Číslo 22 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Jakubem Hrůšou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Co je cennější než honba za bohatstvím

Amerického režiséra Sama Mendese známe z několika žánrově různorodých filmů (Česká televize uvedla Americkou krásu nebo Cestu do zatracení) a nyní k nim přibude další – zahořklá satira Všude dobře, proč být doma (sobota 31. května, ČTart, 22.10). Začíná jako konverzační komedie, která se zaobírá směšnostmi amerického způsobu života: utahuje si z posedlosti mít zajištěnou kariéru, velkolepé hmotné zázemí, útočí na vyznávání esoterických kultů. Avšak pozvolna se přechyluje k tklivé úvaze o hledání životního zakotvení.

Svobodomyslná ústřední dvojice Burt a Verona (bez sebemenší strojenosti je ztělesnili John Krasinski a Maya Rudophová) se nenechává spoutávat žádnými konvencemi, záměrně se staví do opozice vůči většinově vyznávaným hodnotám

Svobodomyslná ústřední dvojice Burt a Verona (bez sebemenší strojenosti je ztělesnili John Krasinski a Maya Rudophová) se nenechává spoutávat žádnými konvencemi, záměrně se staví do opozice vůči většinově vyznávaným hodnotám – už třeba tím, že pro své soužití nepotřebuje požehnání úřadů ani církve. Burt a Verona, aniž by byli na čemkoli závislí, si ideálně vycházejí vstříc, osloveni týmž smyslem pro humor, vyznávají stejné hodnoty, vědí, že se mohou spolehnout jeden na druhého.
Zejména u Burta vytušíme hodně hravosti, když si Veronu láskyplně dobírá – připomeňme aspoň úvodní scénu orálního sexu, kdy Burt mudruje, že změněná partnerčina chuť „tam dole“ oznamuje buď nástup menopauzy, nebo těhotenství... Rozverné naladění, které vyvěrá hlavně ze setkávání s příbuznými a známými, staví na konfrontaci jejich bezprostřednosti a vnitřní opravdovosti s různými výstřednostmi a necitelnostmi, které nacházejí kolem sebe. Opustí skromný karavan, kde dosud žili, a vydají se na cesty po Spojených státech (i Kanadě), aby jednak obnovili dávné vztahy, jednak zvážili, kde se usadí. Z Phoenixu cestují do Tucsonu, Madisonu a přes Montreal se vracejí zpět na Floridu a všude narážejí na jedince, kteří svůj optimismus více či méně předstírají či se potýkají s vážnými potížemi, skrytými pod zdánlivě bezproblémovým vztahem.
Snímek Všude dobře, proč být doma, složený z řady ucelených epizod oddělených i vysvětlujícími místopisnými nápisy, se opírá zejména o vynalézavě napsané dialogy, o dobře rozehrávané situace se spontánním herectvím, ať již se Burt s Veronou snaží přizpůsobit hostitelům, nebo naopak vysloví svůj zásadní nesouhlas. Jednotlivá setkání vlastně zastupují rozličné, někdy až bizarní podoby rodinného zázemí, dokud nevyjde najevo, že jediným východiskem je prostě žít v souladu se svým svědomím. V tomto ohledu předává Mendes poselství, které přesahuje prostor Ameriky.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Allir komnir
  Zpěvník Jana Buriana    
 
  ...honba za bohatstvím    
  Dívejte se
 
  Nastal soumrak upírského národa?  
  Navštivte