Číslo 10 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvcem.
Ferrucciem Furlanettem.


 

 

 

 

 




 


Děti doby, v níž vládnou peníze

Před sedmi lety uvedlo Dejvické divadlo dramatizaci Dostojevského Bratrů Karamazových. Současná inscenace Idiota zřetelně ukazuje posun divadelní poetiky, k němuž na této scéně za tu dobu došlo. Již nejde o transpozici Dostojevského díla na jeviště, ale – jak to ostatně v rozhovoru pro ČRo 3 přiznal i režisér Miroslav Krobot, jenž scénář za dramaturgické účasti Karla Františka Tománka připravil – o svébytnou „moderní hru v historické košilce“. Ze stejnojmenného románu do ní byly převzaty hlavní postavy a vztahy mezi nimi. Jejich věty stejně jako jejich zázemí a příběhy jsou však radikálně „ořezány“.

Lenka Krobotová v jedné ze vzácných scén, kdy její Aglaja projevuje emoceTitulní postava knížete Myškina je v podání Pavla Šimčíka hromotluk s bezelstnou, otevřenou a přímočarou duší dítěte. Miluje jak praktickou a realistickou Agláju (Lenka Krobotová), tak rozmarnou a přepych milující Nastasju Filipovnu (Klára Melíšková), aniž by se souběžností těchto lásek nějak očividně trápil. Zdá se, že je bez emocí. Takto tlumeně a se záměrně minimalizovaným výrazem jsou koncipovány vlastně všechny postavy. Herectví jejich interpretů jako by bylo klonem (ne)herectví Miroslava Krobota, s nímž slavil úspěch v Zelenkových Příbězích obyčejného šílenství. O emocích se jen s tváří hráče pokeru hovoří. To postavám dodává tajemství a napětí, ale zároveň je i zdrojem divákovy ironické distance vůči nim. V situacích, které jsou na emocích postaveny – kupříkladu žárlivecké výstupy „milenců“ zmíněných žen: Ippolita (Richard Fiala) v případě Agláji a Rogožina (Martin Myšička) v případě Nastasji Filipovny – přecházejí interpreti z „nevýrazu“ do krátké expresivní křeče. Což pak působí jako gag. Groteskní ladění inscenace umocňují monology sestavené z krátkých sentencí na hranicích absurdna. Dostojevskij – jak oprávněně namítají jeho ctitelé – to tedy není. Když tak nazřený bifokálními brýlemi, jejichž horní část brousil Eugene Ionesco a spodní Franz Kafka. Nicméně evangelijní poselství „buďte jako děti“, inscenace nese. Nečiní to ovšem exaltovaně, ale s pomocí humoru. A to je v době, kdy nikdo nemá odvahu vyhnat kupce z chrámu (natož pak spálit jejich peníze) rozhodně účinnější.

Bronislav Pražan

Foto Hynek Glos


  Rozhovor s Ferrucciem Furlanettem                       Jak to vidí Petr Koudelka                        Dny radosti a dny smrti