Číslo 22/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Igorem Barešem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jak se žilo v chudých židovských osadách

Literární odkaz Ivana Olbrachta sice stále souzní spíše s komunistickými chvalozpěvy typu Anny proletářky, ale nepominutelné jsou jeho práce o smolařích a vyděděncích všeho druhu. Olbracht často zajížděl na Podkarpatskou Rus a z jejího malebného prostředí vytěžil zajímavé postřehy o těžké práci, ale také radostech tamějšího obyvatelstva. Na židovské osadníky se zaměřil v povídkové knížce Golet v údolí – podle ní vznikl stejnojmenný snímek, který v neděli 2. června ve 21.45 uvádí ČT1. Režisér Zeno Dostál jej naplnil jemnou nostalgií i nenápadným humorem.

Snímek Zeno Dostála Golet v údolí vznikl podle stejnojmenné povídkové knížky Ivana Olbrachta

Scenáristka Helena Sýkorová propojila dvě povídky do souběžně se odehrávajícího dějového pásma, v jehož rámci se pozornost přesouvá z jednoho tématu na druhé a zpět. Jeden z posmutnělých hrdinů (Jan Hartl) řeší přemrštěné sexuální nároky své ženy a rád využije zmatků kolem hrozícího znesvěcení posvátné lázně, druhého protagonistu (Ondřej Vetchý) si zase podmaní vidina snadných výdělků a nabídne své služby blahobytným výletníkům.
Po herecké stránce je vyprávění velice plastické: jak trochu zamlklý výkon Hartlův, který dobře postihuje trochu bezradnou potměšilost svého hrdiny, tak sympatické fanfarónství Vetchého hrdiny, jenž se snaží pro svou početnou rodinu shánět obživu, jak a kde se dá. Ač se snaží držet Božích přikázání, hledá každou příležitost, aby svého bližního „pumpnul“. Režiséru se podařilo skloubit dojemnost s humornou nadsázkou a kameraman Juraj Šajmovič, jenž nedávno zesnul, přidal jímavou krajinomalbu, dílem nabývající exotických rysů, dílem důvěrně známou.
Golet v údolí předkládá citlivě a věrohodně natočený příběh, který s nespornou znalostí všedních zvyklostí rekonstruuje zaniklé prostředí ortodoxních židů, v meziválečném období spíše živořících v lesních hvozdech nejvýchodnějšího cípu meziválečné republiky (ostatně název „golet“ označuje židovskou osadu v jinak „nevěřícím“ světě).
Ačkoli není zastírána sociální nouze, výsledkem je roztomilá idyla, která ukazuje, že štěstí se může rozhostit nezávisle na hmotném dostatku. Žánrově vyprávění osciluje od podvodnické komedie k sociálnímu dramatu, avšak lidé tu neklesají na mysli. Jejich škorpení, výmluvnost i moudrost podepřená věky celý příběh balí do spontánního optimismu. Režisér je charakterizuje takto: „Židé rvali z kamene chléb stejně jako sousedé Rusíni a Slovačiska, měli chudobné chalupy, daleko do kapsy, ale milovali a snili.“

Jan Jaroš, filmový publicista



  Pocta Haškovi...
  Jak to slyší Jakub Kamberský
 
  
Stoletý mladík Jan Kubiš
  Nalaďte si
 
  Lidé se tloukli deštníky
  Téma