Číslo 41/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klarinetistou.
Jiřím Hlaváčem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Když cizinci natáčejí s cizinci

Na počátku byla kolegyně Andrea Hanáčková. Vyprávěla mi o semináři pro imigranty, který organizovala. Týkal se rozhlasového dokumentu. Zaujal mě nejen tento fakt, ale i možnost, aby se sami cizinci žijící v této zemi pokusili natočit vlastní téma, vybrali si vlastní hrdiny a okusili tak práci v tomto těžkém a zároveň krásném žánru.

Saša a Arťom – protagonisté dokument Ludmily Kopecké Jako ptáci v kleci 

Byl to okamžitý nápad a vůbec jsem nedomyslel, jak obtížné může být vysvětlovat, co to vlastně je dokument, jak odlišná je práce například píšícího autora, jak těžké je rychle a efektivně popsat to všechno, co znamenají zvuky, odlišná prostředí, timing, výběr respondentů, práce s hudbou a tak dále. Přesto jsem měl pocit, že natáčení cizinců cizinci může být trochu jiné, otevřenější, ti lidé se nacházejí v podobných situacích a s podobnými problémy. Čech by na to celé šel možná úplně jinak.
Velkou pomocí mi byla Tereza Blahoutová, toho času z Multikulturního centra Praha, která zařídila schůzky s potenciálními autory, pomáhala obstarat nahrávací techniku a v podstatě produkčně zajišťovala první fáze celého projektu. Z několika vážných zájemců jsme nakonec vybrali čtyři. Byli to imigranti z Ruska, Vietnamu a Somálska. Pochopili smysl celého projektu, zvolili témata a pustili se do práce. V průběhu měsíců ale někteří odpadli a nakonec zbyly dvě houževnaté dívky: Oxana Vachrusheva a Ludmila Kopecká, obě z Ruska.
Ludmila Kopecká se do Česka provdala. Rozhodla se zachytit názory a úsek života dvou svých kamarádů, obou studentů vysoké školy. Zajímala se o jejich postoj k českým tradicích, zvyklostem, zajímala se o to, jak se jim daří integrovat do české společnosti, kde vnímají a které rozdíly, jak moc se jim stýská a jestli by chtěli v Česku žít i nadále. Z mnoha rozhovorů a situací vyplývá zajímavý obrázek nejen o nás, o Češích viděných imigrantskýma očima, ale i o aktérech dokumentu zároveň. Také zajímavá reflexe ruských, potažmo sovětských dějin včetně okupace Československa v roce 1968. Jazyková bariéra, přestože oba protagonisté mluví výborně česky, je přesto znát, neumožňuje takovou přesnost a pestrost vyjádření.
Oxana Vachrusheva zvolila konfrontaci dvou kamarádek, obou z Ruska, z nichž jedna má českého a druhá ruského manžela. Obě žijí v Plzni. Ženské povídání o rozdílech mezi ruskými a českými muži, o postavení ženy v obou zemích, o vaření, rozdílných mentalitách a z toho vyplývajících, někdy úsměvných, nedorozumění. Autorka jako prostředek komunikace v cizí zemi zvolila tanec, konkrétně salsu.
I přes účast pouze dvou autorek z imigrantského prostředí to byla velmi zajímavá zkušenost.
Musel jsem fungovat nejen jako dramaturg, ale i jako technik a střihač. Trochu mě mrzí, že další autoři nevydrželi, ale na druhou stranu chápu, že je těžké orientovat se v novém prostředí a zároveň toto orientování pravdivě zachycovat. Ne každý to chce a ne každý si připouští, co všechno to obsahuje.
Dokument Ludmily Kopecké Jako ptáci v kleci vysílá Dvojka Českého rozhlasu v neděli 13. října ve 22.00. Dokument Oxany Vachrushevy Mě zachránila salsa zazní o týden později, v neděli 20. října ve 22.00. Po skončení obou dokumentů následuje Noční mikrofórum, ve kterém mohou posluchači besedovat s oběma autorkami a jejich hosty.

Daniel Moravec, dramaturg

Foto Ludmila Kopecká



  Když cestu za svobodou
  lemuje krev
  
Dívejte se
 
  
Brno nacistické:
  oživování paměti     
  Pořiďte si
 
  Osidla přizpůsobivosti
  
Navštivte