Číslo 51 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s divadelním a operním režisérem.
Davidem Radokem.


 


 

 

 

 


 

 

 

 

O lidech, jimž válka vzala to nejcennější

Věrná Matylda (Audrey Tautouová) pátrá po nezvěstném snoubenciRežisér Jean-Pierre Jeunet a herečka Audrey Tautouová získali mimořádný ohlas fantaskní poetickou komedií Amélie z Montmartru. Úspěch se pokusili zopakovat Příliš dlouhými zásnubami (v neděli 23. prosince ve 21.15 film uvede Prima). Oproti Amélii zasazené do přítomnosti si nyní vybrali období těsně po skončení první světové války, ale s mnoha retrospektivami se vracejí právě k ní. Ve válce totiž tkví klíč k hrdinčině pátrání po nezvěstném snoubenci.

Film otevírá sugestivní výjev z blátivých zákopů, jimiž se prodírá pětice odsouzenců. Provinili se sebezmrzačením, třeba úmyslným průstřelem ruky, nebo vypovězením poslušnosti, jen aby se vyhnuli šílenému pobytu na frontě znehybnělé v zákopových valech a pohlcující stále více obětí. Trest je rafinovaný: jsou vyštváni na mezizákopové „území nikoho“, kde nikdo netuší, odkud může přilétnout vražedná kulka. Byl mezi nimi i Manech (Gaspard Ulliel), v jehož skon odmítá jeho věrná Matylda (Audrey Tautouová) uvěřit. Pátrá ve vojenských archivech, i s pomocí detektiva hledá svědky, střídavě v ní ožívá naděje, aby vzápětí pohasla. Jeunet pozvolna skládá výslednou mozaiku, pohrává si s různými verzemi téže události, dalšími zjištěními nutně zpochybněné, vypomáhá si do jisté míry „magickým“ nazíráním, dobře známým již z Amélie.

Syžetové linie příběhu se různě kříží, znejasňují, lze v nich nakonec odečíst detektivní půdorys, jakkoli přetavený do pátrání po jednom nezvěstném. Předloha Sébastiena Japrisota je zhmotněna se zlověstnou doslovností, zejména válečné výjevy svou ponurostí připomínají středověké tance smrti. Jeunet rozehrává vpravdě apokalyptické výjevy absurdních jatek, zblízka vhlíží do obličejů vyčerpaných, často téměř nepříčetných vojáků ženoucích se vstříc jisté zkáze.

Režisérova inscenační dovednost je obdivuhodná, pohledy na nedozírné masy vojáků či městský pouliční ruch jistě navodí zdání bezprostřednosti. Až okouzlená artistnost pak prýští z plavných leteckých pohledů, křižujících projíždějící vlak či přibližujících se k přímořským skaliskům, která zažila milostné sblížení obou hlavních hrdinů. Jeunet vytvořil dílo, které varuje nejen před válečným běsněním, ale hlavně před dodatečným zametáním stop, před zamlčováním všeho nepříjemného, co nelze využít na oslavu vítězství.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Davidem Radokem            Hudební glosář Milana Šefla           Vánoce starých mládenců a velbloudů