V každém z nás je Bůh i Ďábel

Posluchači, kteří na počátku minulého desetiletí sledovali na stanici Vltava celoroční cyklus Martina Hilského věnovaný Shakespearovým Sonetům, získali pro poslech Kabaretu Shakespeare určitý bonus. A to nejen proto, že páteří kabaretu je dramatizace Sonetů přeložených autorem zmíněného cyklu, ale také proto, že při jejich svébytné a mnohdy až šokující interpretaci byli jak autorka scénáře Lucie Trmíková, tak jeho režisér Jan Nebeský inspirováni úvahami profesora Hilského o motivických a významových hrách, jež ze Sonetů činí vzrušující kvazidrama.

David Prachař (vpravo) namluvil a nazpíval stárnoucího básníka a Miloslav König jeho přítele, šlechtice WH

Kabaret Shakespeare byl loňského roku vytvořen pro pražskou alternativní scénu ROXY Teatro NoD a stále se zde uvádí. Inscenace je podobně jako jiné Nebeského divadelní kabarety – například Kabaret Gočár či NoD Quijot – odborníky i diváky hodnocena velmi příznivě a Emil Viklický, autor její hudební složky, za ni letos obdržel prestižní Cenu Alfréda Radoka.
Rozhlasová verze (ČRo Vltava, úterý 22. dubna, 21.30) inscenace pochopitelně nemůže zprostředkovat její vizuální atraktivnost – třeba rychle střídání fantasmagorických kostýmů –, smysl kabaretu se však z ryze zvukového média vylupuje zřetelněji než na scéně. Přestože rozhlasoví posluchači nemohou vidět, jak se černý puritánský Kazatel, který kabaret otevírá žlučovitým proklínáním divadla coby rejdiště satana, sám stává rudým ďáblem, díky mistrovství Karla Dobrého si metamorfózu v jeho dvojroli „vychutnají ušima“. Podobně jako uhrančivost Černé dámy, kterou její představitelka Lucie Trmíková láme k lascivnosti. Se znejisťující dvojlomností je podáván i autor Sonetů. Ústy Davida Prachaře je předváděn tu jako unavený herec, tu jako ponížený sluha uchylující se k ironii a jindy zase jako homosexuální milovník svého mladého protektora. Proteovskou proměnlivostí, kterou Miloslav König propůjčuje tomuto frackovitému šlechtici, „bezcharakternost“ vzájemně se milujících i nenávidících se protagonistů vrcholí.
Ambivalence, nadsázka, travestie a persifláž jsou vlastní jak slovesné, tak hudební složce kabaretu. Jazzman Viklický si spolu se dvěma dalšími hudebníky neváhá pohrávat s pokleslým popem. Nízké, přízemní, sprosté se mísí s tím nejvyšším. Smilstvo s láskou, láska se smrtí, Bůh s Ďáblem. Třeskutá groteska rozvlněná draperiemi truchlohry dává zahlédnout lesk i bídu lidské existence.

Bronislav Pražan, publicista



  Rodina je základ státu...  
  Dívejte se
 
  
Srdce v propasti     
  Pořiďte si
 
  Audioknihy získávají na oblibě
  Téma