Číslo 20 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se Soňou Červenou.
a Robertem Wilsonem.

 


 

 

 

 

 

 

 

Emigrant lidského nekonečna

Jeden z nejdůležitějších edičních počinů vázaných k letošnímu hrabalovskému výročí se jmenuje Hlučná samota. Sto let Bohumila Hrabala (Mladá fronta). Svazek o 270 stranách opatřený rejstříkem a soupisem základní literatury k tématu je koncipován ve dvou paralelně vedených liniích: editoři sestavili časovou osu, v níž věrni autorově metodě střihu a sesazování nespojitého uvádějí do blízkosti údaje ze života Hrabalova s údaji ze života světa kolem něj.

Tato metoda koláže skládá podstatné s povrchním, časové s nadčasovým, profánní s filozofií a uměním. Díky tomu – využijme zde slova Miroslava Drozdy z jednoho doslovu k Hrabalovu dílu – můžeme být „účastni magicky svátečních dějů“. Tak třeba na straně 175, jedné ze tří věnovaných roku 1980, nahlížíme do časopisu Kino, kde tehdy vyšel černobílý soubor fotografií z filmu Postřižiny. Na jedné z nich Jiří Menzel předehrává Rudolfu Hrušínskému, jak má poslouchat tlukot srdce na zádech Magdy Vášáryové... Vedle je Hrabalova koláž z jeho vlastního snímku pořízeného Václavem Chocholou a fotky strýce Pepina – a tomu kongeniálně přizvukuje část lektorského posudku Harlekýnových milionů („byl dohodnut způsob, jak realizovat odstranění některých nedostatků...“) – a vše korunuje Hrabalův strojopisný zápis: „Nejsem emigrant ani vnitřní, ani vnější. A když, tak jedině emigrant lidského nekonečna a věčnosti.“
Pokládám zvolenou metodu za šťastnou: přináší jednak obdivuhodné množství textového i obrazového materiálu, vřazuje Hrabalův život a tvorbu do kontextu mnohdy překvapivého, nechává vyznívat množství nečekaných point. Publikace se tak stává důstojným počinem v dlouhé řadě hrabalovských knih, studií a článků, z nichž mnohé se nechtěně staly majstrštyky pábitelství.
Co slouží editorům obzvláště ke cti, je fakt, že Hrabala sošně neidealizují. Nechávají mluvit doklady svědčící o tom, pod jakým tlakem ze stran oficiálních i neoficiálních struktur byl, jak opuštěný se musel cítit. Možná mimoděk, ale spíš záměrně poukazují na to, že opuštěnost – alespoň ve chvíli tvorby – je údělem všech velkých umělců. Jak ukazuje nová kniha, „hovory s lidmi“ byly pro Hrabala způsobem, jak zaplnit samotu, jak najít střed, z něhož by bylo možné obhlížet v jednom velkém záběru ponorné řeky imaginace i hvězdné nebe, Kantův morální imperativ.
Neustálé balancování mezi ediční akurátností a rozmáchlým gestem, jímž je vážnost a závažnost smetena ze stolu, aniž by ovšem autor byl znevážen, zasluhuje uznání. Výsledkem editorského přístupu mohla být „sranda“, respektive postmoderní pel-mel, ale editorům se podařilo víc: předkládají portrét umělce s osudem plným výšek i propadů, stejně jako doba, v níž mu bylo dáno žít. Člověka odpovědně zhodnocujícího svůj talent v duchu Rabelaisově a Cervantesově – stále znovu shledávajícího vážné lehkým a lehké nesnesitelně vážným.

Milan Pokorný



  Jaké jsou tváře Boba Dylana?
  Dívejte se
 
  Nico aneb...               
  Nalaďte si
 
  Jak se Walesa stal...        
  Navštivte