Číslo 49 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s písničkářem a skladatelem.
Petrem Skoumalem.


 

 

 

 


 

 

 

 

 

Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog

O jisté pachuti slavnostních chvil

Víte asi sami, milí čtenáři, že dospělý člověk se vždycky nemůže zachovat podle svého. Musím přiznat, že v minulém režimu jsem také někdy raději držel ústa jaksi při sobě a ani teď nelze stále chodit a říkat lidem na potkání, co si o věcech myslím, jako to činí třeba úplně opilí či jinak nesvéprávní bližní. Dost na tom, říkám si, že mám tu možnost občas o věcech někam, třeba právě sem, napsat...

Jistá součást mé profese by se snad někomu mohla zdát záviděníhodná, ale soudný člověk si dokáže představit její odvrácenou tvář. Civilizační vítr pracovních povinností mne i několikrát do týdne zavěje tu na vernisáž, tu na filmovou premiéru nebo třeba na křest knihy. Nelibuji si v tom nadmíru, spíše jde o projev  společenské solidarity vůči mým známým, přátelům anebo studentům, kteří korunují své dílo takovouto slavnostní akcí a někdy si i vysloveně přejí, abych o jejich díle cosi, třeba i kritického, někam napsal či jim jen sdělil svůj názor na věc. No a jsme u jádra problému. Vernisáže, křty či premiéry se poslední dobou konají na místech nekonvenčních, těmto příležitostem jaksi nepříslušných. Někdy si až na místě samém tu nepřípadnost uvědomím a pak už bývá těžko couvnout, odporoučet se, po anglicku se vytratit. Ocitl jsem se takto kdysi v interiéru sice odsvěceného, leč barbarsky zadaptovaného chrámu. V důsledcích jsem se vlastně styděl za svou přítomnost, odejít už nešlo, ostatně kdybych nebyl pozván, nebyl bych se mohl o té zhůvěřilosti přesvědčit.

Leč odsvěcené chrámy už zase nejsou v módě, nyní se podobné akce namnoze odbývají v prostorách bývalých továren. A povím vám, že se tam cítívám podobně, tedy nepatřičně, trapně, snad i provinile. Bývají to poctivé stavby, fundamentálně určené k jinému účelu, než ke konverzaci mužů v oblecích a dam či dívek vyšňořených tak, že aby se neumounily, mohou se pohybovat zdejším prostředím takříkajíc jen středem. Narodil jsem se a dlouho žil v pražské fabrické čtvrti a teprve nyní si uvědomuji, jak jsem s jejím geniem loci srostl. Přednedávnem jsem se totiž ocitl na vernisáži v jedné takové „vybydlené“ fabrice, do jejichž oken jsem se jako kluk se zaujetím dívával z okna našeho.  A teď jsem tedy stál uvnitř, a ač pozván, připadal jsem si jako cizinec, vypadlý navíc ze stroje času. Okoukl jsem jak vystavená díla, tak známé i neznámé spoluaktéry, ale více než vanutí ducha doby mne zaujaly špinavé a temné kouty, v nichž dosud přežíval duch místa. Oblékán chodím po prostu, žádnou škodu si na svých gatích neudělám, tedy jsem nepozorován vylezl po zachovalém, byť prorezlém kovovém schodišti na ochoz portálového jeřábu. A celé to mihotavé šarivari jsem náhle uzřel z ptačí perspektivy. Tak jako ve zrušeném kostele se dostavil smutek při pohledu vzhůru, ve zrušené fabrice platilo totéž pro pohled opačný. Pode mnou se marnivě hemžilo nespojité společenství nepatřičně barevných, radostných a sebevědomých lidí v šedivých valérech zdí a kovu, jakési podobenství ztraceného účelu. Nechci tím asi říci nic jiného, než že katarzním pocitem z nejsoučasnějšího umění někdy může být i jakási prastará pachuť.


  Rozhovor s Petrem Skoumalem                     Jak to vidí Ivan Klíma                    Když Vltava vysílá "zmetky"