Číslo 48 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s německým hercem a režisérem.
Klausem M. Brandauerem.



 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


 


Ivana Uhlířová a Marian Roden v rolích lékařky Corinny a jejího podivného domácího HufschmiedaTemně lákavé divadlo

Asi se potřebujeme občas bát, prožít strach a úzkost jaksi „nanečisto“. Hrůzostrašné vyprávěné příběhy, morytáty apod. vytlačily v minulém století detektivky – když ne z jeviště světa, tak určitě z divadla. A nad nimi nyní, na počátku nejistého 21. století, vítězí divadelní thriller. Nezrcadlí už stav světa jako v předchozím desetiletí, i když se na první pohled tváří – a je to i trochu pravda –, že čerpá z temnot lidské duše. Vychází vstříc naší potřebě strachu, napětí a zábavy. Někdy dost vynalézavě, svěže a s humorem, jako v případě české premiéry hry Temně lákavý svět osmatřicetiletého německého herce a dramatika Händla Klause. Hru v režii čerstvé absolventky DAMU Kathariny Smittové uvádí pražské Divadlo Komedie.

David Jařab, tentokrát v roli dramaturga, vybral minimalistický text dokonale korespondující se současnou poetikou divadla. Herci, kteří v inscenaci hrají – Ivana Uhlířová, Daniela Kolářová a Marian Roden – ji také perfektně ovládají. Na holé scéně odehrají v napjatých pózách převážně drobnou mimikou a gestem tři dlouhé dialogy: mladé lékařky Corinny a jejího podivného domácího Hufschmieda; Corinny a její matky; matky a Hufschmieda. Rozmluvy jsou plné záhad, dráždivých náznaků a především jakési až zvrácené falše a utajované vášně. Častými zámlkami přímo přesycenými napětím začne brzy prosakovat tušení zločinu – zvláště když Corinně z krabičky vypadne podivná tretka – lidský prst. Hra nenabídne řešení záhad, spíš pošimrá naše vlastní neurózy a nejistoty.

Švandovo divadlo na studiové scéně uvádí v režii Ivana Řezáče další českou premiéru: hru Pohřešované současné jihoafrické autorky Rosy de Wetové. Děj se odehrává v sešlé odporné chatrči na kraji vesnice, v níž se v předjarní noci setkají tři ženy – předčasně udřená panovačná matka Miem (Kristýna Frejová), která poněkud omezenou dceru (Jarka Kopecká) stále peskuje a nikdy neosloví jménem, a jejich sousedka, svobodná učitelka tělocviku (Jana Stryková). Otce, který se po exekuci svého hospodářství už léta skrývá na půdě, připomíná jen s rachotem se otevírající poklop, jímž spouští buď košík na jídlo, nebo naopak své výkaly. Odporný život. „Africká“ je tu jen nuzota a omezeností zjitřená představivost, která násobí strach: ve vsi je kočovný cirkus, a když ten přijede, vždy v noci zmizí mladá dívaka. Hudba z cirkusu zní vtíravě a jeho světla z dáli září do oken. Proto ta zvýšená hysterie a dvě závory na dveřích. Naštěstí nečekaně přichází policejní konstábl (Robert Jaškov). Je slepý, ale MUŽ, těm ušmudlaným sešlým ženským říká „dámy“ a „slečno“…

Je to thriller, a přesto má cosi společného s Čapkovým Loupežníkem nebo s Obchodníkem s deštěm, byť tváří jeho hrdiny kmitne škleb zrůdného klauna. A mohl to být i thriller poetický, jak je hra označována v programu, kdyby místy tvrdá expresivita hereckého projevu – akcentující hrůzu, omezenost i sexuální chtivost – nechala větší prostor touze.

Vítězslava Šrámková, teatroložka

Foto Kamila Polívková


  Rozhovor s K. M. Brandauerem                     Fejeton Ivana Krause                    Na vlnách swingu době navzdory