Číslo 41/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s klarinetistou.
Jiřím Hlaváčem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Když cestu za svobodou lemuje krev

Budete-li chtít spatřit americký thriller Zapadákov, rovnou si jej nahrajte – vysílá se totiž v pondělí 7. října na ČT2 až dvacet minut po půlnoci. Absurdní programové zařazení tohoto snímku jen potvrzuje trestuhodné počínání České televize, která významná díla – avšak s omezeným diváckým potenciálem – odkládá do nesledovatelných časů. Zapadákov přitom patří mezi filmy zakladatelského významu.

Zapadákov nevysvětluje, jen jakoby z odstupu zaznamenává formálně sebehájící, ale ve skutečnosti úkladné vraždění, kterého se dopouští nezakotvený mladík Kit (Martin Sheen), provázený mladistvou milenkou Holly (Sissy Spaceková)

Na počátku sedmdesátých let se do vlny děl, zkoumajících vznik násilí u lidí dosud vyhlížejících zcela neagresivně, zapojil i debutující Terrence Malick, později proslavený tituly jako Nebeské dny nebo Tenká červená linie. Jeho Zapadákov (původní název Badlands ovšem označuje Zlé kraje) nevysvětluje, jen jakoby z odstupu zaznamenává formálně sebehájící, ale ve skutečnosti úkladné vraždění, kterého se dopouští nezakotvený mladík Kit (Martin Sheen), provázený mladistvou milenkou Holly (Sissy Spaceková). Okamžitě si všimneme, že Malick odvrhuje jakékoli varující postoje (ve smyslu, že zločin se nevyplácí), snaží se zachytit události „samy o sobě“ zbavené jakýchkoli výkladů či ponaučení.
Nezúčastněně a bez vysvětlování ukazuje, jak se hrdinova cesta z dusného maloměsta na svobodu, k nezávislému životu mění v krvavou řež, neboť Kit zabíjí v postatě každého, kdo se mu připlete do cesty – nejprve toho, kdo jej opravdu ohrožuje, později, o kom si to jen myslí, a nakonec odstraňuje i náhodné svědky. Pro Kita je příznačná absence citu, se svými oběťmi ani s jejich utrpením nesoucítí.
Zůstává ovšem na divákovi, zda přijme tuto niterně nijak zdůvodněnou konstrukci, zda uvěří, že Kit, herecky pojednaný tlumeně a bez patrnější výrazové exprese, je skutečně schopný chladnokrevně vraždit. Nic totiž nenaznačuje, že by se vyznačoval mentalitou příznačnou pro maniakální pachatele, nezabíjí pro své potěšení, ale s jakoby lhostejným odstupem. Malick ani v nejmenším nenaznačuje, jak se stalo, že zabíjení vnímá jako jakoukoli jinou všední činnost, aniž by jej sebeméně znepokojovalo, dokonce si připadá jako svého druhu hrdina.
Vyprávění se vyznačuje estetizovanou obrazovou složkou, libující si v rádoby meditativních záběrech, mezi nimiž nechybějí průstřihy na detaily přírody. A Malick si je nepochybně vědom, že vizuální „ušlechtilost“ má provokující dosah, umocňuje nesoulad mezi patologickými skutky ústředního anti-hrdiny a jejich šalebně okouzlivou prezentací.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Když cestu za svobodou
  lemuje krev
  
Dívejte se
 
  
Brno nacistické:
  oživování paměti     
  Pořiďte si
 
  Osidla přizpůsobivosti
  
Navštivte