Číslo 20 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se Soňou Červenou.
a Robertem Wilsonem.

 


 

 

 

 

Přemysl Hnilička, publicista

Kdopak by se Smrti bál

Vladimír Zajíc je autor, který se na rozhlasových vlnách objevuje pravidelně již léta. Píše především pohádky a hry pro mládež. Ovlivnil jej „odchod z knihoven, divadel, galerií do hvozdů Šumavy, kde mozoly a bolavá záda nedílně souzní s kácením stromů, to samé plus tváře sazemi ušmudlané z Wilsonova nádraží z vagonů hytláků, proměna do kopání silnic a betonování pilířů mostních, šůrování podlah v Odeonu, a občas se vrátit vydýchat život k zeměměřiččině“. Jako dramaturg působil také na divadelních prknech – v loutkových divadlech Drak a Radost.
Nejvíce se do povědomí posluchačského zapsal trilogií Vlčpanna (2008) – Wolfi (2009) – Hadí král (2010), inspirované starými keltskými mýty. Vedle nich jsou hlavními Zajícovými inspiračními zdroji dobrodružné romány, mayovky, pohádky či romány Jacka Londona a Ernesta Hemingwaye.
Jakkoliv však čerpá z kvalitních pramenů, výsledky o tom málokdy svědčí. Ať už ve zmíněné trilogii, v „rytířské hře“ Královský osud (2012) nebo ve westernu Darebáci (2013) nacházíme několik stále stejných problémů: nestálé používání jazyka a stylu (nevhodná kombinace knižního vyjadřování a nejobecnější moderní češtiny – výkřik „bacha, ségra!“ v rytířské sáze skutečně nemá místo) a kombinace příliš mnoha dějových linií vedoucích až ke zmatení (v Darebácích se rozvíjí tolik témat, až je autor nedokáže všechny ukončit). V některých hrách (Darebáci) se navíc setkáváme s určitou mravní ambivalencí. To vše usvědčuje z nedokonalé práce nejen autora, ale také dramaturgyni Václavu Ledvinkovou.
O to větší radost jsem měl, když jsem v neděli před Pondělím velikonočním slyšel premiéru Zajícovy pohádky Kmotra Smrt. Ačkoliv by název mohl odkazovat ke klasické pohádce Boženy Němcové, Zajíc zde používá jiné motivy, krom jiného i z ruských pohádek. Kmotřička Smrt ve výborném podání Jany Preissové bere v ochranu polovičního sirotka Robina (Marek Holý), jehož matce vzala po porodu život. Vyučí jej ve znalosti všech bylin a přírody vůbec, ne však zcela nezištně; chlapec se má stát „biologickou zbraní“ v boji proti zlému černokněžníkovi (variaci na Kostěje Nesmrtelného vytváří Zajícův dvorní herec Aleš Procházka). Neschází ani tradiční motiv s pomocí zvířátkům v nouzi a jejich následná oplátka. Dobro nakonec zvítězí a před smrtí zachrání i dvě nevinné dívky (Jana Stryková, Lucie Štěpánková).
Zajícova Kmotra Smrt těší přehledným příběhem, relativně vyrovnaným jazykem a kvalitním nastudováním (režie Jaroslav Kodeš). Pomohla změna hudebního skladatele („skalního“ Zdeňka Zdeňka zde vystřídal Jiří Strohner) a absence písniček, které v dřívějších Zajícových opusech znějí často – a zbytečně. Je tedy pravděpodobně namístě ocenit tentokrát i Václavu Ledvinkovou, které se podařilo udržet Zajícovu tvůrčí rozevlátost v pevnějších hranicích.



  Jaké jsou tváře Boba Dylana?
  Dívejte se
 
  Nico aneb...               
  Nalaďte si
 
  Jak se Walesa stal...        
  Navštivte