Číslo 28/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Alenou Antalovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Alena Wagnerová, spisovatelka

Několik slov o základním příjmu

Kdo nepracuje, nechť také nejí – kolikrát každý z nás už slyšel tuhle průpovídku, tak typickou pro myšlení naší industriální epochy. I když je neúprosnost tohoto výroku už dávno rozmělněna systémem nejrůznějších podpor a dávek, o bezpracných výnosech z kapitálu ani nemluvě, přece jen je v našich myslích pevně zakotven. Ještě stále máme sklon k tomu lidi, kteří z těchto dávek žijí, stigmatizovat jako lenochy, parazitující na výnosech práce druhých. Těch, kteří dávky skutečně využívají k sobeckému prospěchu, je ale jistě daleko méně než těch, kteří svou nezaměstnanost cítí jako zátěž a degradaci svého postavení ve společnosti. Práci ale nenacházejí z řady důvodů; třeba proto, že nemají dostatečnou kvalifikaci, jsou příliš staří, místa, pro něž se vyučili, zmizela z trhu práce, protože je pohltil proces racionalizace, nebo podniky, v nichž pracovali, přesunuly svou produkci do zemí s nižšími platy. V podstatě tu jde o to, že s procesem mechanizace, racionalizace a automatizace se potřeba lidské pracovní síly dramaticky snižuje.

Ale práce je přece dost, stačí podívat se kolem sebe, lze namítnout. Jistě, jenže tu jde převážně o práci, která se nerealizuje prodejem lidské pracovní síly na trhu práce, tedy za mzdu, jde o práci neplacenou, jako je práce v rodině, v oblasti péče, výchovy dětí, sociální komunikace a vzájemné pomoci, zkrátka a dobře o všeobecně prospěšnou činnost. Každý sice uzná, že tyto práce jsou pro společnost a její soudržnost nepostradatelné, vydělat na obživu si jimi ale nikdo nemůže. Mimochodem, objem práce neplacené je ve všech industriálních společnostech vyšší než práce placené, právem můžeme říci, že industriální společnost stojí na neplacené práci. A je to převážně práce žen. Co ale s tím přibývajícím počtem lidí, kteří jsou z hlediska pracovního trhu přebyteční“, pro něž normální placená práce není a nebude? Jednou z možností řešení tohoto dilematu je idea takzvaného všeobecného základního příjmu. V souladu s listinou lidských práv, podle níž je společnost povinna zajistit každému svému členu důstojnou existenci, tu jde o koncept vyplácení pravidelné, pro všechny občany toho kterého státu stejně vysoké dávky, jež by měla umožnit základní zajištění jejich existence, ať už pracují v normálním povolání, nebo ne. Že by člověk měl být placen za nicnedělání, je na první pohled idea, která se naprosto vymyká myšlení industriální společnosti a zahnízděné představě, že lidé pracují jenom proto, že musí, a pomine-li tento existenční tlak, začnou se takříkajíc flákat. Ale co všichni ti senioři a jiní lidé, kteří pracují ve všeobecně prospěšných organizacích a věnují jim často víc času, než odpovídá normální pracovní době? Vyvíjet činnost, pracovat, aktivně se vztahovat ke světu kolem je přece základní existenciální potřebou člověka. Ale kde na to vzít? To je obvyklá skeptická otázka, když se o základním příjmu začne hovořit. Vysoká efektivita současné ekonomiky spolu s využíváním přírodních zdrojů vytváří obrovské bohatství, které by podle různých výpočtů umožňovalo platbu základního příjmu ve výši 400 až 1000 eur, tedy 10 000 až 25 000 korun měsíčně. Někteří lidé by se s tímto příjmem jistě spokojili a věnovali by se jiným činnostem, většina by ale dál pracovala v normálně placených povoláních a platila daně. Ty by ale jistota základního příjmu zbavila strachu z možné ztráty místa a nezaměstnanosti, a vytvořila by tak svobodnější vztah mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Znamenalo by to ovšem také zhodnocení celé oblasti neplacené práce. Na Aljašce už například takový základní příjem mají: každý občan se tu podílí na výnosu ropných polí patřících státu.
Ideu základního příjmu začíná brát vážně i Evropská unie. Jestliže iniciativu v debatě o něm podpoří milion občanů Evropské unie, bude se jí věnovat na svém lednovém zasedání Evropský parlament. Podepsat ji tedy může i každý občan České republiky.



  Miloš Forman vzpomíná
  Dívejte se
 
  
Pocta Liboru Peškovi
  Pořiďte si
 
  Vše bylo tenkrát poprvé
  Téma