Andrea Hanáčková, publicistka

Radiodokument v rytmu waltzu

Uprostřed zimy zazněly na Vltavě dokumenty dvou žen, kterým ještě nebylo třicet a jež spojuje i absolutorium evropské školy rozhlasového dokumentu EBU Master School on Radio Features.
Angličanka Katie Burningham, sebevědomá mladá dáma trochu klame tělem, její hlavní devízou je zjevně velká empatie a trpělivost. Slyšela jsem dva její dokumenty věnované starým lidem a vždy osvědčila velké pochopení pro pomalý rytmus života v pozdním věku a schopnost naslouchat útržkům vzpomínek a drobným přáním. Nejinak je tomu v křehkém dokumentu Heel, toe, step together (Pata, špička, přísun). Katie se v něm učí tancovat s bývalým tanečním mistrem Bobem Hillem, osamělým starým mužem, který se životem s bolavýma nohama už jen šourá, promlouvá se svou mrtvou ženou, ale je schopen hry a nevídané vitality ve chvílích, kdy může tancovat. Ty okamžiky prožívá právě s Katie. Krátké uzavřené scény rámuje, sceluje a povznáší hudba. Zní jako diegetický doprovod tanečních lekcí, evokuje vzpomínky na válečná léta a šťastné manželství, vytváří prostor, ve kterém Boba nic nebolí. O Katie nevíme skoro nic, přesto je ve zvuku stále přítomna jako zosobnění těch chvil, které stojí za to prožít a protančit.
Dokument je postaven na naprosté autenticitě, mikrodetailu s důrazem na dech, blízkost tanečníků, nuance únavy v hlase. Proto jeho české přetlumočení představuje docela problém. Pro posluchače je těžké odezírat smysl řeči česky a emoci z původní zvukové stopy anglicky. Jen proto, že dokument dobře znám z originálu, dokázala jsem si spojit hlasy Marie Štípkové a Jaroslava Satoranského s původním výrazem Katie a Billa. Zrovna o hlasy totiž hodně jde. Bob Hill je v originální nahrávce ještě o třináct let starší než jeho český dabér – a to se pozná. Obrovský věkový rozdíl mezi špatně pohyblivým a přitom vynikajícím tanečníkem a mladou, vitální a přitom špatnou tanečnicí tvoří jeden z funkčních kontrapunktů pořadu, který v českém přetlumočení spíše zanikl.
Trochu záhadou je pro mě dramaturgie večera, která záhy po obrazovém, téměř filmově působivém a emočně silném britském dokumentu nasadila pořad Evy Nachmilnerové Čistý řez. Portrét patologa, soudního lékaře Radka Matlacha je spíše racionální sondou do prostředí, kam se obvykle nikdo dobrovolně nevydá a s nímž máme spojeny pocity paniky a ošklivosti. Rovněž zde slyšíme výraznou zvukovou stopu, naraci vystavěnou především na střihu scén, přítomná je i paralelní vyprávěcí linie s pohádkou o kohoutkovi a slepičce. Autorská ambice se v tomto případě snaží prostřednictvím obrazu odosobněného lidského těla jako zkoumaného materiálu na pitevním stole vyjádřit metaforu nezdravého fungování naší společnosti, v níž i očividné zločiny končí bez trestu a chybí vůle k nápravě společenského organismu.
Oba dokumenty obstojí samy o sobě, první je silný emočně, druhý nárokuje intelektuální posluchačské zapojení. První si chci „dožít“ a nechat v sobě doznít všechny obrazy. Druhý dokument ve mě naopak vyvolává potřebu diskutovat, přála bych si hosta ve studiu a třeba ve stylu Čajovny, neinvestigativně, ale spíše formou rozpravy dopovědět, co dokumentární sonda načala. Snahu naplnit hodinovou stopáž cyklu Radiodokument vnímám tedy v tomto případě spíše v neprospěch uvedených pořadů.



  Aspoň jednu Mohnhauptovou
 
  
Nebojte se snášet!    
 
  Jazz na nové stanici