rád. Už jen kvůli tomu, že je to osobnost, která touží po štěstí – stejně jako já... A pak mám rád tu roli jako takovou. Víte, na rozdíl od všech velkých úloh, například Dona Giovanniho, není Boris Godunov melodrama, je to vlastně divadlo v hudbě, nebo možná ještě lépe: opravdový život v hudbě. A proto je to dílo tak ojedinělé a zvláštní. Všechna ta trápení, všechny radosti i obavy, která Boris prožívá na jevišti, ať je to s dětmi, nebo ve velkolepé scéně, kdy zešílí – to všechno je opravdový život. Proto je ten kus tak mimořádný.

A jiné ruské operní role?

Za všechny bych jmenoval knížete Gremina v Oněginovi. Jeho slavnou árii miluji, náleží mému věku i povaze...

Borise Godunova jste zpíval i v Rusku, v rodné zemi této opery. Jak vás přijali v Mariinském divadle v Sankt-Petěrburgu?

Můžu říct, že přijetí bylo opravdu výborné. Z lidí, kteří seděli v hledišti, vyzařovala zvláštní vřelost. Přitom publikum nebylo jen domácí, mělo mezinárodní složení. Vážím si i toho, že jsem si výtečně rozuměl s orchestrem i sborem.

Jak vám jde ruština?

Chválili mě, říkali, že skoro nemám cizí přízvuk. Snad to tedy není tak zlé. Musím ovšem dodat, že jsem ruštinu samozřejmě hodně studoval, nejen kvůli Borisovi, ale i jiným ruským operám. Zejména na začátku, když jsem ruské role začínal zpívat, jsem se ruštině poctivě věnoval. Když přišel Boris Godunov, byla už ta nejtěžší část práce s jazykem za mnou.

Agáta Pilátová, publicistka

Snímky David Novotný

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 26. února.


  Rozhovor s Ferrucciem Furlanettem                       Jak to vidí Petr Koudelka                        Dny radosti a dny smrti