Číslo 30 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s podnikatelem.
Stanislavem Bernardem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vinnetou se (opět) vrací

Ačkoli filmové „mayovky“ jsou stejně jako romány Karla Maye (1842–1912) řemeslně neumělé, stále si uchovávají diváckou atraktivitu – dokonce takovou, že je Česká televize nasadila jako jeden z hlavních prázdninových trháků (v úterý 22. července ve 20.00 na ČT1 spatříme snímek Vinnetou – Rudý gentleman). Naivní, ale umně propojený proud exotických dobrodružství, v nichž pokaždé zvítězí dobro a spravedlnost, stále přitahuje – a ani nezáleží na tom, kde se odehrávají.

Američan Lex Barker začínal jako Tarzan, ale jeho kariéra zazářila až poté, co přijal roli Old Shatterhanda po boku apačského náčelníka Vinnetoua v podání Francouzee Pierra Brice

Hrdina je téměř pokaždé svým původem (tentýž) Němec a liší se pouze různými jmény, které v různých krajích získává – ať je to na Divokém západě Old Shatterhand, nebo v arabském světě Kara ben Nemsi. Nejenže zjednává pořádek a pomáhá utlačovaným; jeho oddanými, navýsost ušlechtilými přáteli jsou příslušníci „divokých“ národů. May hlásá myšlenku rovnosti lidí bez ohledu na jejich rasu či vyznání, i když pod jakýmsi blahosklonně spoluúčastným dohledem bílého muže, přirozeně veskrze spravedlivého, který je přece jen nejmoudřejší.
První zvuková adaptace vznikla v Německu ještě před druhou světovou válkou a u nás se uváděla pod názvem Ve stínu padišaha. Je zajímavé, že filmaře dlouho přitahoval pouze arabský cyklus Mayových příběhů, jak dokládají ještě další dvě pozapomenuté „mayovky“ z konce padesátých let, které nejsou o nic horší než ty, které následovaly.
Kdy odstartoval jejich věhlas? Počátkem šedesátých let se režisér Harald Reinl rozhodl sáhnout po indiánské tematice a svými romanticky laděnými historkami konkurovat jak americkým westernům, tak jejich italské či španělské nápodobě. Roku 1962 vypustil jako pokusný balonek Poklad na Stříbrném jezeře a po jeho neslýchaném úspěchu v rychlém sledu přibyly další filmy, některé s Vinnetouem, jiné bez něho, zato pokaždé s hrdinným bílým mužem.
Během šedesátých let byla natočena bezmála dvacítka přepisů. Dokonce i poté, co Vinnetou podlehl smrtelnému zranění (Vinnetou – Poslední výstřel), vznikaly další příběhy s jeho účastí, bohužel stále slabší a slabší. Poslední pochází z roku 1968.
Ač „mayovky“ vznikaly v německé produkci (a ty „indiánské“ v jugoslávských exteriérech), v hlavních rolích se objevili dva neněmečtí herci. Američan Lex Barker (1919–1973) začínal jako Tarzan, ale jeho kariéra oslnivě zasvítila až poté, co přijal roli Old Shatterhanda. Francouz Pierre Brice (1929), známý třeba z rumunských Dáků, ztvárnil apačského náčelníka Vinnetoua – a natolik k němu přilnul, že si jej později zopakoval i v televizních zpracováních, ovšem bez valného úspěchu. Poté se rozhodl, že jej bude předvádět aspoň v přírodním divadle…

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vinnetou se (opět) vrací
  Dívejte se   
 
  Totalita ničí životy
  Navštivte
 
  Z Ramzové až do Karlovy Studánky
  Téma