Číslo 46 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s violoncellistou.
Jiřím Bártou.

 

 


 

 

Neznámý Jiří Horák

Scenáristu a spisovatele Jiřího Horáka (1940–2004) postihl málo přívětivý osud. Do čtenářského povědomí vstoupil jen několikrát vydanou Knihou o staré Praze, zatímco většinu dramatických prací nestihl za svého života vydat ani prosadit k realizaci. Teprve nedávno vyšel výbor z jeho rozhlasových her (recenze v TR č. 17/2007) a nyní bylo díky nakladatelství Jaroslavy Jiskrové Máj zpřístupněno i patero filmových scénářů. Celý svazek je nazván podle jednoho z nich Krásní dnové koločavští.

Jméno Jiří Horák máme spojeno především s rozhlasovou dramatikou, kdežto v oblasti filmové a televizní tvorby je prakticky neznámé. Pouze na sklonku šedesátých let mu v televizi přijali několik adaptací detektivek. Co říci o Horákových scénářích? Většinou se opírají o literární předlohy. Vyznačují se umně propracovanou drobnokresbou a schopností přiblížit nejjemnější zákruty mezilidských vztahů.

Nejvýraznější částí celé knihy je scénář o natáčení Vančurova snímku Marijka nevěrnice, který se nedávno vysílal v televizi. Horák své tentokrát ryze autorské práci (celá kniha je nazvána podle ní) věnoval značnou péči – vedle scénáře je publikována i drobnější povídka, která zvolené téma ještě upřesňuje a domýšlí. Pisatel relativizuje otázku odlišnosti: pro horaly z Podkarpatské Rusi jsou filmaři ne vždy pochopitelní pánové z Prahy, zatímco pro filmaře se místní obyvatelstvo stává čímsi bizarním a exotickým. Zaujme syté vylíčení pravověrných židovských postaviček, zvláště pak jejich váhání, zda dodržovat náboženské příkazy (zákaz zpodobnění lidské tváře se přirozeně týká i filmu), nebo podlehnout vidině snadného zisku. Pravoslavný pop zase vyhlašuje klatbu nad každým, kdo by chtěl pro „pány“ pracovat v neděli.

Z vyprávěného příběhu Horákovi vychází okouzlující, někdy až rozmarná idyla z jednoho zapomenutého, svérázného kouta ve zdánlivě civilizovaném světě. Svědčí o autorově pozorovatelském talentu, o nepředstíraném zaujetí drobnými lidskými trably. A to není nijak málo.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Rozhovor s Jiřím Bártou                    Jak to vidí Petr Koudelka                   Valdštejn ve světě Jaroslava Durycha