Číslo 22 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Může být mrtvý voják vítězem?

Deníkové zápisky a dopisy přinášejí autentičtější pohled na dramatické momenty válečných střetů, ve které bylo a je vítězstvím především přežít. A právě takové prameny jsou základním stavebním kamenem série šesti dokumentů cyklu Bitvy první světové války, který připravuje tým autorů pro Český rozhlas Vltava. První díl cyklu si můžete poslechnout v sobotu 31. května v 10.00.

Prostřednictvím unikátních dokumentů budeme svědky bitvy na Sommě, u Zborova, u Verdunu a závěr cyklu bude věnován sérii bitev na řece Soči v Julských Alpách a ve slovinském Krasu Prostřednictvím unikátních dokumentů budeme svědky bitvy na Sommě, u Zborova, u Verdunu a závěr cyklu bude věnován sérii bitev na řece Soči v Julských Alpách a ve slovinském Krasu Prostřednictvím unikátních dokumentů budeme svědky bitvy na Sommě, u Zborova, u Verdunu a závěr cyklu bude věnován sérii bitev na řece Soči v Julských Alpách a ve slovinském Krasu

„Rusové vyčkávají ve svých pozicích a průběžně ostřelují kraj lesa těžkou dělostřeleckou palbou. Důstojníci nás ženou do útoku bez ohledu na ztráty. Naše pěší i jezdecké útvary útočí postaru, zcela nekryté v otevřeném terénu. Nepřítel se chrání zákopy a drátěnými překážkami. Ohlušující rány. Přibývá mrtvých a raněných. Zem se chvěje. … Ale tohle přece není ta veselá a rychlá válka, jak se tvrdilo…“ To je jedna z autentických vzpomínek českého vojáka rakousko-uherské armády, který bojoval v létě 1914 v Haliči.

Děje se něco strašného

V každé bitvě se odehrávají souběžně tisíce lidských dramat. Většinu z těch osudů už nepoznáme, ale dochovaná svědectví některých vojáků nám dávají možnost poznat, jaké to bylo před sto lety, tam na dostřel děl, v zákopech plných bahna, při nekonečných přesunech vojsk z místa na místo, v čase bojů i v posledních hodinách bojovníků, kteří nepřežili. Jedním z těch, kteří se už nevrátili, byl talentovaný malíř z Vysočiny Jindřich Prucha, který narukoval jako praporčík 12. zeměbraneckého pluku.
Žádný z Čechů nemá zájem na nějaké vnější státní politice, žije pro svou rodinu a práci a nemá chuť na prolévání krve,“ napsal v jednom ze svých dopisů své lásce – učitelce Ludmile Hegenbartové – a ona psala také jemu:

„Milý Jindro, i ty malé děti ve škole chápou, že se děje něco strašného. I na ně to doléhá, i ony tuší nějakou zlou, neproniknutelnou budoucnost. Zvláštní je, že když se modlíme před vyučováním, jak samy říkají, že se modlí za tatínka. A v tu chvíli instinktivně myslím na Tebe a připojuji svou prosbu k jejich naivní důvěře… Tak mnoho lidí stihl ten strašný osud. Myslíme na tebe. Tvoje Lidka.“

Jenomže Jindřich Prucha už si její dopisy nepřečetl. V bitvě u Komarova byl zasažen střepinou z granátu a 1. září 1914 zemřel. Až po dvou měsících dostala rodina oznámení o jeho smrti. Ludmila Hegebartová napsala v zoufalé naději ještě dvacet sedm dopisů a lístků, které už byly adresovány mrtvému. To je jen náznak jednoho smutného příběhu z deseti milionů vojáků, kteří v první světové válce padli. A další miliony se vrátily se šrámy na těle i na duši – často s následky do konce života.

Splátka dluhu

První světová válka změnila mapu světa a patřila k největším válečným konfliktům v historii. Byl to zážitek, na který nebyli připraveni obyčejní lidé ani státníci. To, co se dělo v Evropě a částečně i na jiných kontinentech od léta roku 1914, nemohl rozpoutat jen výstřel na následníka trůnu v Sarajevu. Dodnes se historici přou, co vlastně spustilo více než čtyři roky válečného běsnění s deseti miliony mrtvých. Padají důvody jako selhání diplomacie, boj o vliv a o moc a také nespoutané zbrojení, které na začátku 20. století potřebovalo cíle i oběti.
Tahle sto let stará historie se v učebnicích dějepisu vejde na několik stránek a s postupem času je žáky častěji vnímaná jako soubor dat, ale za těmito věcnými údaji a čísly jsou miliony tragédií. Rozhlasová dokumentaristika má letos šanci alespoň některé z těchto příběhů rozkrýt. A nejde jen o ty, kteří se z války nevrátili, ale stejně tak o osudy rodin, kteří zůstali bez otců, manželů a synů.
Rozhlasové dokumenty o bitvách první světové války chtějí splatit ještě jeden dluh. Léta bylo v povědomí české veřejnosti pěstováno přesvědčení, že jako hrdiny je třeba vnímat především legionáře, kteří na různých frontách přešli na stranu rakousko-uherského nepřítele, takže drtivá většina bezejmenných vojáčků, kteří byli proti své vůli povoláváni na fronty do Srbska, do Haliče nebo na italskou frontu, zůstala ve stínu těch několika tisíc oslavovaných. Například na vojenských hřbitovech rozesetých v Julských Alpách a v Krasu na území dnešního Slovinska leží přes třicet tisíc českých vojáků. Pozůstatky dalších, které nebylo možno identifikovat, zůstaly rozesety ve skalách a jejich kosti prý byly naházeny do propasti na úbočí hory Arupacupa, na jejímž dně teče podzemní řeka. Čeští vojáci v rakousko-uherských uniformách tu však bojovali z přesvědčení – hájili totiž proti italské přesile slovanské území. Právě naši vojáci tu patřili k těm nejlepším, což dodnes uznávají vojenští historici, ale přesto je vůči těmto vojákům historie nespravedlivá. Dodnes se bere v úvahu především fakt, že bojovali na nesprávné straně, a navíc v armádě, která tuto válku prohrála. Ale jak víme, oni si bojující stranu vybrat nemohli.

Poslední škrty ve scénáři před stáčením dokumentu. Autoři Bronislava Janečková a Dan Moravec.

Přežil jen jeden

V pořadí první dokument dokumentárního cyklu Bitvy první světové války sleduje příběhy tří vojáků, kteří bojovali v rakousko-uherské uniformě v Haliči. Ani jeden z nich nepočítal s tím, že se dostane do přímého boje, a jen jediný z těch tří se vrátil domů. Zachovaly se jen letmé zápisky z posledních dnů v podobě deníků a korespondence jako svědectví o tom, jak vítězství v jedné bitvě může být současně tragédií tisíců vojáků. Jedním z nich byl již zmíněný malíř Jindřich Prucha, který vnímal svět jako umělec, a ne jako voják. Dokument dostal název Poslední obraz, protože Prucha ve svém posledním dopise popisuje Halič tak, byl zvyklý vnímat krajinu jako malíř:

„Projíždíme cizím krajem, daleko od našich veselých kopečků s kostelíčky. Halič, to jsou ohromné plochy půdy, které tu leží ladem, jen špatná tráva tu vegetuje. Lidé zamlklí, zaražení, neveselí. Místy je vidět vojenské zásobovací tábory, pole zneklidněné barevnými skvrnami v hnědi, černi a šedi. Bílé košile Huculů přecházející do žluti podle toho, jak jsou čisté. A holubí šeď koní. Čerň kalhot, vlasů dlouhých, vlnitých a mastných. Tráva a stromy kolem cest jsou zešedivělé prachem, jen nebe je jasnější.“

Tento obraz už Jindřich Prucha nenamaloval. Přestože bitva u Komarova, ve které tento talentovaný malíř ve svých sedmadvaceti letech padl, byla dílčím a velmi oslavovaným vítězstvím na haličské frontě, je třeba si položit otázku: Může být mrtvý voják vítězem?

Masakr na Drině

V pořadí druhý dokument cyklu, který jeho autor Daniel Moravec nazval Tažení plné omylů, zavede posluchače prostřednictvím dvou hlavních postav do Srbska. V neklidném létě roku 1914 tam podél řeky Driny probíhaly urputné boje rakousko-uherské a srbské armády. Na rakouské straně tehdy v uniformě stál i novinář a spisovatel Egon Ervín Kisch, který zanechal o průběhu bojů svědectví v podobě deníku. Jako vrchní velitel armády v Srbsku byl jmenován Oskar Potiorek, tentýž, který jel v autě s arcivévodou Františkem Ferdinandem d’Este v čase atentátu v Sarajevu. Smrt následníka trůnu mu tehdy vyčítali, nedokázal prý arcivévodu uchránit. Potiorek se tak stal tragickou postavou války. Chtěl odčinit svoji vinu, a tak vypracoval vlastní smělý plán útoku na Srbsko. Jeho taktika se však změnila v dobrodružnou akci, ve které padlo přes 270 000 vojáků. Svědectví o tom zanechal novinář a spisovatel Egon Ervín Kisch ve svém deníku:

„Z příkrého svahu Rajina Grobu, kde bylo právě slyšet hluk útoku, se hnali vojáci. Srbové obklíčili naše pravé křídlo, a že na levém křídle, na rtu Todorova, je rovněž všechno prohráno, věděli jsme od dnešní noci lépe než kdokoliv jiný. Začal útěk a strhl nás. Poražená armáda – ne, neuspořádaná horda se řítila v nesmyslném strachu ke hranici. Ze všech výšin a všemi křovinami sjížděla bezohledně děla na silnici přecpanou vozy. Několik lidí bylo přejeto, kola lafet, pojízdných kuchyní, vozů a děl se do sebe zaklesávala, koně se vzpínali a kousali napolo vzteklí od ran bičem a řvaní vozků, často se nemohlo ani dopředu, ani dozadu. Terén, kterým jsme prchali, byl otevřený a nikde nebylo možno krýt se před šrapnely… Oči místních obyvatel byly novou útrapou: jestliže při postupu hleděli za námi plni nenávisti jako za budoucími vrahy svých mužů, synů a bratrů, dívali se teď na nás se zjevným výsměchem, protože jsme poraženi ustupovali se vším všudy zase ze země…“

Autor Dan Moravec a režisér Vlado Rusko v rozhlasové režii

Miliony hrdinů

Po dvou dokudramatech z Haliče a bitvy na Drině, které odvysílá Vltava a následně i Dvojka v květnu a červnu, připravuje tým autorů témata dalších čtyř bitev první světové války. Prostřednictvím unikátních dokumentů budeme svědky bitvy na Sommě, u Zborova, u Verdunu a závěr cyklu bude věnován sérii bitev na řece Soči v Julských Alpách a ve slovinském Krasu.
Téma bitev není pro dokumentaristy práce optimistická, protože je v něm až příliš přítomná smrt. Ale za tým autorů mohu konstatovat, že to je pro všechny nesmírně zajímavá a objevná výprava časem o sto let zpátky. Léta 1914 až 1918 měla tolik bezejmenných hrdinů, že v nás přetrvává pocit nespravedlnosti, jestliže mají být zmíněny osudy jen několika z milionů. Každé jméno na pomníčku padlých, tak jak jsou rozesety v našich městech a vesnicích, znamená příběh, který by mohl být námětem samostatného pořadu. Díky našim posluchačům, kteří nám poslali dokumenty z rodinných archivů, jsme dostali možnost nahlédnout do některých z nich.

Bronislava Janečková, dokumentaristka



  Allir komnir
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  ...honba za bohatstvím    
  Dívejte se
 
  Nastal soumrak upírského národa?  
  Navštivte