Číslo 52 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Magdalénou Borovou.



 

 

 

 

 

 

 


Jan Svačina, televizní publicistaHistorický barvotisk

Podvojné natáčení filmu a televizního seriálu je oblíbený producentský trik, jak dvakrát zúročit investované peníze. Jiný smysl obvykle nemívá. Výjimkou se teoreticky mohla stát čtyřdílná televizní verze „velkolepého eposu lásky a prokletí“ scenáristy Vladimíra Körnera a režiséra Milana Cieslara s názvem Krev zmizelého. Dvě a půl hodiny televizního času navíc jim mohly poskytnout  prostor, aby zvěrohodnili, prohloubili a dramaticky zpevnili svůj pokus o globální inventuru tragických historických událostí poloviny dvacátého století. V praxi však pouze prodloužily čas demonstrace uměleckého selhání, které už před rokem představil stejnojmenný film.

Viditelnějším viníkem fiaska celého projektu je na první pohled režisér Milan Cieslar. Už jeho předchozí pokus o filmovou interpretaci Körnerova Pramenu života dokázal, jak zásadně si s osobitou scenáristovou poetikou nerozumí. Hloubka tvůrčího nepochopení zůstala zachována i v Krvi zmizelého. Stejný zůstal i Cieslarův rutinní režijní přístup se zálibou v okázalém inscenování vnějškově estetizované podívané, která sice občas duní operním patosem prázdných gest, fatální nedostatek pochopení pro intimní tragiku individuálních osudů v tragickém kontextu dějin však nemůže přehlušit. Výsledný efekt byl přesto jiný: Zatímco v Pramenu života šel Cieslar proti scénáři, který se mu ubránil a jehož kvalita se v nutné míře prosadila režisérovi navzdory, v Krvi zmizelého týž interpretační přístup všechny vady předlohy podtrhl a umocnil. Rozhodující díl viny na kvalitativním propadu Krve zmizelého pod dlouhá desetiletí udržovaný nadstandard filmových a televizních děl natočených podle Vladimíra Körnera má Körner sám.

Příčina je přitom až překvapivě jednoduchá. Körnerovým tvůrčím principem byl vždy důraz na onen individuální úděl „obětí a katů“ osudově podmíněný konkrétní historickou situací. Obraz doby a hrdiny byl stvořen z jednoho kusu. V Krvi zmizelého Körner tuto jednotu rozbil. Pro své souhrnné zúčtování s nedávným běsněním evropských dějin si předem stanovil teze a ty pak ilustroval příslušně vykonstruovaným příběhem. Autorská kalkulace je v Krvi zmizelého hlavním hybatelem všeho – od účelového nahromadění opomíjených a tabuizovaných témat přes jejich spodobnění v mozaice typizovaných dějových peripetiích až po viditelné nitky, na nichž Körner vodí své zkarikované postavy časem i prostorem. Proměna sugestivního körnerovského obrazu existenciální tragédie člověka v neosobní barvotiskový plakát byla dokonána...

Vladimír Körner považuje Krev zmizelého za svůj „opus na rozloučenou“. Snad nemá pravdu. Tak smutné loučení si nezaslouží ani on sám, ani věrní ctitelé jeho díla.

Jan Svačina, televizní publicista


  Rozhovor s Magdalénou Borovou                             Zkraje týdne Leo Pavláta                            Fejeton Ivana Krause