Číslo 46 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s violoncellistou.
Jiřím Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Jiří Bárta, violoncellista

Kdy jste začal mít z hudby opravdu požitek, vnímat ji ještě jinak než jako úkol, který je třeba splnit?

Hudbu jsem rád poslouchal odmala, jakoukoliv, od jazzu až po klasiku. Nejsem z hudebního prostředí, začal jsem hrát až devíti letech, tedy nijak brzy, zato mě to hned od začátku bavilo. Nikdo mě do hraní příliš nenutil, necvičil jsem dlouho, ale každý den. Vzpomínám, že u profesora Škampy se nejdřív muselo hrát pizzicato, aby se levá ruka usadila, v Lidové škole umění mi půjčovali pouze nástroj bez smyčce. A já si místo nových hraček hrozně přál konečně dostat do ruky smyčec. Jednou jsem byl na nějaké návštěvě, kde měli smyčec pověšený na stěně – chtěl jsem si ho vzít domů. Dodnes si na to živě vzpomínám.

Co jste doma poslouchal?

Velkou část mé diskotéky tvoří dodnes rockové, beatové a jazzové nahrávky. V dětství jsem měl pelmel různých desek a nahrávek, od Led Zeppelin až k Pink Floydům. Všechno jsem konzumoval jako nenasyta bez velkého výběru, a do toho taky milovaného Janáčka, Schönberga a Bacha. Prostě směsici všech stylů a žánrů. Syrovost bigbítu se mi vždycky líbila. Tenkrát jsem se kamarádil s Robertem Nebřenským, který později založil skvělou skupinu Vltava. O kapele jsme snili už jako kluci, chtěli jsme dělat dobrou muziku, určitě ne takovou, jaká se tehdy v osmdesátých letech běžně poslouchala. Popem a disco stylem jsme samozřejmě opovrhovali, dělali jsme si srandu z ABBY a nomenklaturních popových zpěváků. Už tehdy jsem si uvědomoval, že v porovnání s popem je klasická hudba je úžasná. Violoncello se pak stalo mým jediným koníčkem, pominu-li drandění na odstrojeném pionýru po pastvinách na chalupě v Lobendavě.

Po studiích u Josefa Chuchra v Praze jste odjel studovat k Borisi Pergamenščikovi. Obdivoval jste i dalšího velkého ruského violoncellistu, Mstislava Rostropoviče?

Jako dítě jsem taky díky Navarrovým nahrávkám pro Supraphon tíhnul spíš k francouzské violoncellové škole, k Fournierovi, Tortellierovi a právě Navarrovi. Osobně jsem je tehdy neznal, jen z nahrávek, až později jsem slyšel Fourniera ve Dvořákově síni, s Navarrou jsem se setkal později v Sieně. Už to byl starý pán, sotva došel na pódium, ale Schumannův koncert hrál nezapomenutelně, s takovou noblesou a přitom obrovským tahem a napětím. Ovšem Rostropovič byl jedinečný a zvlášť jeho Šostakovič je nepřekonatelný.

Jaký to pak byl pocit, hrát Šostakoviče po něm?

Člověk o tom nemůže moc přemýšlet. To byste ze samé úcty k tradici ze sebe nevydala ani tón. Když začínáte studovat nějakou skladbu, snažíte se mít čistý stůl a vykládáte si karty sám. Já stejně hraju spoustu věcí, které na žádných nahrávkách nejsou nebo jsem je nesehnal. Samozřejmě v jisté fázi v době studií byly pro mě nahrávky druhou vysokou školou, dokonce jsem se snažil napodobovat tvoření tónu. Jako když se začínající malíři učí od starých mistrů kopírováním jejich obrazů. Ale i tenkrát to bylo spíš studium výraziva, ne samotného výsledku, navíc nejenom od cellistů, velkou inspirací pro mě byli houslisté, zpěváci i klavíristé.

Agáta Pilátová, publicistka

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 5. 11.


  Rozhovor s Jiřím Bártou                    Jak to vidí Petr Koudelka                   Valdštejn ve světě Jaroslava Durycha