Číslo 48 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s německým hercem a režisérem.
Klausem M. Brandauerem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Leo Pavlát, ředitel Židovského muzea v Praze

Čas darovaný a ukradený

Dceři se narodil syn. Máme vnuka. Na displeji mobilu jsme ho se ženou viděli, když mu nebyla ani jedna hodina. Nazítří jsme dceru navštívili v porodnici – chlapečkovi byl den. Pak jsme si všichni uvědomili, že už je na světě celý jeden týden a nepochybuji, že jako zvláštní událost zaznamenáme i první měsíc toho nového života.

Pro dospělé jsou hodina, den, týden či měsíc nevýznamné položky. Ještě tak děti slaví každé narozeniny jako velkou událost, ale nejpozději od dvaceti výše si už připomínáme nanejvýš pětky a nuly na konci věku. Jak je to rozmařilé. Stačí se podívat na právě narozené stvoření, abychom náhle s určitostí věděli, že hodina a i ty minuty, které ji skládají, mají pro nás ten největší možný význam. Však se také říká, že „člověk neví dne ani hodiny“, ale kdo by myslel na špatné věci, že?

A tak si každý třeba až nad právě narozeným vnukem či vnučkou uvědomí, kam ve svém životě dospěl. Spočítá si, kolik mu bude, až miminko dospěje. Vzpomene si, do jaké doby se sám narodil, a jak se svět od té doby změnil. Pomyslí na ty, kteří s ním velkou část života byli, a už tu nejsou, a tu pocítí cosi jako popostrčení: v řetězu generací postoupil o další místo, blíže k okraji. Můj oblíbený básník Jan Skácel to krásně napsal: „Na konci všech lásek / z pohřbu maminčina / ponese si každý / vlastní smrti kvásek.“

O času se také praví, že pádí. Ten obrat se mi líbí – nabízí představu koně v trysku. Přižene se, jako vichr kolem nás proletí, zvířený prach klesá k zemi a kůň je pryč, nikdo neví kde. Tak si lidé často stýskají: „Kam se ty roky poděly?“

Existuje i obrat „ubíjet čas“, a pozapomenuté úsloví „ukrádat Pánu Bohu čas“. Obojí znamená lenošit a obojí je moudré. Vidět v čase něco opravdového, co lze zmarnit, o život připravit jako bytost, odpovídá času v nás: My jsme ta bytost, která nenaplněným časem předčasně schází.

A čas ukradený Bohu? To je vzkaz ze světa, v němž se po tisíciletí věřilo, že život je dar. Něčeho se nám bez naší zásluhy dostalo, a tak to tedy opatrujme a važme si toho. Jen tak se světem potácet, nic v něm neodvést a za nic neodpovídat, nestavět nic v čase, neprospívat jiným a jenom se v něm bez smyslu flinkat – to se rovná krádeži. Protože s nevděkem přijatý Boží dar je jako loupež.

Tak se ještě smýšlelo v době, kdy o Bohu ukradeném času psal třeba Ignát Herrmann. A dnes? Je to už dlouho, co člověk jako by za svůj čas neodpovídal. Tak se praví, že čas nám někdo „krade“. Televize například. Na obrazovce běží tisíckrát viděné reklamy, připitomělé seriály a reality show. Kdekdo na ně čučí, ale vinu za zmarněné hodiny nese přístroj: On je ten zloděj. My jen sedíme, díváme se a roky plynou.

Jazyk nám napovídá, jak smýšlíme a činíme. Platí to i o čase. V tomto zvláštním případě ale moc doporučuji všímat si nemluvňat. K času, který je nám vyměřen, mají pro nás důležitý vzkaz.


  Rozhovor s K. M. Brandauerem                     Fejeton Ivana Krause                    Na vlnách swingu době navzdory