Číslo 48 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s německým hercem a režisérem.
Klausem M. Brandauerem.



 

 

 

 


 


Doblba

Od chvíle, kdy Česká televize poprvé vstoupila jako koproducent do filmového projektu, uplynulo patnáct let. Za tu dobu se v české kinematografii změnilo mnohé. V mnohém se proměnila a zjednodušila i úloha, kterou v ní hraje veřejnoprávní televize. Místo někdejšího hlavního zachránce domácí tvorby, kdy se například v roce 1997 podílela na vzniku šestnácti filmů, by dnes logicky měla být spíš tvůrčím a materiálním protektorem té části produkce, která je alternativou výrobků filmového byznysu.

Městečko, Lesní chodci, Nuda v Brně, Síla lidskosti – Nicholas Winton, Mistři, Český sen, Mír jejich duši, Kousek nebe, Sluneční stát, Štěstí, Indián a sestřička – to jsou namátkou vybrané tituly z posledních let, které dokazují, že si své zákonné poslání „v rámci svých možností podporovat českou filmovou tvorbu“ zodpovědní pracovníci ČT občas uvědomují. Stejně dobře však lze uvést filmy, u nichž je spoluúčast méně pochopitelná. Letitá podpora pásové výroby zavedené firmy Hřebejk & Jarchovský je z tohoto hlediska stejně sporná, jako investice svěřených veřejnoprávních peněz do komerčních Snowborďáků či Rebelů. Podíl zaběhané klientské vstřícnosti, přímočaré obchodní kalkulace a prostého dramaturgického selhání, bývá různý. Jen málokdy se však to vše setká a zúročí v tak totálním propadu, jako v případě celovečerní režijní prvotiny Petra Vachlera s příznačným názvem Doblba.

Na jedné straně patologicky přebujelé ambice filmového podnikatele podpořené barnumskou reklamní masáží, na druhé straně prakticky prokázaná neschopnost ujasnit si žánr a téma, vyprávět příběh, stvořit věrohodné postavy vybavené věrohodnou motivací, vystavět a vypointovat gag, vést herce, a de facto neschopnost zvládnout režijní profesi – to je zjednodušený účet, který Vachlerovi za jeho film Doblba vystavila kritika už po premiéře v kinech. Vše potvrdila i obrazovka při televizní premiéře druhou listopadovou neděli večer. Přesto nebyly téměř dvě hodiny strávené sledováním Vachlerovy zoufale nevtipné exhibice pouhou ztrátou času.

Nutnost uvědomit si a důsledně dodržovat dnešní smysl a účel koprodukční spoluúčasti České televize na výrobě českých filmů by těžko mohla být zřejmější. Odhadnout předem potenciální kvalitu nabízeného projektu by neměl být pro zkušeného dramaturga nepřekonatelný problém.

Jan Svačina, televizní publicista


  Rozhovor s K. M. Brandauerem                     Fejeton Ivana Krause                    Na vlnách swingu době navzdory