Alena Wagnerová, spisovatelka a publicistka

Růst bez konce?

Růst je zaklínací formulí moderního světa. Čím vyšší, čím větší, čím mohutnější, tím lepší, je jednoduchý metr, kterým mnoho z nás bezděčně měří svět kolem sebe. Růst se stal synonymem pro pokrok, modernost, rozvoj, blahobyt. A ideu růstu nejlépe prezentují mamutí projekty, velké stavby, prostě všechno, co je velké a odpovídá technickému rozumu naší epochy. Co je zdravé, prostě roste, ať už jde o město, počet jeho obyvatel, obchod, průmyslový podnik, nebo o člověka, jehož růst se měří pozicí, které dosáhl, a penězi, které vydělá. I my máme ve svém individuálním životě stoupat stále – no přece výš. Odkud se ale vlastně vzala ta aplikace pojmů nahoře a dole na lidský život, jako kdyby v něm šlo o lezení po žebříku? Jistě, politikové nás denně přesvědčují, ba zapřísahají, že bez hospodářského růstu, nedosáhneme žádoucího blahobytu ani plné zaměstnanosti. V jejich ústech se růst stává jakousi novou formou spasení. Jen jedno se smí v rámci všeobecného růstu snižovat: výrobní náklady, při nichž ovšem největší položku hrají platy. Ty růst nemusí, naopak, ty se, právě v zájmu růstu, mohou i snižovat. Tomu se ovšem říká racionalizace, která podle ekonomů je jeho podmínkou. Tak jak to s tím růstem vlastně je?
Ale copak nám růst stále nepředvádí i příroda? Copak v ní všechno také stále neroste? Jen se trochu oteplí, už začnou ze země vyrážet zelené výhonky sněženek. A tak to jde dál celý rok. Možná že jsme myšlenku růstu skutečně odkoukali od přírody i od své vlastní zkušenosti dětství a mládí. I my máme za sebou proces růstu. Ale pozor, růst v přírodě je jiný typ růstu než nějakého technického díla. Je to růst, který je součástí cyklu, k němuž patří zrození, zrání a – smrt. Je to růst cyklický, který se na konci vrací na svůj počátek, zatímco růst, jak si jej představuje naše moderní civilizace, je růst lineární. Je to ta neustále stoupající linie, jak ji známe z nesčetných grafických znázornění, která jako by rostla až do nekonečna, jako by neznala žádnou hranici, jako by svým neustálým růstem chtěla popřít kategorii konečnosti. Je ovšem otázka, jaký růst nám ta která křivka právě ukazuje. Naši němečtí sousedé právě dělají  trojnásobnou nepříjemnou zkušenost s tím, že růst může znamenat i růst nákladů na mamutí projekty, které politikové ještě před nedávnem euforicky velebili jako milníky jedenadvacátého století. První hořkou zkušenost tohoto typu udělalo a stále ještě dělá město Hamburk s prestižní stavbou Labské filharmonie, která se měla stát divem koncertního sálu s nejlepší akustikou na světě. V roce 2005 měla tato vizitka nového Hamburku město přijít na sedmdesát sedm milionů eur. Během stavebních prací se díky řadě nedostatků v plánování náklady vyšplhaly na 575 milionů a práce na stavbě už rok stojí. V nové smlouvě se město Hamburk zavázalo doplatit částku dvě stě milionů eur a firma Hochtief, která stavbu provádí, si vymohla, že za kvalitu akustiky v koncertním sále ručit nebude. Už dnes se ví, že dostavěná budova si na sebe nikdy nevydělá.
Také stavba letiště Berlín-Branibory byla označována za historickou stavbu. Nové mamutí letiště mělo být otevřeno v roce 2011 a stát 620 milionů eur. Mezitím se  náklady díky řadě technických opomenutí vyšplhaly na dvojnásobek – na 1,2 miliardy eur. Termín otevření se mezitím třikrát posunul a podle dnešních odhadů to bude nejdřív v roce 2015. O jeho rentabilitě a kapacitě se pochybuje už dnes. Třetím prestižním projektem století mělo být přeložení stuttgartského čelního nádraží do podzemí. Původně mělo stát 2,5 miliardy eur. I tady ale začaly náklady před očima kritické protestující veřejnosti šplhat nahoru, aby se prozatím zastavily u 6,8 miliard. Město i zelená zemská vláda se rozhodly projekt německých drah dál finančně nepodporovat, a to asi bude znamenat jeho konec. Staré památkově hodnotné nádraží je už ale zpolovice zbořeno a v zámeckém parku u nádraží byla vykácena řada starých stromů. Růst má zkrátka svou cenu.
A my máme aspoň tunel Blanka



  Aspoň jednu Mohnhauptovou
 
  
Nebojte se snášet!    
 
  Jazz na nové stanici