Číslo 43/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s socioložkou.
Jiřinou Šiklovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

Vymanit se z matčina područí

Rumunské filmy pravidelně sklízejí vavříny na prestižních festivalech, Pozice dítěte, která právě vstoupila do českých kin, například zvítězila na prestižním festivalu v Berlíně.

Pozice dítěte patří mezi díla nahlížejí pod povrch rumunské společnosti

Tato díla vytrvale nahlížejí pod povrch rumunské společnosti a činí tak s nebývalou pokorou, zklidněle a bez zbytečného jitření vášní. Zpravidla předkládají střízlivý záznam často vypjatých událostí. Většinou se soustředí na soukromou existenci hlavních postav, skrze něž pozorují znepokojivé příznaky hluboké společenské krize.
Tento přístup rozpoznáme také v právě hodnoceném snímku. Režisér Calin Peter Netzer tu načrtnul zpola rozvrácený vztah mezi dominantní matkou (z rodu takříkajíc matek opičích, které nikdy neopustí ochranitelský pud) a jejím synem, jenž se marně pokouší uniknout z jejího vlivu a zařídit si život podle svého. Postupně vychází najevo, jak tíživě jej matčina výchova poznamenala: že jej proměnila ve slabocha neschopného obhájit své potřeby, v nešťastníka, jenž se trpně vyhýbá kontaktům s neodbytnou matkou a jehož sužují problémy v sexuálním životě.
Samozřejmě nic z toho přímo nezazní, buď tyto skutečnosti vycítíme z kontextu dění nebo je s jistými rozpaky sdělí synova přítelkyně, matkou dosud odmítaná. Navíc i dávno zakořeněné konflikty nacházejí svůj odraz ve ztlumené, snad až odosobněné mluvě, naznačeny spíše zámlkami nežli výbuchy vzteku.
Režisér (jenž se podílel i na scénáři) ovšem takto načrtnutý vztah nechal vyostřit osudovou autonehodou, při níž syn při neopatrném předjíždění zabil malého kluka, jenž s kamarády přebíhal přes silnici. Matka se lví vytrvalostí začne ovlivňovat případ, úplatky i přes síť vlivných známých se pokouší intervenovat na policii, přimět svědky ke změně výpovědi, dokonce se zastaví v postižené rodině, aby se slzami v očích projevila soucit a nabídla finanční výpomoc.
Oceníme procítěnost, s jakou režisér celou složitou situaci ztvárňuje, jak se vyhýbá rozdávání jednoznačných znamének, jak se dotýká rozpoložení každé z postav, přesvědčené, že právo stojí na její straně, případně že na ni doléhá bezpráví. Bez zbytečného vnucování příběh mapuje zbohatlickou vrstvu, kam hlavní hrdinové patří, i chudinské prostředí, zjevně právem trpící pocitem odstrčenosti.
Polidšťuje ji už to, že se všemi způsoby snaží své dítě, dokonce snad i proti jeho vůli, zachránit, aniž by si lámala hlavu s nějakými etickými principy. Herečka Luminita Gheorghiuová tu mistrně postihla sebemenší záchvěv jejího nitra, ukázala, jak i ona přes veškerou ráznost a sebejistotu trpí pocity rozčarování ze synova nevděku. Dlužno doplnit, že Bogdan Dumitrache v úloze syna již té působivosti nedosahuje, jeho postava podléhá jisté zkratkovitosti.
Film, který přilnul k jakoby zašpinělé, pošmourné barevnosti, se vyhýbá strohé vypravěčské dikci obdobných dramat. Při rozmluvách namísto prostřihů z jednoho mluvčího na druhého nechává všechny rozmlouvat v jediném záběru a toliko pohled kamery přesouvá z jednoho na druhého, ať již se takový výjev odehrává v nějaké místnosti nebo třeba v autě. Dosahuje tím jistého rozkmitání obrazu, které diváka nutí zaujmout roli bezprostředního pozorovatele.
Nejvýmluvnější jsou zejména komorní, až ke dřeni vzájemného potýkání se deroucí výjevy, rozvinuté mezi nejbližšími příbuznými. Proto rozsáhlou úvodní pasáž, která seznamuje s blahosklonnou společenskou smetánkou (matka slaví narozeniny) i s hrdinčinými kamarádkami, lze považovat kvůli okaté mondénnosti za nadbytečnou a navíc zdržující. Oceníme však, že režisér nehrotí nastolenou zápletku ani nevnucuje jednoznačnou odpověď na předestřené problémy, toliko ukazuje určité modely chování, které zajisté můžeme vnímat jako rozporné, a vynesení konečného verdiktu ponechává na divákovi. Koho oslovily tuzemské televizní cykly Soukromé pasti nebo Nevinné lži, jistě přivítá i tento snímek.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Film Europe



  Vyšší princip
  
Jak to vidí Petr Koudelka
 
  
Islandské desatero
  
Zpěvník Jan Buriana
 
  Ve stopách slavného dědečka
  
Nalaďte si