Číslo 51 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s divadelním a operním režisérem.
Davidem Radokem.


 


 

 

 


 

 

 

 

Vladimír Karfík, publicista

Hudební smog do každé skuliny

Před časem jsem na Radiožurnálu poslouchal předpůlnoční pořad Nad věcí, v němž si moderátor Tomáš Procházka povídal se zpravodajem České televize v Bruselu Jiřím Františkem Potužníkem. Rozhovor to byl docela zajímavý. V závěru relace, kdy posluchači do studia telefonují své dotazy k tématu, mě však nejvíc zaujal hlas poněkud rozčilené ženy, jež dala najevo, že rozhovor poslouchá s uznalým zájmem, ovšem dotaz, sice ne ke zpovídanému Potužníkovi, měla zcela zásadní – pro všechny pořady toho druhu: proč přirozený tok rozhovoru musí vždy po několika minutách rušit s ničím nesouvisející hudební čísla!

Konečně se ozývají posluchači, ustavičně masírovaní touto neposlouchatelnou praxí. Po léta se jim vnucuje názor, že přece oni přece nemohou naslouchat zajímavému rozhovoru souvisle, a musí dát své nejspíše omezené kapacitě vnímání odpočinout, aby nabrali sil. Moderátor, trochu zaskočen, na tento hlas vůbec nereagoval a dělal, jako kdyby nikdo nevolal a nikdo vůbec nic neřekl. Nemohu za něho mluvit, ale myslím, že patrně ví své: kdyby se k tomuto v rozhlase ožehavému tématu měl po pravdě vyslovit, mafie výrobců hluku, jemuž se jen z nedostatku jiného označení říká hudba, by se už postarala, aby se ve vysílání víckrát neobjevil.

Ale ono to přece jde, nepřerušovat rozhovor po celou dobu vysílání. Je tomu tak třeba v podvečerním pořadu Martina Veselovského, těch „nekonečných“ dvacet minut uplyne jako voda. A jde to: chvíli poté hodinové Radiofórum, jež jako by chtělo dostihnout ztracené vysílání české BBC. Moravcův nedělní televizní pořad trvá celé dvě hodiny bez jediného tónu. Vydržíme to bez úhony.

Nic proti pestrosti slovesných pořadů, musí však být komponovány kultivovaně, s hudbou zařazovanou aspoň s přibližným zřetelem k tomu, jakou má pořad povahu. Přerušování přirozeného toku výpovědi je nešvar, nejspíš ústup tlaku manažerů nesčetných hudebních skupin bojujících o to, aby obsadily co nevětší vysílací čas. Jestliže dvouhodinová ranní Mozaika na Vltavě odděluje sled příspěvků hudbou, má to smysl: odděluje jedno od druhého, už proto aby příspěvky rozličného charakteru nesplývaly. Ale co je důležité: musí jít o takovou hudbu, která není v rozporu s příspěvky, jež od sebe odděluje. Mozaika je právě tak komponována, asi není pod agresivní gescí syndikátu provozovatelů hudebního smogu.

Hodinové odpolední Spektrum na téže stanici už neposlouchám tak rád. Jeho hudební dramaturgie je problematičtější než jakou má Mozaika. Problém spočívá v tom, že hudba, jež člení jednotlivé příspěvky, je tu autonomnější, klade důraz na etnickou hudbu. Vedlejší efekt však není příznivý: hudební předěly souvisí sice samy se sebou, zato vůbec neladí s texty, spíše jsou s nimi v nepříjemném napětí. Věru není jednoduché uspokojivě skloubit slova s tóny.


  Rozhovor s Davidem Radokem            Hudební glosář Milana Šefla           Vánoce starých mládenců a velbloudů