Číslo 51 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

„Víc, než jestli stojím na jevišti v New Yorku nebo ve Vídni, mě zajímá, kdo stojí vedle mě, kdo diriguje a jaká inscenace se hraje. Za důležitější považuji mít to štěstí dále se rozvíjet, repertoárově se posouvat a budovat si renomé zavedeného spolehlivého umělce, než jestli zrovna zpívám v Miláně nebo v Londýně.“Adam Plachetka, basbarytonista

V jednom z nedávných rozhovorů jste řekl: „Vídeň byla drsná škola, ale dobrá.“ Znamená to, že ve Vídeňské státní opeře končíte?

Ne, jen měníme systém spolupráce. Nyní mám takzvanou rezidenční smlouvu, to znamená, že ve Vídni mám povinnosti zhruba tři měsíce v sezoně, ale stále patřím do ansámblu. Mimo tuto dobu mohu se svým časem libovolně nakládat a přijímat různé nabídky. Z mého pohledu je to ideální stav, uvidíme, jak se budou vyvíjet následující sezony, ale pokud jde o mě, rád bych ve Vídni setrval.

Už asi i proto, že jste ve Vídni doma...

Pokud všechno půjde podle plánů, rádi bychom tu zůstali s celou rodinou. Zatím můžeme být spolu tam, kde je zrovna potřeba, ale až budeme muset zakotvit kvůli školce a škole na jednom místě, oba se s ženou kloníme k Vídni.

Je pozoruhodné, že uvažujete v rámci poměrně daleké budoucnosti, vždyť dcera Adélka se narodila letos v květnu...

U nás zpěváků jsou ty časové obzory trochu jiné. V těchto dnech už plánuji sezonu 2017–2018. A musím do svého rozhodování zahrnout i ohled na rodinu.

V kolika vídeňských inscenacích nyní zpíváte?

Už v méně, protože jsem během sezony ve Státní opeře kratší dobu než dříve, ale o to intenzivněji jsem využíván. Letos na podzim jsem ve Vídni zpíval od poloviny září do konce listopadu v inscenacích Nápoje lásky, Ariadny na Naxu, Bohémy, Lazebníka sevillského a Figarovy svatby. Vracím se v červnu jako Giovanni.

Jak se vám daří překračovat vaše zařazení mozartovského pěvce? Ať vystupujete v jakékoli světové opeře, chtějí po vás Mozarta. Neštve vás to už trochu?

Ne, v žádném případě. Jsem tomu velmi rád, pro můj vývoj je Mozart více než dobrý. Spousta kolegů by mi asi záviděla, že jsem obsazován do adekvátního repertoáru. Samozřejmě že se snažím v mozartovských rolích neustrnout, protože za čas přijdou mladší, kteří se budou pro tenhle repertoár hodit lépe. Často se stává, že interpret zůstane v jedné škatulce, nepokračuje dál, a najednou zjistí, že nemá tolik práce, na kolik byl zvyklý. Snažím se proto rozvíjet se oběma směry – jak v tom mozartovském, tak nyní v romantickém. Právě repertoár, který jsem nastudoval k Roku české hudby, mě utvrdil v tom, že to je správná cesta, i když mě řada lidí zejména od Smetany odrazovala. Ale reakce na koncertech mě přesvědčily, že na to brzy není, jen je třeba pojetí přizpůsobit mému věku. Podobně vnímám i některé role ve Wagnerovi, například Wolframa, jehož árie jsem natočil pro Český rozhlas. Wolfram je part, který je bližší písňové tvorbě než operní. To je další směr, kterým bych se chtěl vydat – tak do pěti šesti let bych si rád zazpíval v Tannhäuserovi. A zároveň bych se rád pustil i do italského belcanta. Momentálně mě nejvíc zajímají Puritáni.

Potřebujete i dnes hlasové vedení?

Stále jsem v kontaktu s profesorem Löblem, i když ne tak intenzivním, jako když jsem byl v Praze, ale pan profesor mě velmi zodpovědně kontroluje, pravidelně sleduje má vystoupení a poté mi sděluje, co se mu v mém zpívání nezdálo, což následně řešíme. Zároveň se už zvládnu relativně dlouho udržovat i sám. Svůj hlas jsem si už osahal a začínám chápat, jak funguje a jak ho dostat zpátky do formy, když zrovna není v optimální kondici. Nu a tady ve Vídni mám pár oblíbených korepetitorů, s kterými v případě potřeby mohu pracovat na nových rolích.

Nabízí se otázka, čeho významnějšího ještě můžete dosáhnout, když hostujete v nejslavnějších světových operních domech. Ale – pro vás je asi podstatnější, kde vám dají prostor zpívat repertoár, který je pro vás momentálně nejvhodnější...

...a v ideálním případě s kým chci. Ale na to už musí být člověk opravdu jeden z top pěti světových zpěváků, aby si mohl takhle vybírat. V současné době mám naštěstí nabídek dost, a tak mohu volit i podle toho, s kým budu pracovat, ať už se to týká tvůrce inscenace, dirigenta, případně pěveckých partnerů. Ze zásady neruším již domluvené závazky, proto když přijde nějaká další příležitost, kterou bych moc rád dělal, s lítostí ji musím odmítnout. Co je nasmlouvané, neměním. O to pečlivěji zvažuji, co slíbím.

Ovšem v lednu vás čeká debut ve slavné Metropolitní opeře v New Yorku...

A to je právě ten případ, kdy v budoucnu musím lépe zvažovat plány. Nabídky na ztvárnění mozartovských rolí v USA – nejen v New Yorku, ale i v Chicagu a v Houstonu – přišly mnohem dříve, než se změnila naše rodinná situace a narodila se nám dcera. Veškeré účinkování v USA je snové: výborná divadla, skvělé produkce, všechno, na co se těším a co bych dělat měl, ale – je to daleko a já bych rád byl v prvních Adélčiných letech častěji s rodinou. Proto se snažíme při plánování dalších sezon dávat přednost evropským scénám. Máte-li totiž dva dny volna, zaletíte domů, v Evropě je všude blízko, z Ameriky je to mnohem dál. Ale abych se nerouhal – za americké nabídky jsem velmi vděčný, je to obrovská příležitost. A i když budeme klást důraz na Evropu, rád bych z pochopitelných důvodů i nadále udržoval kontakt s newyorskou Met.

Jste přívržencem klasických inscenací. A právě Metropolitní opera upřednostňuje spíše tradiční, konzervativnější nastudování. I proto vám možná hostování na jejích prknech bude vyhovovat.

Příznivci opery za ním jezdí do Vídně. Lidé, co si potrpí na „kinderstube“, plesají nad jeho nenuceně dokonalým chováním, novináři ho mají rádi, protože není skoupý na slovo... a obecně všichni ti, kteří sledují jeho úspěchy, ho obdivují za svědomitost, pracovitost, skromnost a pokoru, s nimiž přistupuje ke každému úkolu. Adam Plachetka.

Americký vkus je konzervativnější než evropský, a proto jsou i operní inscenace tradičnější. Důvod je zřejmý – operní dům v Americe si nemůže dovolit přílišné výstřelky, protože se musí sám uživit, zatímco v Evropě si díky dotacím může lecjaký režisér napravovat v opeře vlastní ego. A když se pak navíc potká s kritiky, kteří takové inscenace vítají, protože je mohou zkoumat, vznikají občas paskvily, které se nelíbí nikomu, ale nikdo to neřekne nahlas, protože nechce být za hlupáka. Absolutně nejsem proti moderně. Myslím si, že je důležité rozvíjet oba dva směry – ten moderní i ten tradičnější –, a zároveň chápu, že když se zkouší něco nového, nemusí se to vždy podařit. Ale z některých koncepcí je předem jasné, že výsledek nebude dobrý. Zpěváci pak musí přetrpět týdny zkoušek a následně inscenaci opakovaně hrát. Režisér se nechá na premiéře jednou vybučet a tím pro něj věc končí, což je podle mého názoru špatně. Nutno ale dodat, že v takovém případě je víc než režisér na vině intendant, který si koncepci dostatečně neohlídal.

Setkal jste se s takovými inscenacemi i ve Vídeňské státní opeře?

Musím konstatovat, že máme docela štěstí. Patříme k domům, které jsou zaměřeny tradičně. Občas se sice ptám, proč se nahrazují vynikající a diváky oblíbené inscenace jako Ponnellova Figarova svatba, Zeffirelliho Traviata či Schenkova Ariadna na Naxu, ale na druhé straně chápu, že se nedají hrát donekonečna.

Jak vůbec dnes, ve třiceti letech, reflektujete svou dosavadní dráhu?

Když jsem se začínal dívat do světa, představoval jsem si všechno úplně jinak. Měl jsem pocit, že člověk musí pokukovat po všech těch významných scénách a přidávat si je do životopisu, ale postupem času jsem pochopil, že všechno je v lidech – v kolezích, dirigentech, režisérech... Ovšem – výhoda těch top divadel je v tom, že se v nich s těmi nejlepšími lidmi s největší pravděpodobností setkáte. Vážím si toho, že mohu ve skvělých domech vystupovat, protože člověk si tak plní sny a může zpívat vedle lidí, které dříve poslouchal jen na cédéčku. Ale víc, než jestli stojím na jevišti v New Yorku nebo ve Vídni, mě zajímá, kdo stojí vedle mě, kdo diriguje a jaká inscenace se hraje. Za důležitější považuji mít to štěstí dále se rozvíjet, repertoárově se posouvat a budovat si renomé zavedeného spolehlivého umělce, než jestli zrovna zpívám v Miláně nebo v Londýně.

Alena Sojková

Foto Ilona Sochorová



  Alfréd Radok mezi...
  Dívejte se 
 
  Boj o prezidenta v prosinci ´89
  Nalaďte si
 
  Turbolet, mezipřistání šanson   
  Pořiďte si