Číslo 44 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s primabalerínou.
Dariou Klimentovou.

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Jaroslav Vanča, scenárista

Sbohem, pane bohém...

Je mi trochu trapné se vám s tím, milí čtenáři, svěřovat, ale já už jako starší dítě (nemyslím tím dnešního sebe sama, o kterém si to naopak může myslet třeba moje žena, ale zhruba tak dvanáctiletého Járu Vanču) jsem chtěl být, až vyrostu, nejvíce ze všeho bohémem. Nevím, co mne na tom povolání nepovolání tak přitahovalo, představoval jsem si asi, že takový bohém nemusí chodit do školy ani do práce, žije jak ptactvo nebeské, neseje, nežne a přece se nějak protluče.

Poté, co jsem si přečetl slovníkovou definici, dle níž je bohémem volně, nekonvenčně žijící, často nadaný člověk, zvl. umělec, jsem už za svým cílem vykročil důsledně, a dosáhnuv zletilosti, přinutil jsem se málo spát, holdovat alkoholu, tabáku a spolužačkám, to vše při studiu vysoké školy uměleckého zaměření, kterouž jsem navíc stylově absolvoval teoretickou prací o Jaroslavu Haškovi. A stav se takto povýtce graduovaným bohémem, těšil jsem se na nastalý nekonvenční život v podobě jednoho nekonečného mejdanu. A vlastně jsem se svým způsobem dočkal, leč v časech bohémě krajně nepříznivých, v končících letech sedmdesátých a nastávajících osmdesátých.

Zpětně vzato, nestěžuji si, dosti alotrií jsme se navyváděli v partičkách literátských a později i výtvarnických, neboť hordy básnické a houfy malířské táhly odjakživa pospolu (citát je vzat z textu iniciačního románu Ze života pařížské bohémy Henriho Murgera, tedy odborníka doslova na slovo vzatého). Chyběl tomu všemu ovšem jediný, zato dosti důležitý vnějškový faktor, tedy svoboda. Leč kdo si počká, ten se dočká: za perestrojky a pak, v časech převratových a lehce popřevratových, zažívala česká bohéma léta vůči sobě nejvstřícnější, naplněná téměř konvenčně nekonvenční aktivitou všelijakých stolních společností, zakládajících vše, co bylo jaksi závislé právě na nezávislosti.

A když pak už úplná svoboda ovládla mysl charakterů i důsledně nebohémských, zapomněla – světe div se – bohéma jaksi sama na sebe. Ne že bychom se s přáteli napříště nescházeli tu na vernisážích, tu na premiérách, nepili zdravotně závadné nápoje a nesnovali příští akce, to bych zas novým časům křivdil. Ale už téměř nikdo neměl čas být na čase nezávislý, málokdo z nás si mohl dovolit sejít se třeba jen každého čtvrtého ve čtyři hodiny v hospodě čtvrté cenové skupiny. (Mladou generaci do toho samozřejmě nepočítám; opravdový bohém si musí svou pověst zasloužit věrností způsobu života po dlouhá léta, navzdory problémům sociálním a třebas i zdravotním. Anebo mít kořínek jako svého času takový Jakub Arbes...)

A tak si říkám, aniž bych následující příklady hodlal třeba jen mimovolně srovnávat: neměl jsem já v dětství chtít být jednou třeba úplně konvenčním padouchem anebo suchopárným technokratem? Ti se přece živé vody dnešní svobody, na rozdíl od bohémů, umějí nalokat plnými doušky...


  Rozhovor s Dariou Klimentovou            Jak to vidí Ivan Kraus           Dvojctihodné koláče pro neviditelné herce