„Samozřejmě, že mám ty spřízněné slohy a autory nastudované, ale že bych se k něčemu přikláněl, to se nedá říct. Mně stačí Miró, Klee, Kandinskij…“Jiří Šuhájek, sklářský výtvarník

Jak dlouho trvá uměleckému skláři, než si osvojí své umění i řemeslo? 

Já jsem se po deseti letech studia v tehdejší ČSSR naučil foukat sklo až během stipendia v Londýně. U profesora Libenského jsme z osmdesáti procent kreslili, malovali a navrhovali a teprve ve zbylých dvaceti procentech jsme mohli své věci realizovat někde ve fabrice. Klauzurní práce se odehrávaly během pár dní ve sklárnách v Novém Boru. Takže nikdo neměl čas ani potřebu nějak experimentovat. No jo, ale my dodnes – jako sklářská velmoc – nemáme na příslušných školách sklářskou pec! Neříkám, že každý student na to má schopnosti a fyzický fond, ale měl by si to aspoň zkusit. Ve světě je to běžné, navíc s tím přišli Američani, u nich se ateliérové sklo stalo fenoménem, a to přitom žádnou tradici neměli… 

Odkdy jste vlastně rozkročen mezi užitou tvorbou a volným uměním? 

Od počátku jsem dělal jak design, tak volnou tvorbu. Vyhovovalo mi, že jsem mohl zároveň dělat jak pro sebe, tak pro výrobu, pro průmysl. I v jednotlivých sklářských firmách mají různé technologie, takže jiná musí být i řemeslná schopnost autora. Dospěl jsem díky tomu k takovému „konglomerátu designů“. 

Liší se i u zkušeného skláře nějak představa díla od jeho tvarové definitivy? Vaší imaginaci jistě pomáhá empirie, leč: Je žhavé sklo zcela vyzpytatelným materiálem? Zbývá zde místo pro inspirativní náhodu? 

Sklo musí skláře poslouchat, má svá pravidla, ale vy je musíte znát. Nemůžete po něm něco chtít a nevědět, jak to udělat. Svou roli hraje jeho nahřátí, jinou roli jeho tažení, velkou roli hrají vteřiny. Sklo nemůžete opravovat, je to práce á la prima. Já si nejraději dělám všechno sám, ale to můžu tak u tvaru do jednoho metru, na větší kus je už zapotřebí několika lidí, kteří to unesou. Sklo je hodně těžké a v plastickém stavu navíc hodně pohyblivé. Jakmile „zamrzne“, je konec. Mě ale foukání vysloveně baví, za těch padesát let už to trochu ovládám, vytvořil jsem si určitý „fukopis“. Přitom strašně rád čekám na nějakou chybu. A když už se to stane, může být ta chyba jednou inspirativní, jindy zase blbá… Člověk má pocit, že něco zkazil, ale v tom samém momentě si řekne, že je to vlastně ono. To jsou ty inspirativní chvilky. Takové experimenty si čas od času zkusím, ale nejde to dělat pořád, ono je to drahý… 

Vaše volná tvorba provokuje svou barevností, ale i napětím mezi figurální a znakovou složkou. Jako by tím odkazovala až k manýrismu, znak může být chápán esotericky, zatímco figurálnost v podobě ženských tvarů a křivek je ohlasem smyslové krásy života. Nakolik vědomě se ta znakovost a figurálnost u vás kloubí? Děje se tak už ve stadiu inspirace?

Myslím, že si na podobu díla nějak přijdu sám. Samozřejmě že mám ty spřízněné slohy a autory nastudované, ale že bych se k něčemu přikláněl, to se nedá říct. Mně stačí Miró, Klee, Kandinskij… Ta moje figura, to tvarové vyjádření je hodně ovlivněno materiálem; jsem jím limitovaný a nemůžu to nějak překračovat. Samozřejmě že i já umím naopak ovlivňovat materiál, ale nemůžete udělat z foukaného skla něco, co prostě nejde. Ale z nějakých záhadných důvodů mi figura s těmi znaky pasuje dohromady. Jako by to tak muselo být, není v tom žádná schválnost. Nechávám volný průběh i tomu střetávání řemesla a výtvarného pohledu.

Je kmotrem tohoto vašeho pojetí vskutku manýrismus? Či dokonce postmoderna?

„Mé obrazy jsou hodně ovlivněné sklem, jeho technologií a technikami. Používám smalty, kovy – zlato a stříbro, struktury leptu a podobně, prostě přístupy a postupy, které nevyžadují práci štětce a kterých by se akademický malíř asi vyvaroval. Ale mně se zdá, že je to adekvátní, že sklářské postupy jdou s obrazem dohromady. Protože sklo je fascinující materiál, je to prostě zázrak, magie a alchymie v jednom.“

Je pravda, že mne v dějinách umění zajímají lidi – a mohlo jít i o mocné objednavatele, panovníky –, kteří byli zvláštním způsobem ujetí a líbily se jim „divné“ věci. Ti v podstatě vytvořili podmínky pro takové umělce, jako byl třeba Arcimboldo. Dnešek je naproti tomu takovej nijakej, malej… Pasivně se přejímá názor bůhvíkoho, že nějaké dílo je kýč nebo manýra, ale málokoho zajímá, proč vzniklo. Může to být jednoduše tím, že je autor úplně blbej, jindy je to ale zase zajímavej člověk, co se nebojí okolí.

A co význam či obsah? Znamenají něco tato slova v užitém umění?

Obecně řečeno, design vyžaduje, aby věc měla funkčnost, estetiku, aby to odpovídalo vkusu zákazníků, kdežto význam u sklářské tvorby je jinde, třeba u námětů rytého skla. Mé věci významovost nevyžadují, pohybuju se spíše v poloze výrazové. Ale u mých větších plastik nějaká myšlenková nadstavba je, třeba u Čtyř ročních období volba tvaru a barvy něco znamená.

Na vašich výstavách se můžeme setkat i s díly monumentálními. Jejich rozměrnost řešíte segmentací, asamblážováním. Cítíte být nějak omezen měřítkem, zvláště v případě realizací pro architekturu?

U věcí foukaných z ruky, které vznikají na sympoziích, je to ovlivněno tím, jak velké jsou pece, pánve, chladicí pece… Velkou plastiku si musím napřed zkomponovat, abych mohl dirigovat třeba pět sklářů kteří by to spolu se mnou zvládli. Pro velké skládané, sestavované práce, třeba Samuraje, jsem také využil možností sympozia, kde byly i zámečnické dílny. Dalo se tam leccos svařit, a tak jsem si řekl, že by velká plastika šla sestavit ze segmentů – na způsob lega. Takže jsem spojil foukaný tvar, skleněné segmenty a navíc zrcadlové plošky, které odrážejí okolí. Třeba můj čtyřmetrový Hořící keř v hotelu v Šanghaji je složený z osmi stovek dílů. Můžu udělat třeba desetimetrovou plastiku, prostě by byla sestavena z většího počtu segmentů. To je věc zakázky a místa, kde dílo nebude ničím ohrožené. Velké skleněné plastice je líp pod střechou, problém je i s převozem. Ty mé velké práce po světě jsou ale také věcí náhody, protože když si objednavatelé v rámci celosvětové nabídky vyberou skláře z Čech, je to výhra v loterii. Velké národy mají i v tomto ohledu větší vliv, tedy i jaksi delší prsty…

Jaroslav Vanča, výtvarný kritik a teoretik

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 14. 4.



  Rodina je základ státu...  
  Dívejte se
 
  
Srdce v propasti     
  Pořiďte si
 
  Audioknihy získávají na oblibě
  Téma