Číslo 51 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s divadelním a operním režisérem.
Davidem Radokem.


 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

David Radok, divadelní a operní režisér

Hrajete na tu kytaru?

Hraju. Skoro každý den – aspoň chviličku.

Z nostalgie? Zasteskne se vám někdy?

Jen pro uvolnění. Byl bych velmi špatným kytaristou, takže se mi po muzice nestýská.

Očekává se od operního režiséra dokonalá orientace v klasické hudbě?

Vždy jsem poslouchal jen hudbu, která se mi líbila, takže moje všeobecné hudební vzdělání má nedostatky. Ale při přípravě inscenací opery je nutné být zorientován nejen v hudbě, ale v širších souvislostech dané doby, v malířství, v literatuře. Například díky barokní opeře, která má často antická témata, jsem se musel orientovat v Řecku, Římu nebo Egyptu. Je to příjemná stránka profese. Pokoušíte se odhalit spojitost mezi myšlením autora a jeho dobou. Všechny ty přípravy mě stále baví.

Možná proto budíte respekt jako profesionál, který nepřijde nepřipraven?

Když jsem začínal pracovat v divadle, neměl jsem žádné divadelní školy a tedy žádnou teorii. Pokoušel jsem se ale přistupovat k práci poctivě, právě proto, že mi chybělo odborné vzdělání. Vynakládal jsem na přípravu veškeré úsilí a všechen čas.

Měla emigrace vliv na váš přístup k práci?

Částečně asi ano. V emigraci ztratíte jistoty, ale uvědomíte si relativitu jiných hodnot. Hodně jsem cestoval, nějaký čas jsem strávil v Anglii, ve Francii, projezdil Itálii, Řecko. V jistém věku je důležité vidět, co pro různé lidi znamenají různé hodnoty a jak mají vždy v něčem odlišný přístup k životu.

Byl váš otec ve Švédsku šťastný?

Nebyl, až později jsem například z jeho korespondence zjistil, jak těžká pro něj emigrace byla, daleko těžší než pro mě a moji sestru. Koncem šedesátých a začátkem sedmdesátých let s levicovými tendencemi, které zasahovaly i do divadla, nastala degradace profesionality v umění.

Když jste přebíral od Pavla Dostála Cenu za přínos v oblasti divadla, cítil jste i satisfakci za otce?

Byl jsem samozřejmě rád, myslel jsem na něj a mrzelo mě, že se toho táta nedožil.

Pamatujete si otcovy inscenace? Inspiroval vás?

Pamatuju si ty inscenace, na kterých pracoval v době, kdy jsem byl malý kluk. Když zemřel, mně bylo dvaadvacet a tehdy jsem víc přemýšlel o rokenrolu. Ale člověk asi dostává geneticky určité informace stejně jako se fyzicky vaše tělo podobá rodičům. Neměl jsem od dětství konkrétní představu čím chci být. Ale svět divadla se mi líbil už když jsem v Göteborgu pracoval jako statista v Trubadúrovi. Balet, zpěváci, všichni ti lidé v technice, v maskérně... Pořád se mi to líbí. Pokud to není zlý svět. Divadlo je svým způsobem esence společnosti. Skrze pracovní setkání v divadle vycítíte atmosféru země.

Ivana Tetourová, ředitelka Lyry Pragensis

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 10. 12.


  Rozhovor s Davidem Radokem            Hudební glosář Milana Šefla           Vánoce starých mládenců a velbloudů