www.radioteka.cz

www.rozhlas.cz

Číslo 36 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a muzikantem.
Ondřejem Brouskem.

 

 

 

 

 


 

 



Hana Hegerová v nejlepší formě

Zázraky se dějí – a jeden se udál letos na jaře, kdy se vydavatel Tomáš Padevět vytasil se senzačním objevem. Z rukou zvukového mistra Ivana Bierhanzla z archivu Divadla Na zábradlí totiž obdržel skoro pětačtyřicet let starý originální magnetofonový pás s unikátním záznamem vystoupení Hany Hegerové Recital ’70. Padevět neváhal a začal krůček po krůčku pracovat na jeho zveřejnění. Zvukový mastering nahrávky vznikl v Jámor studiu a ponechal intimní ráz koncertu, o jehož záznamu nikdo z jeho aktérů vůbec netušil. Snímek nyní vydal Supraphon na 2CD.

Recitál, který měl Na zábradlí premiéru 7. září 1970 a dočkal se 173 repríz, vznikal původně pro Divadlo Semafor, jenže krátce po dramatických událostech osmašedesátého roku zpěvačka pomalu mířila „na index“ a na ostře sledované scéně bylo její další účinkování nemožné. Naštěstí zasáhl tehdejší ředitel Divadla Na zábradlí Vladimír Vodička a nabídl Hegerové post stálého hosta a pět šest vystoupení v měsíci – spíš utajených, ani plakáty se prý nevyvěšovaly. Možná i proto nahrávka vznikla potajmu a záhy se na ni zapomnělo.

A proč je Recital ’70 tak mimořádným edičním počinem – když známe zpěvaččin o něco pozdější Recital, legendární album z roku 1971 s obdobným repertoárem? Tak za prvé a především: Nově vydaný soubor je živou nahrávkou, nesmírně autentickým koncertním albem, které odhaluje zpěvačku v její vrcholné formě a klíčovém věku čerstvé čtyřicátnice (první oficiální živé album Hegerová natočila až v devadesátých letech). Už na první poslech je patrné, že ve studiu se zpěvačka přece jen musela mírně krotit, což je v případě tak temperamentního interpreta vždy na škodu. Srovnání je výmluvné zvlášť v případě slovenských a židovských lidovek, které jsou naživo zkrátka přesvědčivější.

Dalším důvodem, proč si dvojalbum Recital ’70 pořídit, jsou nikdy nevydané písně, nad nimiž se málem navždy zavřela voda. Je jich hned několik – od slovenské Ej, vtedy sa len vtedy přes Brelovku Ne me quitte pas v originálním znění po Emancipovanou, lehkonožku napsanou kdysi Hapkou a Horáčkem pro televizní Manéž.

Je-li těch z nebes spadlých sto minut alba Recital ’70 opravdu tím posledním, co nám Hana Hegerová zanechala, je to rozloučení nejen důstojné, ale stvrzující šansoniérčinu nepostradatelnost.

Milan Šefl, hudební publicista


Konec dějin se odkládá...
  Konec dějin se odkládá...
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Hegerová v nejlepší formě
  Hegerová v nejlepší formě
  
Pořiďte si
  Mallory má šanci na dohled
  Mallory má šanci na dohled
  
Navštivte