Číslo 49 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s písničkářem a skladatelem.
Petrem Skoumalem.


 

 

 


 

 


 

 

 

 

Cesta ponížených k nejisté budoucnosti

Nejen pro americkou kinematografii třicátých a čtyřicátých let minulého století byla příznačná salónní dramata i komedie sugerující myšlenku, že filmaři snad v životě neviděli člověka, který by se živil prací vlastních rukou. Mezi nepočetné výjimky patří i několik filmů Johna Forda, jenž od westernů občas vybočil k sociálně kritickým látkám. Vesměs se přitom opíral o mimořádně úspěšné předlohy, které výrobci poskytovaly záruku, že vynaložené prostředky se mu přinejmenším vrátí.

Fordovy Hrozny hněvu jsou dodnes působivéHrozny hněvu z roku 1940 (uvede ČT 2 v neděli 9. prosince v 16.10) náleží mezi Fordovy počiny, které zdaleka přesáhly práh pouhé zábavy. Režisér chtěl upozornit na tíživé životní podmínky, v nichž se následkem velké hospodářské krize z počátku třicátých let ocitlo bezpočet lidí – zvláště tíživě situace dolehla na farmářský venkov. John Steinbeck ve svém pověstném románu s tehdy málokdy vídanou otevřeností vylíčil bezmeznou bídu lidí donucených opustit své domovy a putovat vstříc neznámému osudu. Ford přitom výmluvně splétá soukromé starosti hlavních hrdinů s celospolečenským záběrem: na bezcílné cestě vidíme přibývat stále více zubožených nešťastníků, deptaných vlastním ponížením i podezíravostí státní moci, policejní šikanou, bezohledností těch jen o málo úspěšnějších. Ani sezónní česání ovoce neposkytne potřebnou obživu, ani stávka se nezdá být řešením.

Hrozny hněvu nehledají ideální a vzorné jedince: hlavní hrdina, zprvu výbušný, sobecký, pozvolna však stále uvážlivější Tom (v působivém ztvárnění Henrym Fondou, jenž se oprostil od jakýchkoli westernových póz) nedávno vyšel z vězení. Pronásleduje jej stín vraždy, byť spáchané v sebeobraně, i vědomí, že tlak bezpráví plodí jedině další zoufalé činy. Rodinná soudržnost symbolizovaná osádkou starého nákladního auta i postavou laskavé, současně však nepoddajné a nepřízni osudu houževnatě vzdorující matky (Jane Darwellová), je přesto pevná, každodenním střetům s nevlídnou realitou hrdinové vzdorují. Na působivém vyznění se vedle dobře vystavěného příběhu podílela i šerosvitná kamera Gregga Tolanda, zachycující prašné i blátivé cesty jako bezbřehé, ve znavených obličejích vyhmátl rezignovanou bezmoc. A hromadným scénám s davy zbavenými obživy vtiskl nezastřeně varovný podtext.

Jan Jaroš, filmový publicista 

Foto Fox Broadcasting Company


  Rozhovor s Petrem Skoumalem                     Jak to vidí Ivan Klíma                    Když Vltava vysílá "zmetky"