Číslo 20 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se Soňou Červenou.
a Robertem Wilsonem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Sloni v místnosti

Často si vzpomenu na to, co mi na jaře roku 2005 řekl šedesátiletý Don Krus v městečku Hermann v americkém státě Missouri. Objednali jsme si v místní restauraci žebírka s BBQ omáčkou a číšnice v zástěře nám přinesla dvě velké sklenice koly. Řekl: „Hele, a už jste někdy zkusil o chlápkovi, který bydlí v domě naproti tomu vašemu, napsat do novin, že mu smrdí nohy?“ Zavrtěl jsem hlavou. „Ne,“ řekl jsem, se vší ignorancí šestatřicetiletého novináře z ne zas tak dlouho svobodné středoevropské země na výletě po amerických novinách. „Ale už jsem napsal o premiérovi, že je prolhaný zloděj!“ Don Krus se zasmál. „No jo, jenže to umí každý. Když jsem byl mladý, napsal jsem do jednoho nezávislého týdeníku, že prezident je smrdutý skunk. Ale napište to o člověku, kterého zítra ráno potkáte u regálu s mraženým zbožím v supermarketu!“

Dnes špína, zítra omluva

A to je celá pravda o svobodě tisku. Novinářská odvaha je jako fyzikální veličina, která roste se čtvercem vzdálenosti. Rozuměj od subjektu, o kterém žurnalista píše. Lokální novinář, který s těmi, o nichž referuje, musí každý den žít, je mnohonásobně odvážnější než komentátorská nebo reportérská hvězda z celostátního média. Tam si málokdo s něčím dělá hlavu. „Dneska pošpiníme, zítra se omluvíme,“ zní ironicky a v nadsázce v americkém filmu Noviny z roku 1994, který se odehrává v redakci bulvárního newyorského deníku. Obávám se, že se tahle mantra žurnalistické bezstarostnosti stala do značné míry mottem českých médií v prvních dvou dekádách po roce 1989. Nekritizuji to, byl jsem celou tu dobu jejich součástí. Ale myslím, že je poctivé to připomenout, když se dnes z mnoha stran tak úpěnlivě volá, že média svou svobodu ztrácejí.

Podnikatelé vlastníky médií

Důvodem je změna vlastnické struktury, která začala už před pár lety, ale vyvrcholila a zjevná se stala v roce loňském. Z velkých vydavatelských domů až na jednu nebo dvě výjimky odešli zahraniční, zejména němečtí majitelé. Nahradili je čeští vlastníci, ve třech případech významní podnikatelé, kteří zbohatli a působí v jiných branžích než v té mediální. Vydavatelství Economia si koupil už v roce 2008 Zdeněk Bakala, vydavatelství MaFra loni Andrej Babiš a koncem loňského roku ohlásili koupi české pobočky vydavatelství Ringier Axel Springer byznysmeni Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Připočíst k nim můžeme částečně i vydavatelské domy Mladá fronta a Borgis, které rovněž ovládají čeští majitelé.
Co to pro česká média znamená? Rozdělme odpověď na dvě části. Za prvé jsme se dozvěděli, co pro naše média znamenalo, když předtím měla vlastníky z ciziny. Totiž že to byl nesmírný a většinou z nás nedoceněný komfort, což si uvědomujeme až nyní. Zahraniční manažeři nejenže do obsahu novin či časopisů nijak nezasahovali, ale nikdy ani nevznikl dojem, že by v tomto ohledu měli sebemenší ambice. Jejich jediným zájmem bylo, aby česká média zhodnocovala jejich investice, tedy aby do svých centrál mohli každý rok posílat vydělané peníze. A to je zároveň jediný důvod, proč v posledních letech z Česka odešli. Protože provozování médií přestalo být dobrým byznysem a zahraniční vlastníci neměli jediný důvod, proč sanovat jejich ztráty. To, že odešli, je vlastně ten nejlepší důkaz, že opravdu nikdy jiné zájmy neměli.
Přichází druhá, obtížnější část odpovědi. Jsou dnes tatáž média méně svobodná, protože je vlastní lidé, kteří mají v Česku konkrétní zájmy? Protože je vlastní významní podnikatelé, navíc figurující v často kontroverzních kauzách, a v jednom případě je majitel zároveň nejoblíbenějším politikem a jedním z nejvlivnějších státních úředníků? Na to se odpovídá těžko. Už tak, jak jsem v předešlé větě situaci popsal, je zřejmé, že nějaký dopad na obsah médií to mít musí. Ale jak velký?

Demokracie v ohrožení?

Můžu posloužit jen osobní zkušeností. Pracuji v Economii, která patří Zdeňku Bakalovi. Byl jsem u samého počátku jeho mediálního podnikání, když se v roce 2006 stal spolumajitelem časopisu Respekt a mě na poměrně krátkou dobu najal jako ředitele. A ručím za to, že nikdy ani v náznaku nezasahoval do obsahu. Chtěl dvě věci: aby byl Respekt dobrý časopis a aby přestal prodělávat peníze. Nic jiného ho nezajímalo, a když se někdy pouštěl do debat například o otištěných komentářích nebo článcích, pak jako běžný čtenář, ne jako vydavatel. Podobně se choval k Hospodářským novinám a dalším titulům nakladatelství Economia, které koupil o dva roky později. Neříkám to proto, že jsem dnes jeho zaměstnancem. Říkal jsem to samé i celých pět let v mezidobí, kdy jsem s žádnými jeho podniky nic společného neměl.
Je mi zároveň jasné, že je to jen část odpovědi. Pokud se vydavatel aktivně nevměšuje do tvorby obsahu svých médií, tak to samozřejmě neznamená, že nemá žádný vliv. Zvlášť když začne figurovat v aktuálních politických či společenských kauzách, jak se stalo Zdeňkovi Bakalovi – v souvislosti s finančními problémy OKD či s kontroverzními byty, které v minulosti rovněž patřily této firmě. V tu chvíli se vydavatel stává tím, čemu Američané říkají „slon v místnosti“. Je zkrátka velkým zvířetem, o kterém vy můžete stokrát tvrdit, že je vám lhostejné a že ho vlastně ani nevidíte, ale protože je tak velké, nemůžete ho prostě ignorovat. Jinými slovy platí, že i když je vydavatel sebekorektnější a své zaměstnance stokrát ujistil, že mají plnou nezávislost, budou o něm referovat jinak než o jiných aktérech podobných kauz.

Autocenzura, strach, nebo snaha se zavděčit?

Přesvědčil jsem se o tom někdy před měsícem, kdy jsme v Hospodářských novinách připravovali na titulní stranu článek o tom, že zmíněné byty, v minulosti vlastněné OKD, budou převedeny do společnosti, jejíž akcie majitelé veřejně upíší na burze. Drželi jsme se pravidla, že v takovém případě referujeme o svém majiteli tak, jako by to byl kdokoli jiný. A nemyslím si, že jsme se tomu jakkoli zpronevěřili. Žádná fakta jsme ve zpravodajském článku nezamlčeli, o všech aspektech i názorech na politické scéně jsme korektně informovali. Každý se o tom ostatně může přesvědčit. Ale přece byla práce na tom textu v něčem jiná. Strávili jsme na ní mnohem víc času. Jako vedoucí vydání jsem tenhle článek na titulní straně četl ne jednou, ale pětkrát, a vymýšlením titulku jsme strávili mnohonásobně víc času než obvykle. Ne proto, aby ten text vyzněl lépe pro našeho majitele, ale aby v něm zkrátka všechno sedělo. Abychom neudělali žádnou chybu. Věděli jsme, že mnozí budou číst tenhle text rovněž mnohonásobně pozorněji – nejen náš majitel, ale i naše konkurence –, a že nemůžeme a nechceme udělat zbytečnou chybu. Svým způsobem to vede k paradoxnímu až mírně komickému závěru. Dotyčné pravidlo by nemělo znít, že píšeme o našem majiteli stejně jako o komkoli jiném, nýbrž že budeme o všech ostatních psát stejně pečlivě a korektně jako o svém majiteli.
V tom je to podobné situaci, kterou mi před lety v městečku Hermann popisoval Don Krus. Když jste slušný a poctivý novinář a zjistíte, že vašemu sousedovi smrdí nohy, neměli byste se bát to napsat. Ale budete to chtít mít sakra potvrzené, nejmíň ze dvou zdrojů. Dokud k tomuhle seberete odvahu a vaše noviny to otisknou, budete vědět, že děláte práci, která má smysl. Stejné to je i se slony v místnosti, rozuměj s médii pod vlivem mocných Čechů. Netvrdím, že co se stalo, je správné a že nás čeká ráj na zemi. Ale situace v naší branži je složitá všude na světě a žádná jiná řešení moc nejsou k dispozici. Máme jen dvě možnosti. Buď zkusit dělat poctivě svou práci a být třeba i ještě lepšími novináři, než jsme byli dosud, anebo zjistit, že to nejde, a odejít.



  Jaké jsou tváře Boba Dylana?
  Dívejte se
 
  Nico aneb...               
  Nalaďte si
 
  Jak se Walesa stal...        
  Navštivte