Má opravdu každý mravní záklopku?

Složité prosazování spravedlnosti inspirovalo hodně umělců k tomu, aby nahlédli do zákulisí soudnictví (připomenu aspoň klasický titul Dvanáct rozhněvaných mužů), řadí se mezi ně i režisér Tony Gilroy. Ve filmu Michael Clayton (5. 3., ČT2, 22.10) přiblížil počínání jedné velké právnické firmy, u níž se nejedná ani tak o právo a spravedlnost jako o zisk a hvězdné renomé, klienty si vybírá hlavně podle jejich movitosti.

George Clooney prokázal ve filmu Michael Clayton mnohotvárnost svého talentu

Titulní hrdina, kterého představuje George Clooney, bývá pověřován všelijakými pochybnými úkoly, zvláště když má zamést stopy či stvrdit zdání bezúhonnosti. Ale i on, člověk rezignovaný a niterně rozháraný, jenž se topí v dluzích a rozpadajících se rodinných vztazích, v sobě nalezne etickou hranici, kterou nedokáže překročit. To ještě netuší, že sám se proto ocitne v ohrožení života.
Film se vyznačuje zprvu jakoby „bezdějovým“ pojetím, toulá se pošmournými newyorskými ulicemi, nahlíží do přepychových bytů. Jednotlivé syžetové linie se vyznačují těkavou impresivností a příběh sám je vyprávěný částečně jako retrospektiva – po úvodní sekvenci, jejíž plný významový rozměr dešifrujeme až později, následuje oznámení, že dění se vrací o několik dní zpět. Vypravěčsky průbojné prvky a deziluzivní pohled na mravní zpustlost některých vrstev americké společnosti se však lomí v okamžiku, kdy vše ovládnou vražednické zápletky a posléze pohádkově romantické rozuzlení přesně podle nabádavé teze, že zločin se nevyplácí.
Téma vzepření se nepravostem ovšem nesouvisí jen s titulovým Michaelem Claytonem, ale též – a to ještě dříve – se zkušeným právníkem Arthurem (Tom Wilkinson), jenž neunese dlouhodobá mravní dilemata. Dokonce se psychicky zhroutí, aby vzápětí začal pomáhat bezbranným lidem, jimž mělo být ublíženo. Jak naznačeno, film skýtá značné příležitosti pro herce – a předností filmu je skutečně uchopení jednotlivých figur, které jsou zbaveny příkladnosti, které nejsou předem definovány. Jen pozvolna jsou skládány jejich charakterové obrysy.
To je příznačné hlavně u Claytona, jehož zastihuje v nejrůznějších situacích, převážně konfliktních, kdy řeší jak vztahové záležitosti (k bývalé ženě i sourozencům), tak prostupnost mravních mantinelů. Clooney zachycuje hrdinovo zklamání z nenaplněných očekávání, navzdory příslibům se z něho stal u firmy pouhý poskok, ukazuje duchovní zhrubnutí. Jeho vnitřní pnutí se nejlépe obnaží ve scéně rodinného setkání, v rozhovorech s bratry, s nimiž si dávno přestal rozumět a které se ani nesnaží pochopit. Clooney tu prokázal mnohotvárnost svého talentu.



  Aspoň jednu Mohnhauptovou
 
  
Nebojte se snášet!    
 
  Jazz na nové stanici