Číslo 49 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s písničkářem a skladatelem.
Petrem Skoumalem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petr Skoumal,
písničkář a hudební skladatel

Právě vám vychází trojalbum písní ze sólových desek a skladeb, které jste napsal pro jiné interprety. Výběr jste sestavil sám – musel jste si připomenout, co všechno jste napsal, nebo máte vlastní písničky v hlavě?

Nejsem milovník svých starších nahrávek. Pro mě deska většinou končí tím, že ji natočím – dokonce jsem některé cédečka, z nichž výběr vznikl, ani neměl doma a musel jsem je shánět po známých. Řadu písniček jsem slyšel po opravdu dlouhé době...

Byl to velký problém – něco zařadit, něco zavrhnout?

Ani ne, náročné bylo spíš vhodně je na těch albech rozházet, aby například nešly po sobě dvě písničky ze stejného období. Výsledek je snad snesitelný, i když si nedělám iluzi, že bude ten výběr někdo poslouchat v celku, to by byla smrtelná dávka. Spíš si představuji, že lidi budou přeskakovat, vybírat si skladby, na které budou mít zrovna chuť. Dělám to tak i já.

Trojalbum je vizitkou Petra Skoumala, autora písní pro dospělé. Ale to je jen část vašeho skladatelského profilu. Nepřemýšleli jste s vydavatelem o tom, že by kompilace obsahovala i něco z vaší tvorby pro děti, případně ukázky filmové či scénické muziky?

Domluvili jsme se, že půjde jen o písničky pro dospělé. Výběr z mých dětských písniček vydal před časem Supraphon a pořád se ještě prodává, asi by se ty desky pletly. A co se týče mé muziky scénické a filmové, ta hudba funguje ve spojení s obrazem, s představením, vytrhovat ji z kontextu mi přijde jako marnost. To je jako kdyby scénograf prodával svoje výpravy nebo kostýmy. Na to nemám energii ani ctižádost.

Vystudoval jste dirigování, teoreticky by tedy vaše kariéra měla směřovat spíš do koncertních síní než do divadel a klubů. Kdy nastal ten zlom a z Petra Skoumala se stal divadelník a skladatel?

Nemluvil bych o zlomu, šlo to přirozenou cestou. Mně vždycky bavilo míchat profese. Už za studií dirigování a řízení sboru na JAMU jsem začal skládat hudbu pro divadlo, vedle toho jsem hrál ve studentských představeních a v Divadle X. Jednostrannost v kumštu je výhodná v tom, že upíráte svou pozornost na ten jediný obor, ale na to já nikdy neměl trpělivost. Už jako dítě jsem střídavě poslouchal klasickou muziku, jazz a písničky, třeba z Osvobozeného divadla. Takový „multi“ přístup se mi vždycky líbil...

Milan Šefl

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 26. 11.


  Rozhovor s Petrem Skoumalem                     Jak to vidí Ivan Klíma                    Když Vltava vysílá "zmetky"