Číslo 34/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubošem Andrštem.


 

 

 

 

 

 

 


 

Ivan Němec, publicista

Deset kdo zajíců najednou honí…

Přestože to není příliš dávno, co Petr Maška ukončil studia dramaturgie a režie na brněnské JAMU, má za sebou již poměrně bohatou dramatickou činnost. Začal psát ještě za studií a jeho hry uváděl brněnský Kabinet múz, hrály se ve studiu Marta a některé z nich se začaly ozývat i z rozhlasu. Mezi ty, které byly nominovány na Cenu Evalda Schorma, patří také drama Blbouni, jež bylo původně určeno pro divadelní jeviště a pak přepracováno do podoby rozhlasové hry. Padesátiminutová tragikomická groteska, která vznikla v brněnském studiu, měla svou premiéru v režii Petra Štindla (dramaturgyně Hana Hložková) roku 2010. Její repríza zazněla nedávno v Klubu rozhlasové hry na Vltavě (23. července 2013).
Chceme-li se zorientovat v Maškově komedii již v expozici, není to nikterak snadné. Zpočátku se ocitáme na jakési venkovské zábavě, z jejíhož rumrajchu se opakovaně ozývá konferenciérovo volání, vyzývající zájemce, aby se registrovali jako účastníci soutěže, která zakrátko vypukne. Do této rušné kulisy vstupuje dialog hlavního hrdiny, starousedlíka Radoslava Dražňovského (Pavel Zatloukal), s dvěma dospělými syny (Václav – Michal Bumbálek, Robert – Václav Vašák), s nimiž chce oslavit své šedesáté narozeniny. Z rozhovoru časem vyplyne, že syn Robert se s otcem setkává po letech vzájemného odloučení, jež vzniklo po jakémsi rodinném konfliktu. Byť je spor dávno vyřešen, dochází mezi trojicí mužů k novým srážkám, jejichž součástí jsou například i majetkové spory o prodej pozemků. Ze záplavy slov a množství dílčích motivů, rozbíhajících se na všechny strany, se přece jen v průběhu hry začnou vyklubávat určité souvislosti. Dozvíme se, že ona propagovaná soutěž je již sedmým ročníkem oblíbeného klání v pojídání kynutých borůvkových knedlíků – blbounů, na níž se organizačně podílel protagonista Radoslav. Stárnoucí hrdina, jehož z tradiční moderátorské „funkce“ nyní odstavil nový konferenciér, se vůbec těžko vyrovnává se ztrátou postavení, které na vesnici zastával, a s přibývajícím věkem je musí opouštět. Když po čtyřiceti minutách od začátku hry vyvrcholí humorné utkání o Zlatý blboun, dostává komedie tragický nádech, neboť vztah otce a synů vrcholí novým rozkolem.
Z předchozího značně zjednodušeného náčrtu by se mohlo zdát, že máme před sebou vlastně jednoduchý realistický příběh, ale Petr Maška zvolil pro své vypravování velmi komplikovanou kompoziční strukturu, v níž se jen málokdy setkáme s přímočarou informací. Jeho drama má některé typické znaky postmoderní tvorby; zárodek souvislého příběhu se zastavuje, aby přeskočil k jinému dílčímu tématu, které zůstává zase jen naznačené. Kdybychom ve způsobu autorova sdělování chtěli najít některé postupy surrealistické, pak bychom pro ně v jeho hře našli rovněž nejeden příklad. Jeví-li se na straně jedné toto kompoziční ozvláštnění jako myšlenkově bohaté, kladu si na straně druhé otázku, kolik z onoho množství rozpracovaných motivů a asociativních spojení je posluchač schopen zachytit a analyzovat.
Režisér Petr Štindl vytvořil zdařile atmosféru vesnického klání v pojídání blbounů a nelehkou hru dobře herecky obsadil. Svým výkonem upoutal zvláště Pavel Zatloukal: nemalý prostor, který má jeho postava Radoslava, dokázal plně využít.
Blbouni Petra Maška vyvolávají otázku, zda někteří současní dramatici nepovažují srozumitelné, logické a nekomplikované odvíjení příběhu za něco staromódního. Osobně si myslím, že historie nesčetněkrát ukázala, že stojí-li drama na objevném silném příběhu, pak upoutá a okouzlí i v případě, vypravuje-li se „tradičními“ prostředky. Pravděpodobně jsem staromódní.



  Deset kdo zajíců najednou honí…   
  
Jak to slyší Ivan Němec
 
  
Ibérica – opět s esy       
  
Navštivte
 
  Válka světů to nebyla     
  
Téma