Číslo 40/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
 Pavlem Rímským .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Svůj hlas jsem nikterak nešetřil. Nechtěl jsem být krasořečník, krasohlas, chtěl jsem být dobrý herec.“Pavel Rímský, herec

Kdy jste si uvědomil zodpovědnost za svůj talent?

Pokud jde o talent, na to nedokážu odpovědět, ale hlas, to je jiná... Hlavně dřív jsem měl k němu svérázný až ambivalentní postoj. Na jednu stranu byl člověk rád, že dostal do vínku něco, co ho živí a leccos mu umožňuje, na druhé straně bylo nemálo lidí, kteří mi ho vlastně vyčítali. Říkali, že to na kameře nepůsobí přirozeně, že je to příliš dokonalé a podobně. A výsledkem bylo, že jsem svůj hlas nikterak nešetřil. Nechtěl jsem být krasořečník, krasohlas, chtěl jsem být dobrý herec.

Jednou jste na otázku, co jste pro svůj hlas dělal, odpověděl, že jste hodně kouřil, pil tvrdý alkohol a zpíval v rockové kapele...

To mohu potvrdit. Ale pravdou je, že už ani nekouřím, ani nepiju tvrdý alkohol a v rockové kapele nezpívám drahně let.

A není to trochu nuda, nedopřávat si věci, které má člověk rád?

Já si je dopřávám rád. Kouření jsem před dvaceti lety nechal proto, že je nezdravé, a tvrdý alkohol nepiju, protože si myslím, že pánové, kteří mu v jistém věku holdují, si propijí vnitřnosti. Ale moc rád mám dobré víno.

A co ten rock?

Když jsem začal hrát s jednou rockovou kapelou, bylo mi asi třináct. Díky povolání mého otce, divadelního režiséra, jsme jeden čas bydleli na Slovensku a tam – v Martině – to začalo. Hrál jsem na baskytaru a navíc jsem zpíval. Poté jsem se dal dohromady s jednou umprumáckou kapelou v Uherském Hradišti. Byly to časy, kdy se v drtivé většině zpívaly převzaté písničky. Doba vlastní tvorby byla ještě v plenkách.

Řekl jste, že máte ke svému hlasu ambivalentní vztah. Kdo si však projde vaše dabingové role, s úžasem zjistí, jak široký je váš záběr. Dabujete herce od Sylvestera Stallonea, Roberta de Nira, Morgana Freemana až po Bena Kingsleyho...

... a taky Charlese Bronsona v Tenkrát na Západě...

Znamená propůjčovat svůj hlas těmhle velkým světovým hercům také sám se herecky proměňovat? I třeba proti svému typu?

To rozhodně. Ale je to velmi proměnlivé, protože co film, to jiný žánr. Mám třeba moc rád komedie. I když dabuji často „drsňáky“, v komediích si užívám. A objevují se tam i ti drsňáci. Namluvil jsem například Jeana Reno v komedii Drž hubu. I Stallone natočil bezvadnou komedii – remake Funesova Oscara. Tohle mě prostě baví. Ale i k tomu dabingu mám vlastně ambivalentní vztah. Na jednu stranu mě to ohromně baví, na druhou dostávám kopřivku, když slyším slovo dabér. Lidi jsou buď herci, nebo nejsou herci. Nejsme „dabéři“, „rozhlaséři“. Jsme prostě herci, kteří pracují i v dabingu nebo v rozhlase, je-li nám to dáno.

Jen vloni jste nadaboval padesát šest rolí. Je možné to vůbec fyzicky stihnout?

To je docela dobře možné. Dnes se totiž dabing dělá jinak.

„Zamlada jsem vídal kolegy, kteří už bohužel mezi námi nejsou, co hráli přirozeně, a přitom se nebáli velkého gesta, velkých citů, stylizace... Přesto to bylo civilní a bylo úžasné se na ně dívat,“ říká Pavel Rímský.Jak?

Rychle. Dnes můžete nadabovat třeba i čtyři filmy za den, když vás chtějí.

A to je dobře?

Pracuje se s úplně jinou technikou. Pryč je doba, kdy se herci sešli ve studiu, tam jim pustili film a potom každý reagoval na svého partnera, který stál vedle něj. Dneska se natočí každý part zvlášť, hlas partnera v dialogu vám pustí do ucha a vy jste ve studiu sami. Je to pochopitelně levnější metoda.

To se musí K. M. Walló v hrobě obracet.

Asi se obrací, to je možné, protože jeho éra byla úplně o něčem jiném – znám to, také jsem měl tu čest s ním pracovat –, ale doba se mění, a stejně jako už třeba nepoužíváme telefon na kličku, proměnila se i technika dabingu.

Zůstává ovšem prostor i pro to herecké vyjádření namlouvané postavy?

Zůstává. Když to tomu herci na plátně nechcete zkazit, musíte to hrát se stejnými emocemi, se stejným nasazením.

Z toho, co říkáte, vyplývá, že dabingu by se měli věnovat opravdu jen zkušení profesionálové, protože ti méně zkušení to mohou těm „originálním“ hercům taky zkazit.

To je bohužel pravda a bohužel se to taky často děje.

Vedle divadla, filmu, dabingu se věnujete i audionahrávkám.

Ano, máte pravdu. A hodně mě to baví.

V poslední době je velkým hitem kniha Hypnotizér švédské manželské dvojice Ahndorilových, jež píše pod jménem Lars Kepler. I tu jste načetl na CD. Prý jste jejich velkým fanouškem?

To jsem. Taky se mi líbí ta hravost v jejich jméně. Keplera si zvolili podle známého astronoma a jméno Lars podle Stiega Larssona, autora nesmírně populární trilogie o dívce, která kopla do vosího hnízda a tak dále.

Líbí se vám současná severská literatura?

Líbí. A moc. Říká se, že seveřani jsou chladní, ale podle současné literatury, zejména té detektivní, to tak nevypadá.

Jste častým hostem i u rozhlasového mikrofonu. Proměnila se z vašeho pohledu příprava nebo vlastní natáčení v rozhlasovém studiu podobně, jako jste to popisoval u dabingu?

To bych ani neřekl. V rozhlase všechno zůstalo při starém, je to tak příjemně starosvětské, jako to bývalo. Snad s jediným rozdílem: měl jsem možnost pracovat se „starou rozhlasovou gardou“ – s Jiřím Horčičkou, Karlem Weinlichem, Petrem Adlerem, Ivanem Holečkem, který mě do rádia přivedl – a byl jsem v rozhlase každý týden. Dnes zajdu na Vinohradskou tak jednou za tři měsíce.

Nedošlo také v rozhlasovém herectví k podobnému zcivilnění jako v divadelním či filmovém herectví? Přece jen, když si dnes poslechnete rozhlasové inscenace s Adamírou, Cupákem, Högerem, Nedbalem a dalšími mistry, je tam větší míra stylizace, než s jakou se pracuje dnes.

Do jisté míry máte pravdu. Inu, tahle generace, která uměla tak nedostižně pracovat s hlasem, odešla, a zbyli jsme my. A výsledky možná nejsou takové, na jaké jsme od těch skvělých herců byli zvyklí. Víte, pořád se mluví o tom, jak všechno musí být civilní. Nedávno jsem byl v biografu podívat se na své kolegy. A úplně jsem žasnul – oni byli úžasně civilní, jenom jsem jim nerozuměl. Zamlada jsem vídal jiné kolegy, kteří už bohužel mezi námi nejsou, co hráli přirozeně, a přitom se nebáli velkého gesta, velkých citů, stylizace... Přesto to bylo civilní a bylo úžasné se na ně dívat.

Nedávno rozhlas vysílal četbu na pokračování z deníku horolezce Miroslava Šmída, kterou jste natočil s Pavlem Krejčím v Hradci Králové.

To jsem dělal s velkou láskou. Nejen proto, že jsem v hradeckém studiu právě s Pavlem Krejčím začínal, ale i proto, že mám velmi rád hory. V době, kdy jsme bydleli na Slovensku, jsem žil mezi horami. Z jedné strany Malá Fatra, z druhé strany Velká Fatra, přede mnou Magura, kousek výš Tatry... Jako kluk jsem měl dva sny: buď že budu dělat bigbít, nebo že se stanu nosičem v Tatrách a postupně se vypracuji na horského vůdce. Svět se pak otočil jinudy, ale ty kousky snů mi zbyly. Dodnes rád čtu o tom, jak Messnerovi zbývají poslední metry k vrcholu...

Několikrát v našem rozhovoru zazněla slova bigbít a rock. Máte rád kapelu Pražský výběr?

Mám, a moc.

Právě muzika Pražského výběru hrála zásadní roli ve filmu-podobenství Juraje Herze Straka v hrsti, který byl okamžitě po dokončení uložen do trezoru. Co to pro tvůrce znamená, když je jeho práce zničená a zašlapaná?

Podobnou zkušenost jsem zažil i s divadelním seskupením Dílna 24, kde jsme hráli společně s Ivanem Pokorným, dnešním televizním režisérem, Petrem Paloušem, Vláďou Kratinou, Jirkou Kodešem, Lenkou Skopalovou, sestrami Machoninovými a dalšími lidmi. V létě jsme hráli v cirkusovém stanu, v zimě nám poskytl přístřeší Činoherní klub. Tohle divadlo po dvou letech v roce 1980 soudruzi nemilosrdně rozprášili.

Co jim bylo trnem v oku, kromě vaší nezávislosti?

Byli jsme soubor Státního divadelního studia Praha, pod které spadal například Činoherní klub, Ateliér, Semafor, Linha Singers... Jak jsme odcházeli z divadel, kde byly poměry přece jen sešněrovanější, cítili jsme se svobodní, a tak jsme si přestali brát servítky a začali jsme si čím dál víc dovolovat. Přirovnal bych to k lehce odšpuntovanému šampaňskému. Zákaz pak přišel velmi rychle.

Alena Sojková

Foto Tomáš Tesař

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 24. 9.



  Předváděčky pro seniory?
  Vyhýbejte se jim!  
  
Dívejte se
 
  
Odvrácená tvář
  zábavního podnikání
  
Navštivte
 
  Jak žijí Češi na Vojvodině
  
Téma