Číslo 28/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Alenou Antalovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 


 

Vše bylo tenkrát poprvé

Dobřív. Dům u lesa. Podkrovní pokoj o čtrnácti čtverečních metrech. Křeslo, psací stůl. Už od pohledu je jasné, že tu bydlí především knihy. Najdeme je na podlaze, různě po nábytku, na psacím stole a v několika krabicích. Majitel o nich říká „sběrna starého papíru“. V těch kartonových krabicích jsou uloženy texty rozhlasových (většinou literárních pořadů), pod nimiž bývá uváděn jako autor Zbyněk Ungr, letošní osmdesátník. Doplňme: kdysi redaktor Československého rozhlasu Plzeň, můj děda.

Výrazná osobnost plzeňského rozhlasu Zbyněk Ungr oslaví letos osmdesáté narozeniny

Tyto krabice „starého papíru“ mohou přijít vhod za dva roky, až bude regionální studio v Plzni oslavovat své sedmdesátiny. Je totiž o dvacet let mladší než letošní pražský jubilant. Oč je mladší, o to dramatičtější okolnosti provázely jeho vznik. V Evropě skončila válka, byl květen 1945. Vlna protinacistických povstání v Čechách dorazila do Plzně. V sobotu 5. května došlo k prvním přestřelkám. Za takové situace skupina dobrovolníků obsadila německý vojenský vysílač sloužící jednak jako rušička londýnského vysílání, jednak jako ohlašovač náletů. Žádné „Luftgefahr“ však už nezaznělo, ale zato útěšné „Svobodná Plzeň hovoří“. Tehdy seděl u rádia i dvanáctiletý kluk z podbrdské vesnice. „Kolem poledne vpadla do kuchyně sousedka a říkala, ať si jdeme ihned něco poslechnout, že vysílá Plzeň, asi se tam něco stalo. V té době měl rádio málokdo, takže u sousedů poslouchal brzy celý houf. Byl jsem výrostek a dost jsem to prožíval. To vysílání mělo magickou moc. Ale že si mě jednou rozhlas přitáhne blíž – a zrovna tento – to mě nenapadlo ani ve snu.“

Svobodná Plzeň hovoří

Tak jako tak, vše chtělo ještě dost času. Moc toho ještě mělo přijít. Například maturita, shodou okolností v Plzni. Mezi abiturientovými učiteli jsou i někdejší rozhlasoví průkopníci. Ale je mu osmnáct, zatím ho to nezajímá. Lhostejně chodí i okolo staveniště, kde vyrůstá budova projektovaná s ohledem na profesní potřeby Československého rozhlasu. U nás vůbec poprvé. Sice tam později bude mnoho let pracovat, ale zatím si jenom se školním pěveckým sborem vyzkoušel natáčení v provizorním studiu. Ostatně – za nějaký ten měsíc ho čekají přednášky z filozofie a z dějin na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. A to tehdy něco bylo. Kluk z vesnice a filozof. Svět mu po promoci ležel u nohou, nebo si to alespoň myslel. Bohužel se ukázalo, že pro zvolenou kombinaci příliš pracovního uplatnění není. Nakonec si našel místo takzvaného metodika vzdělávání v Domě osvěty ve Stříbře. V tu dobu se stříbrskému okresu stále ještě nedařilo srovnat krok s vnitrozemím. Pohraničí se připomínalo obecně drsnějšími životními podmínkami a v našem konkrétním příběhu také svérázným výkladem metodiky vzdělávání několika okresními pomazanými hlavami. Podle nich se dala změřit počtem vylepených plakátů podporující včasnou sklizeň obilí. Koho by to bavilo. „Mě tedy ne, a tak jsem se ohlížel po něčem lepším. Začal jsem myslet na rozhlas.“

Zbyněk Ungr s techničkou Marií Krausovou ve střižněHistorky rozhlasácké

Na obzoru se ukázal konkurz na hlasatele. „Přihlásil jsem se, z Prahy mě pozvali, přijel jsem ve svátečním. Se mnou tam postávali další kandidáti, zdálo se mi, že naprostí suveréni. Měl jsem přečíst zprávy, nechali mě, abych si vymýšlel životopis, a potom jsem přečetl stránku z knihy Alaina-Fourniera Kouzelné dobrodružství. Následovala obvyklá věta: „My vám dáme vědět.“ A nedělo se nic. Dlouho, předlouho. Nakonec přišlo oznámení, že jsem v užším výběru, ať přijedu. Mělo to jeden háček. Dopis jsem dostal s dvoutýdenním zpožděním. Se správnou adresou zamířil na nesprávnou adresu do Chebu a odtud teprve ke mně. Kouzelné dobrodružství skončilo.“ Ne tak docela. Brzy nato vystřídala Dům osvěty Společnost pro šíření politických a vědeckých znalostí. A výměna okresu za Plzeň také nebyla marná. Rozhlas se náhle znovu přiblížil. Alespoň zeměpisně. Za čas s ním začal Zbyněk Ungr externě spolupracovat. Zásadní zlom nastal, když v krajském vysílání potřebovali redaktora. Z příležitostného spolupracovníka se stal zaměstnanec. Zbrusu nový zaměstnanec si plánoval vidinu literárního redaktora, ale ejhle. Nováček se musel otrkat, a tak jeho první zastávka byla v zemědělské rubrice. Kousek řemesla tam pochytil, třebaže o studeném odchovu telat nevěděl, co by se za nehet vešlo. Za chvíli ho povýšili k průmyslníkům, odtud vedla jen krátká cesta do sekce školství a kultura. To již bylo o hodně blíže jeho představám. Zde zůstal poměrně dlouho a v klidu. Veliké komplikace mu nastaly až po srpnu 1968. Kádrové prověrky se opakovaly rok co rok. Cože se v nich psalo? Za prvé: Soudruh nebyl pro výkon redaktora schválen stranickou komisí a nemůže nadále tuto práci vykonávat. Za druhé: Bylo jednoznačně rozhodnuto, že ZO KSČM politickou záruku za s. Zbyňka Ungra nepřebírá a že musí odejít z funkce redaktora. Za třetí: Je třeba trvat na tom, aby odešel ze studia, a to z toho důvodu, že práci z politických důvodů vykonávat nemůže.
Kupodivu výpověď nepřicházela, jen ty nekončící výhrůžky. Pro psychiku nic dobrého. Zkuste chodit do práce s vědomím, že to, čeho se obáváte, může přijít zítra, za měsíc, kdykoliv. Proč si ale redaktora Zbyňka Ungra i přes razantně odmítající prověrky v rozhlase stále nechávali? V ten čas byl totiž podobným způsobem odstraněn dosavadní literární redaktor. S tímto jediným člověkem se vlastně zrušila i celá redakce. Všechno předchozí úsilí mnoha lidí v tu ránu znehodnotil jeden dosazený „neumětel“. Následky byly žalostné. Naprostá absence Plzně v ústředním literárním programu. „Už to trvalo dlouho a mě jednou hazardérsky napadlo zkusit do Prahy propašovat nějakou maličkost, třebas drobnou prózu. Koneckonců, co se mi mohlo stát? Na propuštění jsem měl zaděláno. Zkrátka jsem se rozhodl pro utajenou soukromou iniciativu. Skoro jsem nedoufal, ale drápek se zaťal.“

Stará budova plzeňského rozhlasu (snímek z roku 1949)Plzeň míří do Prahy

Ten drápek zůstal zaťatý více než dvacet let. Z drápku se stal dráp. Třebaže na začátku se Zbyněk Ungr potýkal s jakousi nevolí. „Vždyť ten člověk měl být už dávno pryč.“ Pak se ale v tichosti vzalo na vědomí, že Plzeň je pravidelně a úspěšně zastoupena v literárních programech národního nebo celostátního okruhu. Buď jak buď, literární redakci Plzeň neměla, ale pořady připravovala a vysílala. Pořady připravované Zbyňkem Ungrem. Samozřejmě to vždy nešlo hladce, zejména když bylo třeba najít vhodnou kamufláž pro hodnoty obtížně zařaditelné k ústředně předepsaným ideově tematickým plánům. Velké konflikty ale nevznikaly, jak se to rádo traduje. Na celoplošném literárním programu Plzeň postupně participovala nejčastěji Četbou na pokračování. Dodnes můžete slyšet na některých stanicích Českého rozhlasu díly, které připravil právě Zbyněk Ungr. Dále se vysílala Chuť domova, pořad Pokračování za pět minut, Plzeň přispívala také do Schůzek s literaturou. Vynechat nesmíme Stránky na dobrou noc. To byl dobře zavedený pražský pořad. Jednotliví redaktoři jej zpravidla uváděli malými předmluvami, občas poněkud akademickými, ale relace to byly oblíbené. Podílet se na nich byla otázka prestižní. Ty plzeňské měly svá specifika. Úvodní výklad se měnil spíše v přátelské oslovení a byly uváděny ucelené pořady zaměřené na jedno hlavní téma. To předtím neexistovalo. Je k neuvěření, kolik se vyskytuje mezi českými spisovateli rybářů, kolik se najde zdatných soudničkářů. Vznikla například i série sledující zrození a proměny českého detektiva. Plzeňských Stránek na dobrou noc je ke třem stovkám, mohly by se vysílat nepřetržitě celý rok. To pořady z cyklu Chuť domova by se v rozhlase mohly poslouchat sto dní. Byly to ovšem „šedesátiminutovky“. Podle centrální direktivy – pořad o kulturní současnosti a tradicích příslušného regionu se zvláštním zřetelem k literatuře. Mluvíme-li o Plzni, pak základním záměrem bylo upozorňovat na aktivity vznikající v regionu, ovšem bez žádného lokálního patriotismu. Krabice „starého sběrného papíru“ se pomalu jedna za druhou vyprazdňují. Vespod jedné z nich jsou vidět staré fotky. Ještě z května čtyřicátého pátého roku. Ale sem patří. Posloužily jako inspirace pro jednu Chuť domova o počátcích rozhlasu v Plzni. Tomu odpovídal i její titulek. Všechno bylo tenkrát poprvé. Přitom jsme se logicky hodně ohlíželi zpět. Z minulosti se začala vynořovat jména neznámá, zapomínaná. Ale měli jsme štěstí i na hrstku pamětníků. Žijící legendy, řeklo by se, jenom je tak nikdo nebere. Zbyněk Ungr je jednou z nich.

Summa summárum

Přiřadit k jednotlivým jménům jedinečné osudy – to na tomhle prostoru nezvládneme. Zaslouží si víc. Vyjmenovávat je ale by bylo jako číst stránku z telefonního seznamu a při veškeré snaze by se to často ani nepodařilo. Jak jsem si řekli: Máme zas jednu krabici prázdnou. Poslední  Chuť domova vysílala Plzeň o Štědrém dnu 1990. Jmenovala se Jelikož jsou Vánoce.
O dva roky později skončila plzeňská spolupráce s bývalou hlavní redakcí literárně dramatického vysílání v Praze, a to závěrečnou částí cyklu Bio Ilusion. Zbyněk Ungr s gustem vysvětloval, že jde o „první rozhlasový literární biograf“. Každý z dvaatřiceti uvedených filmů totiž tvořil kompozici filmového a zvukového záznamu. Původní literární předlohy, hudby a doprovodného komentáře. Mohlo jich být víc, ale nebylo. Přišel čas masového osamostatňování regionálních stanic. Šířit vlastní program nejraději celý den, to bylo toužebné přání mnoha krajů. Plzeň rozhodně výjimku nepředstavovala. Měnila se dosavadní vysílací schémata. Některým pořadům odzvonilo, některé vznikly a zůstaly. Slouží ke cti plzeňskému studiu, že v jeho záměrech zůstalo místo i pro slovesný umělecký program. Třebaže směřoval výlučně k posluchači v bývalém Západočeském kraji. Přiznejme alespoň, že v nevídaném rozsahu. „Když teď budu mluvit jenom za sebe, dělalo se například hodně četby. Vznikaly krásné řady Příběhů s úsměvem, Příběhy s tajemstvím o lásce. Nabízeli jsme také Nepovinnou četbu pro každého nebo Malé literární toulky. To jsme v drobných zastaveních díky literatuře poznávali širší region. Každé místo bylo spojeno s přináležejícím autorem. Prošpikovalo se to zajímavými detaily, svázalo do uzlíčku a těch pak bylo hodně přes padesát. Zrovna tolik, kolik bylo oněch znamenitých žen a mužů nacházejících se za svého života aspoň na chvilenku v západních Čechách. Teď už jsou podobné pořady ve vysílání jen jako chudý příbuzný.“ Možná. Řekněme, že dnešním skutečnostem odpovídají dnešní řešení. Platí i jiné normy rozhlasové práce. Ale kdyby nebylo paměti, nebylo by zkušenosti, jak už dávno věděl pan Harant z Polžic a Bezdružic. Nebylo by historie. Ani té rozhlasové, která je v našem případě neoddělitelnou součástí úplného dějinného obrazu Plzně dříve i nyní. I díky Zbyňkovi Ungrovi.

Ilona Šimánková, publicistka



  Miloš Forman vzpomíná
  Dívejte se
 
  
Pocta Liboru Peškovi
  Pořiďte si
 
  Vše bylo tenkrát poprvé
  Téma