Číslo 51/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s knězem.
Vojtěchem Kodetem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jak politik odchází

Dramatik Václav Havel debutoval jako filmový režisér, když se ujal přepisu své poslední hry Odcházení (uvádí ČT2 ve středu 18. prosince ve 22.00). Josef Abrhám tu vypodobnil bývalého kancléře Viléma Riegera, jenž se navenek noblesně, ale ve skrytu duše přece jen ublíženecky vyrovnává s možná vynuceným odchodem z politického výsluní, s poťouchlým zájmem bulvárních médií i šalebnými lákadly nové vlády.

Josef Abrhám v Havlově filmovém Odcházení vypodobnil bývalého kancléře Viléma Riegera, jenž se navenek noblesně, ale ve skrytu duše přece jen ublíženecky vyrovnává s možná vynuceným odchodem z politického výsluní

Autor svůj pohled, snad grotesknější, než naznačovala divadelní předloha, zacílil hned několika směry: v modelových situacích přibližuje zákulisní politické machinace, sytě vykresluje různorodou, zpravidla karikovanou sestavu postav v Riegerově blízkosti, pohrává si s obsahově vyprázdněnými politickými frázemi, a to jak v jejich znění, tak v jejich užívání. A odkazuje na všelijaké cizí motivické zdroje ve výstavbě příběhu i jeho inscenačním řešení: problesknou Shakespearovy „státnické“ promluvy z Krále Leara i odkazy na Čechovův Višňový sad, včetně uchvácení výstavní vily a likvidace přilehlého sadu, včetně zmínky o epizodní postavě Jepichodova.
Výrazným rysem je zjevně teatrální kostýmování (především dámské), které evokuje dobové i prostorové bezčasí stejně jako některé rekvizity, jak nasvědčuje hlavně závěrečný odjezd kočáru taženého koňským spřežením – jako kdyby tu odněkud zpovzdálí dýchl sám Král Ubu. Také pohybování postavami, jejich přicházení i odcházení s nastolením rozličných emocí vzbuzuje představu jakéhosi obludného loutkového představení. V hudební rovině dominují rockové melodie inspirované Beethovenovou Devátou symfonií.
Divadelní půdorys předlohy zůstává i ve filmovém zpracování zachován, dění důsledně setrvává před domem, do něhož nikdy nezavítáme, dokonce i původem jevištní efekty (vichr, liják) jsou toliko zhmotněny do jakýchsi interpunkčních předělů. Kameraman Jan Malíř jako by zaznamenával divadelní inscenaci, jen zasazenou do reálného exteriéru – v této podobě by mohla být třeba nachystána pro otáčivé hlediště v Českém Krumlově.
Všimneme si, jak Havla okouzluje motiv chůze po vodní hladině přilehlého zahradního jezírka: odehraje se tam nejen fantasmagorická scéna tanečního křepčení, ale hlavně tudy přichází, nejprve jako zosobnění zdánlivé nevinnosti, mladá vědkyně, aby vyslovila svůj obdiv Riegerovi, o němž napsala diplomovou práci, aby se vzápětí s touž vnadnou nenuceností obrátila i na jeho zcyničtělého následovníka ve vládním úřadě (Jaroslav Dušek). A zejména se zpod hladiny – podoben zmoklému vodníku–- vynoří v závěru sám Havel, aby sdělil, že pravda a láska zvítězí nad lží a nenávistí.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Nevinné Portugalsko
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Jak politik odchází
  Dívejte se
 
  Ptydepe číhá kolem nás
  Nalaďte si