Číslo 51 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s basbarytonistou.
Adamem Plachetkou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Když Eleanor opustila svého manžela

Ač by název Zmizení Eleanor Rigbyové mohl svádět k domněnce, že režisér (a též scenárista) Ned Benson přichystal napínavý thriller, ve skutečnosti se jedná o veskrze psychologickou záležitost, která se dotýká bolestného rozkládání jednoho milostného vztahu. Na dosud poklidné soužití Conora a Eleanor, které ztělesnili James McAvoy a Jessica Chastainová, totiž dopadla tragická ztráta jediného dítěte, z níž se zejména Eleanor složitě vzpamatovává, dokonce je rozhodnuta opustit domov a sama hledat nový smysl své existence. Snímek je uváděn ve dvou samostatných částech, z nichž první je vyprávěna z jeho pohledu a druhá z jejího.

Conora a Eleanor ztělesnili James McAvoy a Jessica Chastainová

Idea různého náhledu na stejnou událost není nijak nová: novátorsky ji před více než půlstoletím pojednal Kurosawa v Rašomonu, když se zabýval relativitou pravdy, jejíž jednotlivé verze se mohou lišit. Výslovně se pak soužití muže a ženy, rozdílným pohledům každého z nich na prožívanou citovou krizi, věnoval André Cayatte v dramatu Život v manželství, u nás známém toliko z televizního uvedení. Se stejným syžetovým základem pracuje rovněž Zmizení Eleanor Rigbyové.
Režisér Benson zvolil střídmě civilistní přístup v kresbě postav i prostředí. Snadno postřehneme, že melancholicky laděné, ale přitom nadějeplné vyprávění odmítá hledat vinu nebo viníka: všichni se snaží nastálou situaci nějak řešit, promýšlet schůdná východiska, věříce ve spásnou sílu lásky.
Bensona ovšem nezajímá ani tak rozdílné vnímání téhož podnětu jako spíše jeho odlišné prožívání. V Conorově příběhu dominuje svět rozpadajících se jistot, jak je symbolizuje ztráta dosavadního domova, rozmluvy s otcem nebo uzavření baru, který provozuje. Eleonořin náhled je zase spojený se stabilnějším zázemím rodičovského domu. Ovšem Eleonor tíhne k větší emocionalitě, zátěžové okamžiky prožívá daleko bolestivěji i bezradněji. V obou dočasně rozpojených světech přesto nalezneme několik prolnutí, kdy se oba protagonisté letmo setkají...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Alfréd Radok mezi...
  Dívejte se 
 
  Boj o prezidenta v prosinci ´89
  Nalaďte si
 
  Turbolet, mezipřistání šanson   
  Pořiďte si