Číslo 52 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Magdalénou Borovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Magické piáno, Oskar a babi Růženka

Atraktivní premiéry připravil pro vánoční čas Český rozhlas 3 – Vltava. Na Hod boží 25. prosince ve 14.30 odvysílá inscenaci hry italského prozaika a dramatika Alessandra Baricca Novecento, o den později, na Štěpána (od 20.00 hodin) budou rozhlasové vlny patřit Oskaru a růžové paní, adaptaci hry francouzského spisovatele Erica-Emmanuela Schmitta.

I v rozhlase ztvárnil Novecenta David PrachařPříběh geniálního klavíristy

I když má svoje břehy, každé moře je nekonečné. Je to živel zvuků. Konejší šplounavými zvuky drobných vlnek v příboji a znepokojuje mysl, když bouří. Je hudba moře. Je moře hudby. Moře a hudba zní a prolínají se v příběhu o člověku, který oficiálně nikdy nebyl, i když pověst o jeho umění klavíristy se nesla od přístavu k přístavu.

Autorem baladického příběhu Novecento je Alessandro Baricco (1958), prozaik a dramatik, jehož věhlas překročil hranice rodné Itálie již krátce po jeho druhém románu Oceán moře vydaném v roce 1993. Již následující rok publikoval Baricco divadelní monodrama Novecento, v němž svůj oblíbený motiv nekonečného moře jako neodmyslitelného pozadí individuálních lidských osudů spojil s motivem hudby a její magické vitální síly. Název hry je současně jménem hlavního hrdiny, muže, kterého jako odložené dítě naleznou námořníci v podpalubí zaoceánské lodi Virginia a dají mu absurdně znějící příjmení inspirované novým dvacátým stoletím – Novecento. Z malého chlapce vyroste geniální klavírista. Uchvacuje pasažéry svou hudbou v rytmu moře, při níž prý tančil i Bůh, když ho nikdo neviděl. Vedle tajemství své hudby má Novecento ještě jedno tajemství, které nikomu neodkryje, nikdy nevystoupí z lodi, na níž se narodil.

Monodrama Novecento poprvé inscenoval režisér Gabriele Vacis v italském Turínu a populární herec a komik Eugenio Allegri pak s představením doslova objel celou Itálii a zavítal i do zahraničí – Novecenta hrál více jak pětsetkrát.

U nás se hra, která byla mezitím přeložena do desítek jazyků, inscenována po celé Evropě a zfilmována oskarovým režisérem Giuseppem Tornatorem, poprvé objevila s novým titulem Magické piáno v roce 2006 na scéně pražského divadla Viola, kde ji režírovala Lucie Bělohradská a vedle herce Davida Prachaře v ní vystupuje i klavírista Emil Viklický. Představení přijali příznivě diváci i kritika a David Prachař získal za svůj herecký výkon Cenu Thálie. Nová rozhlasová inscenace je auditivní podobou představení, na něž ve Viole bývá dodnes vyprodáno.

Inscenace Bariccova Novecenta byla zároveň první prací režisérky Lucie Bělohradské v rozhlase. „Bylo to setkání s novou, pro mne zatím neznámou disciplínou, jakou je rozhlasová režie. Shledala jsem ji zajímavou a zábavnou a tiše bych si přála, aby mé první setkání s rozhlasem nebylo posledním,“ řekla režisérka.

Oskar a růžová paní

Oskar je stejný jako většina desetiletých kluků, má psa, kočku, zlaté rybičky, poslouchá hudbu z walkmana, začínají se mu líbit děvčata a rodiče mu někdy připadají… pitomí. A stejně jako jiní kluci by se koncem roku mohl těšit na Vánoce se spoustou dárků a petardy na Silvestra. Oskar však musí myslet na věci, které jako by nepatřily do dětského světa. Leží po neúspěšné operaci kostní dřeně v nemocnici. Teď už ví, že umírá. Má strach ze smrti a všichni dospělí ho štvou – rodiče svým předstíráním, že je vše v pořádku, a lékaři se sestrami svým soucitem. Jeho tělo mu však nelže.

Oskarovi porozumí jediný člověk – paní v růžovém plášti, „babi Růženka“. Mezi veselými historkami o své minulosti udatné zápasnice mu poodhalí část z tajemství života a smrti. Oskar začíná psát své dopisy Bohu, který ví, co je utrpení a bolest, protože ji sám ve svém lidském vtělení prožil. Díky Růžence prožije ve svých zbývajících dvanácti dnech celý život a odejde jako „dospělý“ muž s vírou, nadějí a láskou.

Hra světoznámého francouzského spisovatele a dramatika Erica-Emmanuela Schmitta (1960) Oskar a růžová paní vychází z jeho stejnojmenné prózy, která česky vyšla roku 2006. Spolu s romány Noemovo dítě a Pan Ibrahim a květy koránu tvoří takzvaný Cyklus o neviditelném, v němž se Schmitt pokouší příběhem postihnout rysy hlavních světových náboženství: judaismu, islámu a křesťanství. Stejně jako další romány se i Oskar a růžová paní brzo dočkal jevištní podoby. V únoru 2003 hru uvedlo pařížské divadlo Comédie des Champs-Elysées s herečkou Danielle Darrieuxovou. Úspěch byl okamžitý, Darrieuxová ještě téhož roku získala prestižní divadelní cenu Moliére za dvojroli Růženky a Oskara. Příběh o umění žít i umírat brzy oslovil i diváky za hranicemi Francie a Schmitt za něj získal několik literárních cen. Tím nejcennějším bylo pro Schmitta neoficiální ocenění čtenářů, kteří v roce 2004 v literárním magazínu Lire v anketě o knihách, které „změnily jejich život“, zařadily Oskara a růžovou paní vedle bible, Tří mušketýrů a Malého prince.

Hynek Pekárek, dramaturg ČRo 3 – Vltava

Foto archiv


  Rozhovor s Magdalénou Borovou                             Zkraje týdne Leo Pavláta                            Fejeton Ivana Krause