Číslo 12 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s fotografem.
Robertem Vanem.


 

 

 

 

 

 

 

Drama z časů lehkých topných olejů

Děj hry Průtrž zasadil Martin Františák do éry lehkých topných olejůVítězem loňské soutěže o původní rozhlasový text se stal Martin Františák s „dramatem o lehkých topných olejích“ Průtrž. V premiéře hru odvysílá stanice Vltava v rámci úterního Klubu rozhlasové hry.

Čtyřicátník Martin Františák pochází z Valašského Meziříčí a do rodného kraje umísťuje děj většiny svých her. Vystudoval divadelní fakultu JAMU v Brně. K dnešnímu dni má na svém kontě přes padesát režií v českých a moravských divadlech. V letech 2005 až 2007 byl uměleckým šéfem v brněnském Divadle Polárka, od roku 2007 působil sedm let jako umělecký šéf ostravského Divadla Petra Bezruče a od příští sezony by se měl stát šéfem činohry Národního divadla v Brně. Františák je také vůdčí uměleckou osobností divadelního souboru Jana Honsy v Karolince. V produkci ČT režíroval cyklus Česko jedna báseň. Je autorem divadelních her Doma, Nevěsta a Karla. Posledně jmenovanou, stejně jako hru Doma uvadlo Pražské Národní divadlo.
Pro rozhlas napsal Martin Františák tři hry – Tvůj děda, Dva chlapi za město a Průtrž. Posledně jmenovaná hra vychází z autentického materiálu kauzy lehkých topných olejů. Co bylo pro autora impulzem k jejímu napsání? „Devadesátá léta nastavila pravidla, do kterých dodnes nevidíme. V té době se spousta věcí okolo lehkých topných olejů děla téměř na dotek. Vsetín vyhrával jeden hokejový titul za druhým, chlápci nosili do hospody pistole, někomu zplesnivěly v garáži prachy, jiného, co bydlel za kopcem, oddělali, jiní zmizeli. Tehdy to u nás vypadalo jako u Alibaby a čtyřiceti loupežníků.
Byl cítit strach. A je cítit dodnes,“ říká Martin Františák.
Jak dodává, po čase se dozvěděl o knize Jany Lorencové Krvavé oleje a mnoho z toho, co se v devadesátých letech dělo, mu došlo. „Pochopitelně z toho šla hrůza a bezmoc. Zjištění, že ta jejich pravidla většina lidí přijala jako nutnost pro přežívání, bylo horší než historky o uřezaných končetinách,“ líčí dramatik.
Průtrž je třetí Františákovou hrou realizovanou v rozhlase. V čem vidí největší rozdíl v psaní pro rozhlas a pro divadlo? „Pro rozhlas se pokouším psát. Hraji si se slovy, dělám lotroviny u stolu, představuji si, jak to bude zníííít… Rádio je jiné. Tolik nebolí. A taky rádio je hlas, a tak jsem chtěl o těch věcech, které se tam tenkrát u nás na východě děly, promluvit. Ani více, ani méně,“ dodává autor.
Inscenaci Průtrž, kterou ovysílá ČRo Vltava v úterý 18. března ve 21.30, natočila režisérka Natália Deáková s herci Martinem Stránským, Johanou Tesařovou a Martinem Hofmanem v hlavních rolích.

Martin Velíšek, dramaturg



  Dva druhy strachu    
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Pábitelé Bohumila Hrabala...
  Dívejte se
 
  Černá, bílá, orgasmus
  Pořiďte si