Číslo 2 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jaroslavem Rudišem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 



Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Proč milionáři kradou

Jedna věc mi stále vrtá hlavou, a to když slyším, že zase prodávají v dražbě za miliony obraz nějakého malíře. Naposled to byl Štyrský, jehož cena se vyšplhala o několik milionů výše, než dražebníci původně předpokládali. Cena najednou začala šplhat, šplhala, šplhala, až z toho byla hromada milionů.

Přemýšlím, jestli bych takhle ve čtvrtek nebo v pátek v podvečer na dražbě zaplatil zničehonic takovou sumu peněz. Možná, kdybych ji měl zrovna u sebe, snad. A vůbec – jak to, že pouhé obrazy mají takovou cenu?

Vím o tom, že tyto věci dělají milionáři nebo miliardáři, kteří zaplatí za obraz deset nebo dvacet milionů, někdy i víc. Proč to ale dělají? Prostě to po nich někdo chce, majitel obrazu nebo aukční síň, a oni se předhánějí, kdo dá víc, přeplácejí se. Tady už se projeví určité fouňovství a milionář ne a ne zabrzdit, aby neztratil svou milionářskou tvář.

Myslím, že vím, proč se za miliony prodávají obrazy Gogha nebo Gauguina. Možná je to jejich životní příběh, který zvedne cenu obrazu. Gogh s tím uchem, to už nikdo nevymaže z dějin malířství a dokonce ani z dějin medicíny. Znáte Goghovo ucho? Buďte rádi, že jste ho nezažili. Při velmi nízkých teplotách dochází k tak hrozným omrzlinám, u nichž se má za to, že už pouhým cvrnknutím by mohlo ucho upadnout. Tomuto hraničnímu bodu na stupnici omrzlin se říká Goghovo ucho. Gauguin byl zase dobrodruh, který naopak trpěl velkým horkem na Tahiti. Ale hlavně – jejich obrazy jsou propracované, je na nich spousta věcí, někdy i postav, zkrátka dali si s nimi hodně práce.

Často se však prodávají za šílené částky obrazy, na kterých je jen pár barevných skvrn, to je právě případ Štyrského. Ještě horší je ale Miró, který namaloval třeba jen jednu čáru a přece to stojí za to. Už za života měl ovšem výčitky svědomí, a tak nařídil zničit svůj obrovský obraz na světové výstavě, fresku Svrchovaný smích. Tento komplex výčitek z toho, že se jednou budou jejich díla prodávat za nevyčíslitelnou hodnotu (to je ten správný výraz!), měli asi i další tvůrci. Michelangelo proto rozbil nos svému Faunovi v medicejských zahradách, Kafka si přál spálit své knihy a Gogol je raději spálil sám.

Právě pro tuto nezodpovědnost umělců si milionáři vytvořili zvyk kupovat obrazy až po smrti malířů. Většinou se čeká, až malíř zemře, a pak se rychle začne prodávat a kupovat. Přesto se hodně malířů snaží už zaživa malovat tak, aby jejich dílo získalo nevyčíslitelnou hodnotu. Někteří malují krajiny nebo celé postavy, jiní jenom čáry nebo tečky. Přidávají k obrazům i své komentáře, aby každý věděl, že se jedná o metafyzické nebo přímo nadpozemské věci. Není jim to většinou nic platné, a proto se galerie a výstavní síně plní neuvěřitelným množstvím bezcenných čmáranic. Milionáři si pochopitelně vybírají úplně jiné obrazy.

Zajímalo by mě, čím se milionáři a miliardáři řídí, když platí takové obnosy za obrazy. Jedno z pravidel zní: zaplatit co nejvíc. Ten pocit z takového jednání chápu. Sám mám podobné zkušenosti. Přijdu třeba do lahůdkářství na Václavském náměstí, kde prodávají k vlašskému salátu výborné pivní rohlíky. Vidím na nich cenu: dvě padesát. A hned řeknu prodavačce: „Vy jste se zbláznili? Za tak výborné rohlíky chcete tak málo peněz?“ Ostatní kupující si mě měří podivným pohledem. Ale svého často dosáhnu. Už za pár dní, když jsem šel kolem, zahlédl jsem, že jsou rohlíky o korunu dražší.

Vysoká cena obrazu je rozhodně důležitá. Proto vám ani při dražbě nedoporučuji troškařit. Nepřihazovat po tisících, ale rovnou po milionech. To se rozhodně vyplatí. Nikdo nad vámi nebude ohrnovat nos, a to je v životě to hlavní.

Rostropovičovy obrazy koupil ruský miliardář Udalcov ve známé aukční síni Sotheby za obrovské peníze. Ale předtím ty peníze nepochybně ukradl z ruského národního nebo státního majetku. Tyto výjimky mě nezajímají, chci znát zásadní důvody, proč jsou drahé obrazy pro obyčejné milionáře tak důležité.

Důvodem, který se obvykle pro vysoké ceny určitých obrazů uvádí, je to, že je potřeba mít po ruce kromě zlata a akcií také něco jiného – právě pro případ, až se akcie propadnou a zlato bude třeba spotřebováno na zlaté zuby nebo ukradeno šílenými revolucionáři či teroristy. Pak se budou drahé obrazy hodit. Útlocitní lidé si zase myslí, že je to zvrhlost a v určitých případech i zločinné jednání utrácet vysoké sumy za luxus. Nemělo by se to dělat, říkají útlocitní lidé. Sami to však milionářům nedokáží vymluvit. Oni si cení obrazů jako svých vlastních dětí.

Proč však mají pouhé obrazy takovou cenu? Proč? Dlouho jsem o tom přemýšlel a nakonec jsem na to přišel. Je to proto, že... Ještě že jsem se včas zarazil. Kdyby se to rozkřiklo, to by pak milionáři přestali kupovat obrazy a vrhli by se třeba na kostěné knoflíky od vesty. Knoflíky by potom měly obrovskou cenu, nevyčíslitelnou hodnotu. Milionáři by si na ně museli obstarat další peníze.

A proto milionáři kradou.


  Rozhovor s Jaroslavem Rudišem                    Jak to vidí Jaroslav Vanča                   České osmičky Milana Uhdeho