Číslo 51 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s divadelním a operním režisérem.
Davidem Radokem.


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rudolf Křesťan, publicista

U sta rohatých

Začínal s pouhými čtyřmi čerty. Sám byl pátý. Bylo to v předvánočním čase v roce 1992 v rakouském Schladmingu, v půvabném horském městečku poblíž tyčícího se Dachsteinu. Tehdejší mladík Rudi Bauer se rozhodl vzkřísit pozapomenutou místní tradici adventního průvodu čertovských masek.

V některých alpských místech se tento prastarý zvyk uchoval přirozeně, ale ve Schladmingu šlo o jeho resuscitaci. Zdařila se. V současnosti označují rakouští novináři tamní běh čertů (říká se jim „krampusové“) dokonce za nejzdařilejší v celé zemi. V průvodu bývají stovky maskovaných ďáblů. Navzdory množství přihlížejících diváků si slavnost uchovává půvab a kouzlo lidové zábavy – podobně jako v dalších štýrských obcích.

Bujaré prosincové promenády čertů se v alpské krajině odehrávaly potají dokonce i v období inkvizice, kdy byly coby pohanský zvyk zakázány pod trestem smrti. Slídící oko však nedohlédlo do zastrčených a zasněžených údolí.

Abych předešel případné mylné představě, že horští krampusové jsou totéž co povětšinou dobrotiví čerti známí z českých pohádek, řeknu rovnou, že je to jiná kategorie. Ve srovnání s našimi čerchmanty jsou ti alpští hrůůůznější. A ohnivější; nejeden z nich za pomoci pyrotechniky dští plameny doslova. Však taky jejich maškarní průvod provázejí hasiči.

Mezi diváky jsou sice taky děti, podívaná je však určena stejně tak pro dospělé. Ostatně už slovo krampus zní zlověstně. Patří-li horory k oblíbeným žánrům, proč si nedopřát taky dávku folklorního bu-bu-bu? V předvánočních časech každoročně slýchám ze všech stran, že „svátky jsou hlavně kvůli dětem“. Domnívám se proto, že je na místě, když v rámci rovnováhy existují běhy krampusů, o nichž se dá říct, že vznikly do značné míry taky „kvůli dospělým“. Ti se houfně vydávají do večerních a nočních ulic v očekávání průvodu. K zahřátí diváků slouží nejen oheň v železných koších, nýbrž i prodávaný punč včetně ostružinového, který mi zvlášť chutnal.

Vedle rozličných stánků jsou k vidění i živé jesličky. V poutním Mariazellu jsem vedle růžolícího představitele sv. Josefa spatřil i Pannu Marii v požehnaném stavu – s vycpaným bříškem u ještě prázdných jesliček.

Čertovské průvody se neskládají pouze z místních krampusů, přijíždějí i skupiny z okolních obcí. Všichni se snaží zanechat u diváků co nejsilnější dojem. K tomu slouží i ohňostrojová podívaná vezená na valníku. Jednotlivé skupiny si připravují svá vystoupení několik měsíců předem. Jsou to dobrovolníci, dalo by se taky říct ochotníci. Jejich vystoupení obsahuje mnohé divadelní rysy. Většinou jsou mladí. Mají dost síly, aby unesli i vzácné klasické masky – ty jsou z lipového nebo limbového dřeva. Když jsem v závěru průvodu viděl, jak se po sundání těchto masek  zjevily zpocené tváře, nedivil jsem se.

V mnoha alpských místech každoročně stoupá obliba adventních běhů i divácký zájem o ně – včetně přihlížejících z naší republiky. Zvláště jsou obdivovány už zmíněné masky. Ty historické po předcích jsou stále ještě nacházeny na půdách venkovských stavení. Mají značnou sběratelskou cenu. Ani nové však nejsou za pakatel, je-li jejich autorem renomovaný umělecký řezbář.

Kromě vyřezávaného dřeva se ovšem postupně dostávají ke slovu i masky „současné“ - z laminátu, z kovu, z latexu či z papírmaše. Nebo gumové, tedy z materiálu takříkaje fantomasového.

Tradice se však pořád cení nejvíc. Část krampusů mívá dodnes jako součást masky pravé rohy kozoroha, kozla nebo berana; nejednou jde o rodinné dědictví. S takovou ozdobou pak ladí oděv z ovčí či kozí srsti. Doplňkem bývají i řetězy, kravské zvonce a někdy taky nůše na neposlušné děti či dospělé.

Svérázná podívaná na alpské pekelníky v plenéru bývá k vidění nejen v bezprostředně mikulášském čase. Patří k tamnímu adventnímu času vůbec. Upozorňuji však, že je radno respektovat odvěké právo krampusů a nevzpouzet se jim.

U rakouského soudu byla před časem podána žaloba na konkrétního štýrského čerta za to, že způsobil svou metlou několik škrábanců jednomu z diváků. Nešlo o nic vážného, ale soudní jednání poutalo obecnou pozornost. Ještě než uvedu výsledek procesu, připojuji osobní zkušenost. Krampusové vypadají sice hrůzostrašně, ale diváky kolem své cesty „trestají“ ohleduplně a se smyslem pro míru. Aspoň tak jsem to zažil se ženou Magdou, která byla dílem taky atakována, ale právě že jen dílem.

A soudní verdikt kolem údajného prohřešku? Rozsudek byl osvobozující.

Tribunál se shodl na závěru, že odvěkým, i když zákonně nijak nespecifikovaným právem alpských čertů je, že na trase, která je jim pro příslušný večer vyhrazena, mohou řádit libovolně. A že diváci jim do jejich cesty nemají vstupovat. Právě to však onen žalující učinil, a tak si podle názoru soudu mohl za následky sám.

Domnívám se, že je dobře, když kromě pohádkových dobrotivých čertů existují i ti ostřejší pro dospělé. Jednak se i my rádi bojíme, jednak je to v Alpách jedinečná podívaná, a taky je zdrávo, když i nám někdo čas od času připomene, že je radno dodržovat pravidla hry.


  Rozhovor s Davidem Radokem            Hudební glosář Milana Šefla           Vánoce starých mládenců a velbloudů