Rodina je základ státu... než se přijde na zlodějny

Od scenáristy a režiséra Roberta Sedláčka jsme viděli řadu filmů (Pravidla lži, Muži v říji, Největší z Čechů). Nyní uváděnou tragikomedii Rodina je základ státu (ČT1, neděle 27. dubna, 20.00) lze považovat za vyvrcholení jeho dosavadní tvorby – kdyby poté nenásledovaly prohry v podobě neumělých historických rekonstrukcí v Českém století a zejména v naprosto nezdařeném Dědictví aneb Kurva se neříká, obskurním pokračování filmu Věry Chytilové.

Snímek Rodina je základ státu se dotýká aktuálního problému, jímž je přiznání si viny

Snímek Rodina je základ státu se dotýká aktuálního problému, jímž je přiznání si viny. Hlavní hrdina Libor (Igor Chmela) si coby jeden z manažerů zvykl na přepychové odměny, jaké dostával v posléze vytunelované bance – a v první chvíli po odhalení svého podílu na podvodech a v pocitu ohrožení jej nenapadne nic jiného než spolu s nic netušící manželkou a dvěma dětmi odjet jakoby „na dovolenou“, jinými slovy vypařit se z dohledu vyšetřovatelů.
Téma útěku před pronásledovateli mají filmaři rádi – a v případě tohoto snímku se dočkáme nanejvýš příjemného překvapení: režisér s velkou znalostí lidských povah rozvíjí nejen bezradnost hlavního hrdiny, ale rovněž vztahové vazby jak k jeho nejbližším, tak k dávným spolužákům, kteří žijí své všední, možná až příliš usedlé životy na moravském maloměstě – a ani tato rovina není uchráněna kritické zvídavosti.
Jistě, kamarádům (Simona Babčáková, Jiří Vyorálek) se nedaří tak „nadstandardně“ jako Liborovi, avšak rozhodně si nemohou stěžovat na nějaký sociální propad. Dlužno dodat, že zejména sebezpytná opilecká sekvence, která se zde rozvine, patří k nejpůsobivějším v celém filmu, když skrze vyslovované banality se dostávají na povrch pocity ze zmarněných životů.
Cenné je pojetí hlavního hrdiny. Libor není obvyklým typem padoucha, jak jej známe z běžných kriminálek: Igor Chmela v něm postihl spíše rysy zbabělosti, ukázal, jak se člověk „dobrého bydla“ jen nerad vzdává a je kvůli němu ochoten popřít své mravní zásady. Chmela svého hrdinu vyvazuje z běžných představ o bezostyšných podvodnících – Liborovi nade vše záleží na rodině, kvůli ní odmítá i prchnout do ciziny, zbožňuje své děti.
Sedláček s notnou dávkou sebejistoty i přesvědčivosti načrtává obraz rodiny, která svou pohodu a štěstí založila na příliš vratkých základech. Právě ono prchání režisér líčí jako Liborovu poslední šanci stmelit rodinu, naposledy prožít stanování v lese, potají přelézt plůtek do archeologického skanzenu, kde se jme vykládat dávnou historii Slovanů. V tu chvíli v Liborovi poznáme vystudovaného pedagoga, který se snad někdy navrátí z osudného scestí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Rodina je základ státu...  
  Dívejte se
 
  
Srdce v propasti     
  Pořiďte si
 
  Audioknihy získávají na oblibě
  Téma